Bilen startar inte.

C3
Mickzon
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 sep 2023, 06:35
Medlem i SCK?: Nej

Bilen startar inte.

Inlägg av Mickzon »

Hej.
Jag har köpt en C3 -02 1.6 bensinare som startmotorn var trasig på. Men blev lurad. Det va fler fel. Efter startmotor bytet så startar inte bilen. Den går runt fint på starten och har bra komp men ingen gnista och öppnar inte injektorerna. (Går alltså inte på startgas heller). Det finns 3 felkoder. 2st på vevaxelgivare. Som jag har bytt. Och en på adaption på gas spjället har jag för mig. Men det går inte att ta bort felkoderna. Som att dom ”fastnat” i minnet. Jag kan heller inte läsa ur nån info från givare. Tex motorvarvtal, kylvätske temp, spänning i batteriet med mera. Alla värden är bara sträck. Har testat med auto Com och Citroëns egna program (kommer inte ihåg vad det heter nu). Kan inte se nått värde men kan se tex vin nr och parametrar. Tex farthållare och sånt. Elhissar, c-lås med mera fungerar. Har ni nått förslag på vad det kan vara. Kört fast lite nu. Mvh.

Snic
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2596
Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nyköping

Re: Bilen startar inte.

Inlägg av Snic »

Ett stresstest på batteriet skulle jag börja med.
(kommer inte ihåg vad det heter nu)
borde vara Lexia på en 02:a.
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin

Mickzon
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 sep 2023, 06:35
Medlem i SCK?: Nej

Re: Bilen startar inte.

Inlägg av Mickzon »

Batteriet är bra (testat med batterianalusator) och jag hade en laddare på vid felsökning och provstart som levererar upp till 50amp vid behov så ström finns det gott om. (c-tec)

cx janne
Guru
Guru
Inlägg: 8299
Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vartofta

Re: Bilen startar inte.

Inlägg av cx janne »

Det är nästan alltid fel på vevaxelgivaren så om du bytt den är det ju bra om kamremmen är hel .gå in i parametrar och kolla om den ger varvtal på starten.
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84

nizzehult
20 bar
20 bar
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 feb 2018, 16:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Umeå

Re: Bilen startar inte.

Inlägg av nizzehult »

Är stratspärren aktiverad? Då går motorn på starten men ger ingen gnista. Jag bråkade med en fransk bil av annat fabrikat ifjol och där var första åtgärd efter byte av vevaxelgivare att kolla startspärren fick jag tips om. Kolla också att du verkligen satt vevaxelgivaren rätt, det hade inte jag (gick dumt nog att sätta på olika sätt).
VARNING! Om du får ett mail där någon ber dig dra åt helvete: gör inte det! Det är varmt som fan där. Det är ett lurmail. Folk där är skitsura.  :lol:

Mickzon
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 sep 2023, 06:35
Medlem i SCK?: Nej

Re: Bilen startar inte.

Inlägg av Mickzon »

Vevaxelgivaren sitter rätt men jag har inga värden alls. Inget på motorvarvtal eller kylvätske temp eller andra vädren. Alla värden är det bara sträck på i datorn. Men bränsle mätaren rör sig i mätarhuset.

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5172
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Bilen startar inte.

Inlägg av Rover_Micke »

Kan du se motorvartal i livedata?

är det en billig pirat vevaxelgivare kan den vara kass från början
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Mickzon
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 sep 2023, 06:35
Medlem i SCK?: Nej

Re: Bilen startar inte.

Inlägg av Mickzon »

Jag kan inte se något värde i live data. Inte ett enda värde. Bara vin nr och lite info om mjukvara version med mera. Men inga live data. Så alla värden om hastighet, motorvarvtal och allt sånt är det bara sträck eller tomt i fälten.
Hur ser jag om startspärren är aktiverad? Jag har inga felkoder på den, ingen varning i displayen. Ingen lampa för nyckel i instrumenthuset. Har för mig att lampan med nyckel inte ens tänds när jag slår på tändingen och slocknar sen.

Vevaxelgivaren kommer från en annan bil som fungerar. Och provade även min gamla i den bilen och den givaren fungerar också. Så givaren är det inget fel på.

nizzehult
20 bar
20 bar
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 feb 2018, 16:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Umeå

Re: Bilen startar inte.

Inlägg av nizzehult »

Frågan är om du alls har någon kontakt med ECU'n? Eller rättare sagt: om den har kontakt med övriga bilen.
Har du anledning att tro att förra ägaren - som inte verkar vara så ärlig - kan ha fibblat med detta och testat att byta saker hejvilt? Man brukar se om man har gett sig på dessa.
Vet inte exakt hur startspärren indikeras på dessa, det brukar vara en lampa som tänds och sen släcks om allt är OK men det man också vara en röd lampa som tänds om det inte är det. I Lexia vet jag att man kan se om den är aktiverad men jag minns inte var.
VARNING! Om du får ett mail där någon ber dig dra åt helvete: gör inte det! Det är varmt som fan där. Det är ett lurmail. Folk där är skitsura.  :lol:

Mickzon
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 sep 2023, 06:35
Medlem i SCK?: Nej

Re: Bilen startar inte.

Inlägg av Mickzon »

Jag har hittat säkringar i bilen och flera kontaktstycken har plasten ovanför varit borta på typ som att dom mätt där eller kollat kablage. Även vissa Y kors på kabel härvan på motorn. Så jag vet inte vad dom har hållt på med. Men det känns som jag kan läsa vissa saker från ECU:erna men inte se live data. Och kan ju se felkoder på motor men inte ta bort dom. Som instrumentet kan jag se och radera felkoder i. Lika så ABS. Så datorn funkar men just motorstyrenheten verkar strula med felkoder och live data och lexia säger att BSI är låst och går ej att komma åt. Men elhissar och allt sånt funkar.

nizzehult
20 bar
20 bar
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 feb 2018, 16:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Umeå

Re: Bilen startar inte.

Inlägg av nizzehult »

Vet inte exakta nomenklaturen för Citroën men på det andra franska märket som jag höll på och strulade med heter en enhet UCH och jag kan tänka mig att den heter BSI här. Där var det ett välkänt problem att UCH:n kunde ge allehanda skumma fel då lödningarna var rätt dåliga rent allmänt och det kunde komma fukt i enheten. Den satt vid förarplatsen i knähöjd mot skärmen, svår som fasen att komma åt.
UCH'n hade hand om många system; startspärr (tillsammans med ECU), radio, AC, elhissarna, instrumenteringen, centrallåset etc. Dock inte ABS eller airbag, dom hade egna lådor. Vanligaste felet på den var att startspärren blev permanent aktiverad och då startade givetvis inte bilen men det gick också att se att den var på då en lampa som skulle slockna några sekunder efter tändningen slogs på inte gjorde det. Andra skumma fel kunde vara elhissar som plötsligt inte gick att manövrera eller centrallås som funkade av och till - även fast andra saker funkade som dom skulle. Byte av UCH krävde omprogrammering via tillverkarens eget programmeringsdon, typ Lexia då startspärren låg där. Men det var en enklare operation än att programmera om ECU'n av samma anledning, därför bytte man ofta ECU/UCH samtidigt.

Alltså: kolla om BSI verkar vara bytt.
VARNING! Om du får ett mail där någon ber dig dra åt helvete: gör inte det! Det är varmt som fan där. Det är ett lurmail. Folk där är skitsura.  :lol:

Mickzon
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 sep 2023, 06:35
Medlem i SCK?: Nej

Re: Bilen startar inte.

Inlägg av Mickzon »

Det där låter ju som det kan vara så.
Känns lite som att startspärren är aktiverad hela tiden. Men ändå fundersam varför jag inte kan radera felkoder i motorstyrenheten och jag kan inte se live data.

nizzehult
20 bar
20 bar
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 feb 2018, 16:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Umeå

Re: Bilen startar inte.

Inlägg av nizzehult »

Har dom bara bytt ECU'n mot en random "likadan" kommer det aldrig att funka. Dom är hårdkodade och kräver djupa kunskaper att anpassa, ibland måste det bytas komponenter inuti den men vissa går att programmera om utifrån om man har rätt utrustning. Är normalt inget jobb för en hemmapulare.

Därför byter man enklast både ECU och UCH/BSI samtidigt, det är dom som pratar ihop sig om startspärren och dom är parade från fabrik.
VARNING! Om du får ett mail där någon ber dig dra åt helvete: gör inte det! Det är varmt som fan där. Det är ett lurmail. Folk där är skitsura.  :lol:

Mickzon
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 sep 2023, 06:35
Medlem i SCK?: Nej

Re: Bilen startar inte.

Inlägg av Mickzon »

Jag har mätt på en du fungerande likadan bil och den startar soppa pumpen i ca3sekunder varje gång man slår på tändningen. Men min går Max 0.5sekunder.

nizzehult
20 bar
20 bar
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 feb 2018, 16:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Umeå

Re: Bilen startar inte.

Inlägg av nizzehult »

Det är nog en del av hur startspärren beter sig så det kan vara helt normalt.
VARNING! Om du får ett mail där någon ber dig dra åt helvete: gör inte det! Det är varmt som fan där. Det är ett lurmail. Folk där är skitsura.  :lol:

Skriv svar

Återgå till "C3 - Allmänna frågor"