Skarvnippel hydraulrör

Inlägg angående fjärdring, bromsar och styrning.
bengtdo
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 maj 2004, 15:18
Medlem i SCK?: Ja

Re: Skarvnippel hydraulrör

Inlägg av bengtdo »

tronde skrev:
30 mar 2022, 16:17
4,5 mm går bakover og 3,5 mm forover?

Prøv å finne ut hvor røret som går forover ender opp..
[img]http://gyrator.eu/sitroner/XM/Roer_bak_ ... ger_v3.jpg[/
Tack för informativ bild!🙏
Skarven jag talar om är på det innersta röret, intill skyddet för elkablarna för elektroventilen. Röret är då med största sannolikhet bromsröret (rött på bilden). Skarven har 4,5mm framåt och 3,5mm bakåt, lite underligt i sig, men rören bakåt är relativt nya och alltså bytta någon gång före 2014-15 då jag införskaffade bilen (Citroen XM Turbo CT VSX -97). Det kan då vara så att en bit av 4,5mm röret är bytt mot 3,5mm. Var eventuell återgång till 4,5mm sker går inte att se.

Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar
Inlägg: 1411
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norway

Re: Skarvnippel hydraulrör

Inlägg av tronde »

Hvis det er 4,5 mm forover er det nok bremserøret. Da vil jeg tro at 3,5 mm røret er loddet fast i en nippel og skrudd inn, og at det ikke har tålt trykket. Du får krype under bilen og ta bort varmeskjoldet over avgassanlegget bak. Da bør du kunne se noe med en speile om hvordan det ser ut der.

Bygg opp under bilen med noe som er solid, så du ikke blir klemt flat hvis hydraulikken svikter. XM er tung, og har lav bakkeklaring når fjæringen er lav... :!:
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Skarvnippel hydraulrör

Inlägg av Mickel »

bengtdo skrev:
31 mar 2022, 11:37
Röret är då med största sannolikhet bromsröret
Det borde vara lätt att utröna om det stämmer. Läcker det ut en matsked varje gång du bromsar? (motor igång och bakhjulen belastade med vikt (dvs ej upplyfta)).

Jag hade läck på ett bromsrör en gång. Det sprutade ut en matsked olja varje gång jag bromsade (visserligen en CX, men ändå). Det läckte inget alls när jag inte bromsade, så jag kunde köra vidare :roll: .
Mickel

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5477
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Skarvnippel hydraulrör

Inlägg av Anders H »

Det finns fyra möjliga läckage enl. nedan:
Konstant läckage = tryckröret till h-regulatorn
Läckage när bilen sänks = returröret från h-regulatorn.
Läckage när bilen höjs = röret från bakfjädringen till bromsventilen.
Läckage vid bromsning = röret från bromsventilen (4,5mm) till bakbromsarna.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

cx janne
Guru
Guru
Inlägg: 8311
Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vartofta

Re: Skarvnippel hydraulrör

Inlägg av cx janne »

Nån hempulare som tagit en vanlig bromsrörskoppling som dom lött fast och ett bromsrör.riv loss skiten och ersätt med riktiga grejor.
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84

Stefan M
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1709
Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Torpshammar

Re: Skarvnippel hydraulrör

Inlägg av Stefan M »

hahaha.....minns bara den enda gången jag fixat rören på en XM. I övrigt har jag sagt nej. En bekant för många år sen som hade en XM och som hamnade platt i garaget hans och oljan sprutandes. Tackade vänligt nej och sa att han fick ta den till nån annan. Han var ju en fnulgubbe själv så det sved väl lite och behöva ta den till någon verkstad så det slutade med att han började själv. Fick upp bilen och pallade upp och fick ner bakvagnen till hälften och sen körde han fast för rören var ju verkligen dåliga allihop och då ringde han mig igen.........Så man slapp inte skiten iallafall. Nosen i backen och trångt var det så det slutade med att jag skarvade i vanligt bromsrör. Kapade gamla röret lite fint, putsade rent och sen borrade upp bromsröret så man kunde sticka in det en bit och sen silverlödde. Var väl en tre fyra rör dåliga över axeln precis. Vart fint som snus.

Skriv svar

Återgå till "XM - Hydraulik"