Durrande broms

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring.
Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7380
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Durrande broms

Inlägg av soso »

Har till och från durrande bromspedal på min Break. Känns ungefär som när ABS griper in, fast det har den inte som 84:a.

Var kan luften komma ifrån? Har provat att lufta bakbromsarna utan tydlig förbättring. Kan en av klockorna bak småläcka så att luftbubblor letar sig till bromsventilen? Lite småotrevligt då man inte får full bromsverkan direkt.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7774
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Durrande broms

Inlägg av Mickel »

Hade något liknande på min CX break för en månad sen. Kändes inte i pedalen, men lät som ett bom-bom-bom-bom från höger bakhjul varje gång man bromsade. Helt nya skivor (behövde faktiskt bytas efter 50.00 mil :roll: ) och nya belägg hade nyss monterats. Att en ventilerad, ny, skiva skulle ha slagit sig och blivit skev verkade ju otroligt!

Det visade sig att de nya skivorna hade fått lite svart skit på sig, inbeckat och ojämnt fördelat. Det räckte med att spruta T-sprit på skivan och belägget och torka av dem med papper. Sen bromsade bilen hur mjukt och fint som helst igen :-) !

Orsaken till skiten på skivan var nog att det kommit en aning olja eller fett på belägget (kanter insmorda med kopparfett) och fått dammet att samlas och packa sig.

Så, bromsar kan bråka på de mest oväntade sätt. Prova att rengör alla skivor och belägg.

Men slitkanter på skivorna kanske kan ge bump i pedalen. Kolla alla skivors ytor.

Och beckande beläggytor i kombination med stort spel i längsled i oken kan ge klickljud och små huggningar. Rengör beläggytan, kanske riv upp den om de är "glasade".

CX har ju så sjutusan starka bromsar, så de är ju inte gjorda för den "fiskörning" vi ger dem. Då kan det bli så här.
Mickel

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7380
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Durrande broms

Inlägg av soso »

Jag upplever det dock som luft i bromsventilen, snarare än en att det är något mekaniskt. Som att den tappar bromskraft initialt när det durrar.

Det kommer och går också.

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Durrande broms

Inlägg av Triad »

Jag förstår vad du menar. Har själv råkat ut för det.

Har du inte luftar fram?
Du skriver att du har luftat bak

Skriv svar

Återgå till "CX - Hydraulik"