Bilen startar inte.

C3
Mickzon
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 sep 2023, 06:35
Medlem i SCK?: Nej

Re: Bilen startar inte.

Inlägg av Mickzon »

Hur ser jag om startspärren är i. Displayen visar endast att den är i eco mode (strömsparläge) och jag kan inte bläddra och se om det är andra medelanden där. Och i datorn finns det inga felkoder på nyckel eller nått med startspärr.

Mickzon
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 sep 2023, 06:35
Medlem i SCK?: Nej

Re: Bilen startar inte.

Inlägg av Mickzon »

Har kollat mer på bilen nu och det verkar som att motorstyrenheten inte ”vaknar upp”. Börjar tro att den inte får tändingsspänning. Är den nån som har el schema över motorstyrenheten? Motorn är en NFU 1.6liter bensin med Bosch ECU.

cx janne
Guru
Guru
Inlägg: 8311
Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vartofta

Re: Bilen startar inte.

Inlägg av cx janne »

Testa med en annan transpondertill tändningslåset.
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84

nizzehult
20 bar
20 bar
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 feb 2018, 16:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Umeå

Re: Bilen startar inte.

Inlägg av nizzehult »

Ja, jag är också inne på startspärren för är den aktiv så ger inte ECU'n mycket liv ifrån sig. Testat med andra nyckeln? Annars är transponder/BSI misstänkt fast det borde också gå att se i Lexia. Eco-mode inträffar rätt snabbt, testa att plocka bort en kabelsko från batteriet och testa på studs.
VARNING! Om du får ett mail där någon ber dig dra åt helvete: gör inte det! Det är varmt som fan där. Det är ett lurmail. Folk där är skitsura.  :lol:

nizzehult
20 bar
20 bar
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 feb 2018, 16:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Umeå

Re: Bilen startar inte.

Inlägg av nizzehult »

Har nu fått veta av en snubbe som är duktig på dessa att det finns ett relä inne i BSI:n som brukar ge upp och då händer ungefär detta. Detta går inte att byta då allt är ihopgjutet men det finns en lösning: man byglar mellan två säkringar så drar reläet ändå. Vet dock inte exakt vilka men det borde gå att Googla fram.
VARNING! Om du får ett mail där någon ber dig dra åt helvete: gör inte det! Det är varmt som fan där. Det är ett lurmail. Folk där är skitsura.  :lol:

Skriv svar

Återgå till "C3 - Allmänna frågor"