Avrostat hydraul rör ovan tanken

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring på C5 Serie III (2008-).
CitroenNicke
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 okt 2022, 15:50
Medlem i SCK?: Nej

Re: Avrostat hydraul rör ovan tanken

Inlägg av CitroenNicke »

Är den fyrkantiga grejjen bara en skarv? Utgående rör är mycket tunnare.
Om det går att dra förbi så måste jag ändå veta vad det är för koppling i änden på röret. Är det samma som bromsrör eller någon standard hydraulkoppling?

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5477
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Avrostat hydraul rör ovan tanken

Inlägg av Anders H »

Mig veterligen är alla hydraulrören på C5 I & II, 3,5 mm. Jag har konings befriande klämringskopplingar i denna dimension. Ett problem som kan uppstå är att det inte går att skarva nära en C5 kona/nippel. Då har jag en adapter som gör att ett rör med den gamla C-konan kan anslutas. Röret du då kanske behöver kan jag göra.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

CitroenNicke
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 okt 2022, 15:50
Medlem i SCK?: Nej

Re: Avrostat hydraul rör ovan tanken

Inlägg av CitroenNicke »

Min är en 2010. Matarröret som kommer framifrån har jag läst ska vara 3/16 men verkar vara 5mm. Det tunna röret som kommer efter den fyrkantiga "skarvboxen" är 3.5mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5477
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Avrostat hydraul rör ovan tanken

Inlägg av Anders H »

Aha, en III:a då. Då är alla rör 4,75 mm = vanliga bromsrör. Kan dock kräva en adapter för att komma över till C5 III konan i änden. Den har jag också.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

CitroenNicke
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 okt 2022, 15:50
Medlem i SCK?: Nej

Re: Avrostat hydraul rör ovan tanken

Inlägg av CitroenNicke »

Adapter låter bra. Tog isär och såg att det satt 2 packningar på kopplingen...
Är det adapter med rör i änden så man kan skarva med skarvhylsa? Vad tar du för den och kan du skicka om jag swishar pengar?
/Niklas

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5477
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Avrostat hydraul rör ovan tanken

Inlägg av Anders H »

Adapter 250:-, sedan är det vanliga bromsrör som varje verkstad med självaktning kan fixa.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

Skriv svar

Återgå till "C5 III - Hydraulik"