Vilka motorer är det här?
-
- 20 bar
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Halmstad
Vilka motorer är det här?
Kan någon säga om någon av motorerna är en 120 hk diesel till en CX? Det sägs uttalat att det är dieselmotorer till CX. Funderade över att hämta någon av dessa. Då jag behöver en fungerande motor till min CX diesel 2.5 turbo 2. Får jag tag i en motor funderar jag på att leja bort jobbet med motorbytet.
LÄNKTEXT
LÄNKTEXT
- Rover_Micke
- Activa
- Inlägg: 5208
- Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Re: Vilka motorer är det här?
CX dieslar är det vad jag kan se.
Ett fall för Lars I eller cxjanne?
Ser spontant ingen Turbo eller dylikt grenrör. Men jag är inte säker.
Ett fall för Lars I eller cxjanne?
Ser spontant ingen Turbo eller dylikt grenrör. Men jag är inte säker.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Vilka motorer är det här?
Be att få foto på motorskylten (nära oljefiltret), så vet du vad det är för motor.
Detta är en M25/660:
och här står det M25/629:
Dessa dieselmotorer har funnits i CX:
M22/621 1976-78, 66 hk
M25/629 1978-83, 75 hk
M25/660 1984-91, 73 hk
M25/648 1984-86, Turbo 95 hk
M25/669 1987-91, Turbo 2 120 hk
Att få tag i en 120-hästars dieselmotor som inte har sprickor eller grav korrosion i kylkanalerna är svårt. Bjarne Skarp i Roslagen berättade att han sökt efter en hel sådan i hela södra Sverige utan att hitta någon, så han fick åka till Kiruna och hämta en för att få tag i en hel.
Så om de motorer du är spekulant på är ur Bjarnes samling, så lär nog ingen av 120-hästars motorerna vara brukbar.
Detta är en M25/660:
och här står det M25/629:
Dessa dieselmotorer har funnits i CX:
M22/621 1976-78, 66 hk
M25/629 1978-83, 75 hk
M25/660 1984-91, 73 hk
M25/648 1984-86, Turbo 95 hk
M25/669 1987-91, Turbo 2 120 hk
Att få tag i en 120-hästars dieselmotor som inte har sprickor eller grav korrosion i kylkanalerna är svårt. Bjarne Skarp i Roslagen berättade att han sökt efter en hel sådan i hela södra Sverige utan att hitta någon, så han fick åka till Kiruna och hämta en för att få tag i en hel.
Så om de motorer du är spekulant på är ur Bjarnes samling, så lär nog ingen av 120-hästars motorerna vara brukbar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel
-
- 20 bar
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Halmstad
Re: Vilka motorer är det här?
Det ante mig. I motorn jag har som är 120 hk dieselmotorn. Så är det oerhört mycket rost i kylkanalerna. Är det ett stort problem? Mig säger det inget alls. Jag kan gräva upp rost med en skruvmejsel, det tar inte slut.
Jag får heller inte intryck att någon motor är en fungerande 120 hk diesel av de bilderna. Jag tror till 99.99% det är hans motorer, han gick bort för några år sedan. Jag har kollat med en verkstad som säger de nog kan renovera mitt mitt block. De menar skador jag orsakat på blocket. Det blir mycket jobb, men turbodiesel 120 hk växer inte på träd. Synd då karossen på min dieselbreak är relativt förskonad från rost.Mickel skrev: ↑31 aug 2023, 19:00Bjarne Skarp i Roslagen berättade att han sökt efter en hel sådan i hela södra Sverige utan att hitta någon, så han fick åka till Kiruna och hämta en för att få tag i en hel.
Så om de motorer du är spekulant på är ur Bjarnes samling, så lär nog ingen av 120-hästars motorerna vara brukbar.
Jag har fått förslag att köpa en typ 1 CX med turbodieselmotor 95 hk från han som säljer alla motorerna. Men jag vill egentligen inte ha en serie 1. Utan jag vill ha serie 2 av CX.
Senast redigerad av Hegamon den 31 aug 2023, 19:54, redigerad totalt 2 gång.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7389
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Vilka motorer är det här?
Den som man ser har remskivor för kamrem och pumprem borde väl åtminstone vara en T1? Dock utan topp (och varför kan man ju undra).
- Jarre
- Hydraktiv
- Inlägg: 3124
- Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Storvreta/Uppsala
Re: Vilka motorer är det här?
Hej!
Jag kan fylla i lite mer.
Jag var ute idag och fotade lite mer åt spekulanten.
För det första är motorerna från Bjarne Skarps samling en rest efter hans mycket tragiska bortgång.
Den ena med toppen bortplockad har vid inspektion haft krig med en ventil på en av cylindrarna.
Ja, det är en senare turbo som har extra luftkanaler till en intercooler.
Har stått öppen en längre tid i ladan så korrosion finns på cylinderfodren.
Skicket annars har jag ingen aning om tyvärr. Vetskapen försvann med Bjarne Skarp.
Den andra dieselmotorn bredvid har ingen remdift och är uppenbarligen driven via kugg.
Dieslar är tyvärr inte min specialitet.
Det röda dieselturbo-fordonet måste vara av 90-hästarsvarianten då jag dragit slutsatsen att skillnaden mellan 90- och 120-hästarsversionen verkar vara intercoolern.
Rätta mig MYCKET gärna om jag dragit fet slutsatser.
Men detta är i alla fall statusen på det som finns i diesel-väg hos bortgångne Bjarne Skarp.
Jag kan fylla i lite mer.
Jag var ute idag och fotade lite mer åt spekulanten.
För det första är motorerna från Bjarne Skarps samling en rest efter hans mycket tragiska bortgång.
Den ena med toppen bortplockad har vid inspektion haft krig med en ventil på en av cylindrarna.
Ja, det är en senare turbo som har extra luftkanaler till en intercooler.
Har stått öppen en längre tid i ladan så korrosion finns på cylinderfodren.
Skicket annars har jag ingen aning om tyvärr. Vetskapen försvann med Bjarne Skarp.
Den andra dieselmotorn bredvid har ingen remdift och är uppenbarligen driven via kugg.
Dieslar är tyvärr inte min specialitet.
Det röda dieselturbo-fordonet måste vara av 90-hästarsvarianten då jag dragit slutsatsen att skillnaden mellan 90- och 120-hästarsversionen verkar vara intercoolern.
Rätta mig MYCKET gärna om jag dragit fet slutsatser.
Men detta är i alla fall statusen på det som finns i diesel-väg hos bortgångne Bjarne Skarp.
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
8580
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
8580
-
- Activa
- Inlägg: 3740
- Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm
Re: Vilka motorer är det här?
Motorn med drev transmission är en 75 hp sugdiesel ,remtransmission kom väl typ -83 . Det finns väl en motortyp plåt på blocket ? läs av den så kan ni identifiera blocket . M 25/ 669 är en T2 diesel . M25/642 är en T1 Diesel
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Vilka motorer är det här?
Då är det alltså ett motorblock från en M25/669, Diesel Turbo 2 (dvs med intercooler) på 120 hk.
Krig mellan kolv och ventil tyder på kamremsbrott, vilket säkert är anledningen till urplockning. Gissningsvis var toppen ej skadad, så den kanske lever vidare i en annan CX Diesel T2 idag, efter att ha fått en (eller flera) ventiler bytta.
Kuggdrift är på de äldre, dvs 66 eller 75 hk.
Ja, kuggdrift före 83, remdrift efter 83.
Mickel
-
- 20 bar
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Halmstad
Re: Vilka motorer är det här?
Hej. Tack för bilderna. Det är enbart den motorn som är på 120 hp jag är intresserad av. Jag vet ju inte hur mycket rosten ställer till det i cylindrarna men det går troligen ordna till. Svårt säga, för jag ringde till en firma som renoverar motorblock och han var skeptiskt till även lite rost i cylindrarna. Jag ska undersöka det lite mera.
Rost i kanalerna går att ta bort med citronsyra. Rost som är i cylinderloppet går nog att horna bort. Så den motorn kan säkert gå använda till min bil. Det är en bit upp att åka, och jag får fundera på hur den eventuellt kan transporteras ner. Jag kanske kan hyra ett släp och hämta den. Men jag vet ej hur jag får upp en sådan motor på ett öppet bilsläp. Jag ska fundera lite på det först bara.
- Jarre
- Hydraktiv
- Inlägg: 3124
- Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Storvreta/Uppsala
Re: Vilka motorer är det här?
Motorn är ju i dagsläget fastmonterad på hjälpramen där Bjarne kapat balkarna så att endast främre ramverket är kvar.
Jag kan hjälpa till med att köra dit min motorlyft så blir det lätt.
Jag kan hjälpa till med att köra dit min motorlyft så blir det lätt.
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
8580
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
8580
- soso
- Guru
- Inlägg: 7389
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Vilka motorer är det här?
Gamla dieselspisar är tunga. Hjälpte till att bära fram två gamla mercadieslar från 60-talet och det var ryggskottsvarning att baxa upp dom på släpet trots att vi var tre stycken sillmjölkar. Så ha några starka händer med dig eller ordna med lyftanordning.
Tycker inte du ska låsa fast dig vid en 120-hästare om det finns kompletta 95-hästare att tillgå som inte behöver renoveras för att sättas igång. En bra motor är bättre än en obra.
Tycker inte du ska låsa fast dig vid en 120-hästare om det finns kompletta 95-hästare att tillgå som inte behöver renoveras för att sättas igång. En bra motor är bättre än en obra.
-
- 20 bar
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Halmstad
Re: Vilka motorer är det här?
Riktigt. Det är en som skrivit på forumet att han har en 95-hk turbodieselmotor. Så det kan ju vara ett alternativ. 15 hk hit eller dit är inte en dealbreaker. Går säkert ställa upp laddtrycket något på 95 hk-motorn också, så blir det original-prestanda.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2610
- Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Nyköping
Re: Vilka motorer är det här?
Har du löst inreggningen?
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin
-
- 20 bar
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Halmstad
Re: Vilka motorer är det här?
En person talade om detta för mig: Åk i egen person till tyska motsvarande vägverket i den kommunen där bilen senast var registrerad. Ta med intyg från personen som äger bilen i Tyskland att ägarbytet får göras. Sedan ta saken vidare med Vägverket i Sverige.
Jag kan tycka det är märkligt att jag måste åka i egen person till tyska vägverket i den kommunen där bilen var/är registrerad i, istället för att lösa den saken online. Jag får först fråga tyska vägverket om det går lösa online först. Jag hoppas också att ägaren till bilen i Tyskland inte trilskas. Bollen är rund som Zlattan sa.
Jag ska försöka kontakta nuvarande ägare i Tyskland och se hur samarbetsvilliga de är, att dela med sig av ett skriftligt intyg att bilen är min och ägarbyte får göras på ett tyskt vägverkets kontor. Jag ska också kontakta kommunen där bilen senast i Tyskland funnits registrerad.