Problem med själv-varvande cx 25 trd !?!
- billy
- Activa
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skärblacka / Östergötland
Problem med själv-varvande cx 25 trd !?!
Har ett konstigt fenomen på min cx trd -88
När motorn är varm och man kör med bilen men närmar sej en korsning och frikopplar samt börjar bromsa in inför korsningen så får bilen för sej och varva upp ganska mycket, första gången det hände höll jag på att skita på mej. (har köpt bilen nyligen) När den då varvar upp sådär bara några sekunder eller ibland man man bryta uppvarvningen själv genom att gasa till. Då slutar den "självgasa". Noterade att när detta sker så bolmar det till rejält från avgasröret.
Någon som har en aning om vad det kan vara ??
För övrigt så startar bilen lätt kall osv.
När motorn är varm och man kör med bilen men närmar sej en korsning och frikopplar samt börjar bromsa in inför korsningen så får bilen för sej och varva upp ganska mycket, första gången det hände höll jag på att skita på mej. (har köpt bilen nyligen) När den då varvar upp sådär bara några sekunder eller ibland man man bryta uppvarvningen själv genom att gasa till. Då slutar den "självgasa". Noterade att när detta sker så bolmar det till rejält från avgasröret.
Någon som har en aning om vad det kan vara ??
För övrigt så startar bilen lätt kall osv.
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
-
- Guru
- Inlägg: 8311
- Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Vartofta
Re: Problem med själv-varvande cx 25 trd !?!
Brukar vara packboxen i insprutningspumpen.
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84
- billy
- Activa
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skärblacka / Östergötland
Re: Problem med själv-varvande cx 25 trd !?!
Aj då.. Den tar alltså tjuvluft då?
Låter lurigt o byta.
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
-
- 40 bar
- Inlägg: 516
- Blev medlem: 02 sep 2008, 11:47
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Oslo / Kongsberg, Nårge
- Kontakt:
Re: Problem med själv-varvande cx 25 trd !?!
Falskluft (tyvluft) er ikke problem på diesel, den har ikke regulering på luft, men går på full luft hele tiden. Jo mer jo bedre. Regulering er å skru opp for (diesel-) oljepumpa.
Problemet på diesel kan bli at den forsyner seg selv av brennbar olje, enten diesel fra lekkasje, motorolje ofte via turbo eller egentlig alt brennbart den får tak i Da raser den avgårde.
Hvis du kan begrense problemet ved å gi gass høres det ut som noe ved dieselpumpa som gir for mye eller lekker, ja.
Problemet på diesel kan bli at den forsyner seg selv av brennbar olje, enten diesel fra lekkasje, motorolje ofte via turbo eller egentlig alt brennbart den får tak i Da raser den avgårde.
Hvis du kan begrense problemet ved å gi gass høres det ut som noe ved dieselpumpa som gir for mye eller lekker, ja.
- billy
- Activa
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skärblacka / Östergötland
Re: Problem med själv-varvande cx 25 trd !?!
Okej, så då pratar vi internläckage tex vid pumpen!?mads.lomholt skrev: ↑13 nov 2023, 12:59Falskluft (tyvluft) er ikke problem på diesel, den har ikke regulering på luft, men går på full luft hele tiden. Jo mer jo bedre. Regulering er å skru opp for (diesel-) oljepumpa.
Problemet på diesel kan bli at den forsyner seg selv av brennbar olje, enten diesel fra lekkasje, motorolje ofte via turbo eller egentlig alt brennbart den får tak i Da raser den avgårde.
Hvis du kan begrense problemet ved å gi gass høres det ut som noe ved dieselpumpa som gir for mye eller lekker, ja.
Senast redigerad av billy den 13 nov 2023, 17:41, redigerad totalt 1 gånger.
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
-
- 40 bar
- Inlägg: 516
- Blev medlem: 02 sep 2008, 11:47
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Oslo / Kongsberg, Nårge
- Kontakt:
-
- Guru
- Inlägg: 8311
- Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Vartofta
Re: Problem med själv-varvande cx 25 trd !?!
Packboxen är vanligast den tar in luft men läcker inte ut diesel.Har bytt många sådana på både Citroen och Peugeot.
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84
- billy
- Activa
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skärblacka / Östergötland
Re: Problem med själv-varvande cx 25 trd !?!
Svårt att byta, har du nån vettig beskrivning samt vart jag köper packning ?
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
-
- Guru
- Inlägg: 6508
- Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: UMEÅ
Re: Problem med själv-varvande cx 25 trd !?!
Jag bytte på min för 25 år sedan men det var inte svårt. Det är ju en separat rem för pumpen som måste lös. att säkerställa att pumpens axel inte flyttar sig är viktigast.
Du vet väl att du finjusterar tändläget på motorn genom att lossa och vrida pumpen. Vill du ha en lite inte vassare motor så vrider du pumpen bakåt(om jag minns rätt) med motorn igång ju hårdare den går desto tidigare insprutningspunkt och desto rappare svar på gaspådrag men du får också sämre kallstartegenskaper så det gäller att hitta rätt.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13
- billy
- Activa
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skärblacka / Östergötland
Re: Problem med själv-varvande cx 25 trd !?!
Lars H skrev: ↑17 nov 2023, 13:19Jag bytte på min för 25 år sedan men det var inte svårt. Det är ju en separat rem för pumpen som måste lös. att säkerställa att pumpens axel inte flyttar sig är viktigast.
Du vet väl att du finjusterar tändläget på motorn genom att lossa och vrida pumpen. Vill du ha en lite inte vassare motor så vrider du pumpen bakåt(om jag minns rätt) med motorn igång ju hårdare den går desto tidigare insprutningspunkt och desto rappare svar på gaspådrag men du får också sämre kallstartegenskaper så det gäller att hitta rätt.
Tack för info nej jag inget alls om dessa motorer... Har bara varit en drömcx för mej, en modell jag alltid velat äga.
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
-
- Activa
- Inlägg: 3740
- Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm
Re: Problem med själv-varvande cx 25 trd !?!
Tänk på att märka upp så att pumpremmen hamnar lika som innan du tar bort den , det finns ingen markering för den !
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor
-
- 20 bar
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 28 apr 2003, 14:55
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Piteå
Re: Problem med själv-varvande cx 25 trd !?!
Jag bytte nyligen, den läckte ganska mycket Diesel.
Behövde inte ta loss pumpen men den lilla remen, märkte upp innan jag tog bort remmen. Packning inköptes hos Sesemic, som för övrigt har ett grymt sortiment. Det fins renoverings packnings kit att köpa på ebay till Roto dieselpumpen, om det är en sådan som sitter på din bil?
https://photos.app.goo.gl/R3uPkvYZobYMmj1i7
https://photos.app.goo.gl/sZjszyvuMnw11dzf7
Behövde inte ta loss pumpen men den lilla remen, märkte upp innan jag tog bort remmen. Packning inköptes hos Sesemic, som för övrigt har ett grymt sortiment. Det fins renoverings packnings kit att köpa på ebay till Roto dieselpumpen, om det är en sådan som sitter på din bil?
https://photos.app.goo.gl/R3uPkvYZobYMmj1i7
https://photos.app.goo.gl/sZjszyvuMnw11dzf7
- lockebo
- 10 bar
- Inlägg: 170
- Blev medlem: 11 dec 2008, 23:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Re: Problem med själv-varvande cx 25 trd !?!
Det är förmodligen rökbegränsaren på pumpen
Som är trasig,
Då suger motorn i sig diesel via slangen mellan insuget och rökbegränsaren.
Vid tomgång märks det,bilen varvar upp och ryker precis när man släpper av gasen.
Byt membran i rökbegränsaren.
Som är trasig,
Då suger motorn i sig diesel via slangen mellan insuget och rökbegränsaren.
Vid tomgång märks det,bilen varvar upp och ryker precis när man släpper av gasen.
Byt membran i rökbegränsaren.
-
- Guru
- Inlägg: 8311
- Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Vartofta
Re: Problem med själv-varvande cx 25 trd !?!
Men då brukar man se att det läcker diesel från den.https://www.ebay.de/itm/285109884590?ha ... R8y124KAYw
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84
- billy
- Activa
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skärblacka / Östergötland
Re: Problem med själv-varvande cx 25 trd !?!
Exakt så beter sej min !!
Vart kan man köpa den delen samt vart sitter den på bilen
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98