Vilka motorer är det här?

Inlägg som rör motor och drivning.
Skriv svar
Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 333
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Vilka motorer är det här?

Inlägg av Hegamon »

Kan någon säga om någon av motorerna är en 120 hk diesel till en CX? Det sägs uttalat att det är dieselmotorer till CX. Funderade över att hämta någon av dessa. Då jag behöver en fungerande motor till min CX diesel 2.5 turbo 2. Får jag tag i en motor funderar jag på att leja bort jobbet med motorbytet.

Bild

LÄNKTEXT

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5208
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Vilka motorer är det här?

Inlägg av Rover_Micke »

CX dieslar är det vad jag kan se.
Ett fall för Lars I eller cxjanne?

Ser spontant ingen Turbo eller dylikt grenrör. Men jag är inte säker.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Vilka motorer är det här?

Inlägg av Mickel »

Be att få foto på motorskylten (nära oljefiltret), så vet du vad det är för motor.


Detta är en M25/660:

CX Motorskylt diesel 660 kamrem oljefilter uppåt.jpg

och här står det M25/629:

CX motorskylt diesel 629 kuggdriven oljefilter neråt.JPG

Dessa dieselmotorer har funnits i CX:

M22/621 1976-78, 66 hk
M25/629 1978-83, 75 hk
M25/660 1984-91, 73 hk
M25/648 1984-86, Turbo 95 hk
M25/669 1987-91, Turbo 2 120 hk

Att få tag i en 120-hästars dieselmotor som inte har sprickor eller grav korrosion i kylkanalerna är svårt. Bjarne Skarp i Roslagen berättade att han sökt efter en hel sådan i hela södra Sverige utan att hitta någon, så han fick åka till Kiruna och hämta en för att få tag i en hel.

Så om de motorer du är spekulant på är ur Bjarnes samling, så lär nog ingen av 120-hästars motorerna vara brukbar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel

Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 333
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Re: Vilka motorer är det här?

Inlägg av Hegamon »

Mickel skrev:
31 aug 2023, 19:00
Att få tag i en 120-hästars dieselmotor som inte har sprickor eller grav korrosion i kylkanalerna är svårt.
Det ante mig. I motorn jag har som är 120 hk dieselmotorn. Så är det oerhört mycket rost i kylkanalerna. Är det ett stort problem? Mig säger det inget alls. Jag kan gräva upp rost med en skruvmejsel, det tar inte slut.
Mickel skrev:
31 aug 2023, 19:00
Bjarne Skarp i Roslagen berättade att han sökt efter en hel sådan i hela södra Sverige utan att hitta någon, så han fick åka till Kiruna och hämta en för att få tag i en hel.

Så om de motorer du är spekulant på är ur Bjarnes samling, så lär nog ingen av 120-hästars motorerna vara brukbar.
Jag får heller inte intryck att någon motor är en fungerande 120 hk diesel av de bilderna. Jag tror till 99.99% det är hans motorer, han gick bort för några år sedan. Jag har kollat med en verkstad som säger de nog kan renovera mitt mitt block. De menar skador jag orsakat på blocket. Det blir mycket jobb, men turbodiesel 120 hk växer inte på träd. Synd då karossen på min dieselbreak är relativt förskonad från rost.

Jag har fått förslag att köpa en typ 1 CX med turbodieselmotor 95 hk från han som säljer alla motorerna. Men jag vill egentligen inte ha en serie 1. Utan jag vill ha serie 2 av CX.
Senast redigerad av Hegamon den 31 aug 2023, 19:54, redigerad totalt 2 gång.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Vilka motorer är det här?

Inlägg av soso »

Den som man ser har remskivor för kamrem och pumprem borde väl åtminstone vara en T1? Dock utan topp (och varför kan man ju undra).

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3124
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: Vilka motorer är det här?

Inlägg av Jarre »

Hej!

Jag kan fylla i lite mer.
Jag var ute idag och fotade lite mer åt spekulanten.
För det första är motorerna från Bjarne Skarps samling en rest efter hans mycket tragiska bortgång.

Den ena med toppen bortplockad har vid inspektion haft krig med en ventil på en av cylindrarna.
Ja, det är en senare turbo som har extra luftkanaler till en intercooler.
Har stått öppen en längre tid i ladan så korrosion finns på cylinderfodren.
Skicket annars har jag ingen aning om tyvärr. Vetskapen försvann med Bjarne Skarp.
Den andra dieselmotorn bredvid har ingen remdift och är uppenbarligen driven via kugg.
Dieslar är tyvärr inte min specialitet. :oops:

Det röda dieselturbo-fordonet måste vara av 90-hästarsvarianten då jag dragit slutsatsen att skillnaden mellan 90- och 120-hästarsversionen verkar vara intercoolern.

Rätta mig MYCKET gärna om jag dragit fet slutsatser.

Men detta är i alla fall statusen på det som finns i diesel-väg hos bortgångne Bjarne Skarp.
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3740
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Vilka motorer är det här?

Inlägg av MAN »

Motorn med drev transmission är en 75 hp sugdiesel ,remtransmission kom väl typ -83 . Det finns väl en motortyp plåt på blocket ? läs av den så kan ni identifiera blocket . M 25/ 669 är en T2 diesel . M25/642 är en T1 Diesel
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Vilka motorer är det här?

Inlägg av Mickel »

Jarre skrev:
31 aug 2023, 22:05
Den ena med toppen bortplockad har vid inspektion haft krig med en ventil på en av cylindrarna.
Ja, det är en senare turbo som har extra luftkanaler till en intercooler.
Har stått öppen en längre tid i ladan så korrosion finns på cylinderfodren.

Då är det alltså ett motorblock från en M25/669, Diesel Turbo 2 (dvs med intercooler) på 120 hk.
Krig mellan kolv och ventil tyder på kamremsbrott, vilket säkert är anledningen till urplockning. Gissningsvis var toppen ej skadad, så den kanske lever vidare i en annan CX Diesel T2 idag, efter att ha fått en (eller flera) ventiler bytta.

Jarre skrev:
31 aug 2023, 22:05
Den andra dieselmotorn bredvid har ingen remdift och är uppenbarligen driven via kugg.
Kuggdrift är på de äldre, dvs 66 eller 75 hk.
MAN skrev:
01 sep 2023, 08:01
Motorn med drev transmission är en 75 hp sugdiesel ,remtransmission kom väl typ -83 .

Ja, kuggdrift före 83, remdrift efter 83.
Mickel

Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 333
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Re: Vilka motorer är det här?

Inlägg av Hegamon »

Jarre skrev:
31 aug 2023, 22:05
Hej!

Jag kan fylla i lite mer.
Jag var ute idag och fotade lite mer åt spekulanten.
Hej. Tack för bilderna. Det är enbart den motorn som är på 120 hp jag är intresserad av. Jag vet ju inte hur mycket rosten ställer till det i cylindrarna men det går troligen ordna till. Svårt säga, för jag ringde till en firma som renoverar motorblock och han var skeptiskt till även lite rost i cylindrarna. Jag ska undersöka det lite mera.

Rost i kanalerna går att ta bort med citronsyra. Rost som är i cylinderloppet går nog att horna bort. Så den motorn kan säkert gå använda till min bil. Det är en bit upp att åka, och jag får fundera på hur den eventuellt kan transporteras ner. Jag kanske kan hyra ett släp och hämta den. Men jag vet ej hur jag får upp en sådan motor på ett öppet bilsläp. Jag ska fundera lite på det först bara.

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3124
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: Vilka motorer är det här?

Inlägg av Jarre »

Motorn är ju i dagsläget fastmonterad på hjälpramen där Bjarne kapat balkarna så att endast främre ramverket är kvar.
Jag kan hjälpa till med att köra dit min motorlyft så blir det lätt.
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Vilka motorer är det här?

Inlägg av soso »

Gamla dieselspisar är tunga. Hjälpte till att bära fram två gamla mercadieslar från 60-talet och det var ryggskottsvarning att baxa upp dom på släpet trots att vi var tre stycken sillmjölkar. Så ha några starka händer med dig eller ordna med lyftanordning.

Tycker inte du ska låsa fast dig vid en 120-hästare om det finns kompletta 95-hästare att tillgå som inte behöver renoveras för att sättas igång. En bra motor är bättre än en obra.

Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 333
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Re: Vilka motorer är det här?

Inlägg av Hegamon »

soso skrev:
01 sep 2023, 21:37
Tycker inte du ska låsa fast dig vid en 120-hästare om det finns kompletta 95-hästare att tillgå som inte behöver renoveras för att sättas igång. En bra motor är bättre än en obra.
Riktigt. Det är en som skrivit på forumet att han har en 95-hk turbodieselmotor. Så det kan ju vara ett alternativ. 15 hk hit eller dit är inte en dealbreaker. Går säkert ställa upp laddtrycket något på 95 hk-motorn också, så blir det original-prestanda.

Snic
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2610
Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nyköping

Re: Vilka motorer är det här?

Inlägg av Snic »

Har du löst inreggningen?
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin

Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 333
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Re: Vilka motorer är det här?

Inlägg av Hegamon »

Snic skrev:
17 sep 2023, 16:36
Har du löst inreggningen?
En person talade om detta för mig: Åk i egen person till tyska motsvarande vägverket i den kommunen där bilen senast var registrerad. Ta med intyg från personen som äger bilen i Tyskland att ägarbytet får göras. Sedan ta saken vidare med Vägverket i Sverige.

Jag kan tycka det är märkligt att jag måste åka i egen person till tyska vägverket i den kommunen där bilen var/är registrerad i, istället för att lösa den saken online. Jag får först fråga tyska vägverket om det går lösa online först. Jag hoppas också att ägaren till bilen i Tyskland inte trilskas. Bollen är rund som Zlattan sa.

Jag ska försöka kontakta nuvarande ägare i Tyskland och se hur samarbetsvilliga de är, att dela med sig av ett skriftligt intyg att bilen är min och ägarbyte får göras på ett tyskt vägverkets kontor. Jag ska också kontakta kommunen där bilen senast i Tyskland funnits registrerad.

Skriv svar

Återgå till "CX - Motor och drivning"