Kupéfläkten C4 Cactus -14

Skriv svar
maxt
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 maj 2003, 20:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Örnsköldsvik

Kupéfläkten C4 Cactus -14

Inlägg av maxt »

Hur får man ut kupéfläkten egentligen? Jag får ju loss den, men pedalställ mm är i vägen för att få ut den ur bilen och byta (lagren skurna)?
Måste man verkligen loss med hela undre instrumentbrädan, eller ska man skruva loss gaspedalen?Eller finns det något annat trick? 🤔
1x2CV, 2xDS och 1xC5

maxt
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 maj 2003, 20:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Örnsköldsvik

Re: Kupéfläkten C4 Cactus -14

Inlägg av maxt »

Jag lyckades byta idag. Det krävdes att man skruvade loss rattaxeln vid golvet och tog bort gaspedalen och det var ändå knappt att det gick!
1x2CV, 2xDS och 1xC5

Lord_Aroxx
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2018, 02:57
Medlem i SCK?: Nej

Re: Kupéfläkten C4 Cactus -14

Inlägg av Lord_Aroxx »

Hej!
Ligger i garaget med exakt samma problem, fläkten fungerar inte.
Jag har lyckats få in en stång och slagit på fläkten men den startar inte eller börjar snurra.
Jag har börjat demontera allt jag kan i plastbitar och märker nu att vill jag komma åt fläkten måste man ta ner hela instrumentbrädan fram till rutan och bakåt.
Går det verkligen att göra som du beskriver? Och hur lyckades du få loss den utan att göra de åtgärder du senast skrev?
Jag ser det som omöjligt, hittar ju inte ens någon skruv att lossa när man ligger nere vi pedalerna?
Tacksam för snabbt svar
Citroën C4 Cactus 2015 82hk Bensin
2700 Mil 25-09-2018

maxt
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 maj 2003, 20:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Örnsköldsvik

Re: Kupéfläkten C4 Cactus -14

Inlägg av maxt »

Det finns en liten skruv ovanför fläkten i samma riktning som fläktaxeln som låser. Den måste man lossa för att sedan kunna vrida hela fläkthuset lite för att kunna dra ut det åt vänster.
Jag lossade rattaxeln i nederänden, men det var ändå trångt att få ut fläkten.
Men det kan ju vara fläktmotståndet som är trasigt också, det är lättare att få loss. Jag mätte först så att jag verkligen hade spänning till fläkten innan jag bytte den.
1x2CV, 2xDS och 1xC5

Lord_Aroxx
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2018, 02:57
Medlem i SCK?: Nej

Re: Kupéfläkten C4 Cactus -14

Inlägg av Lord_Aroxx »

Ok, vart sitter fläktmotståndet?
Har inte letat efter det än, men kan tänka mig att det sitter i anslutning till fläkten.
Citroën C4 Cactus 2015 82hk Bensin
2700 Mil 25-09-2018

maxt
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 maj 2003, 20:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Örnsköldsvik

Re: Kupéfläkten C4 Cactus -14

Inlägg av maxt »

Följ kablarna tillbaka från fläkten så hittar du det. Det sitter vid fläkten och kyls av luftflödet.
1x2CV, 2xDS och 1xC5

Lord_Aroxx
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2018, 02:57
Medlem i SCK?: Nej

Re: Kupéfläkten C4 Cactus -14

Inlägg av Lord_Aroxx »

Så nu har jag plockat fram motståndet, och kollat på det visuellt.
Det enda jag reagerade på var att på en sida vid flänsarna fanns det lite svart sot, typ som kol. Det tyder ju på att motorns kol har slitits på något sätt. Normalt eller ej vet jag inte.
Jag kopplade ur kontakten till motorn och satte i multimetern i kontakten. Fläkt avstäng visar den 11.55v och så fort man trycker på plustecknet på displayen hoppar den upp till 14.35v
Sen är det ingen skillnad från läge ett till full fart, forfarande 14.35v. Tänker att det är den som reglerar hastigheten? Eller är jag helt ute och cyklar då?
Vid första testet utan multimeter blev flänsarna glödheta.
Sen när jag kopplade ur fläkten och satte i multimetern var de kalla. Stängde av bilen men då gick motorns kylfläkt på full fart. Fick efter 3 minuter rycka säkringen i motorrummet.
Det kan ju vara för bilen larmar för en mängd fel, den gillar väl inte att ha gaspedal urkopplad plus allt annat som hör till kupéfläkten.
Mycket text men kan det vara motståndet när den inte reglerar strömmen ut? Tycker ändå att fläkten borde starta när den får mellan 11.55 och 14.35 volt.

Just det, vart i he….te sitter den där skruven du pratar om?
Finner den ingenstans och fläkten går inte vrida eller rubba.
Citroën C4 Cactus 2015 82hk Bensin
2700 Mil 25-09-2018

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: Kupéfläkten C4 Cactus -14

Inlägg av nyktercitropat »

Kör ALDRIG fläkten med fläktmotståndet ute ur luftströmmen. Även om du "bara ska testa" SKA du montera motståndet så att det får kylning.

Det är en betydande effekt som måste kylas bort, om den möjligheten inte finns så kan du steka komponenter på väldigt kort tid.

Lord_Aroxx
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2018, 02:57
Medlem i SCK?: Nej

Re: Kupéfläkten C4 Cactus -14

Inlägg av Lord_Aroxx »

Då kopplar jag bort motståndet helt, för jag måste köra på bilen i morgon. Kände på det nu när jag läste detta, och det var riktigt varmt efter att jag provkörde bilen. Vill ju vara säker på att man fick dit rattstången och gaspedalen ordentligt.just nu hänger det nere vid gaspedalen. Men tar bort det helt ist.
Citroën C4 Cactus 2015 82hk Bensin
2700 Mil 25-09-2018

maxt
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 maj 2003, 20:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Örnsköldsvik

Re: Kupéfläkten C4 Cactus -14

Inlägg av maxt »

Det verkar väl vara fläktmotorn som gett upp om det finns spänning till den.
Du ser hålet för låsskruven längst ner på bilden, fast i bilen är det ovanför.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1x2CV, 2xDS och 1xC5

Lord_Aroxx
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2018, 02:57
Medlem i SCK?: Nej

Re: Kupéfläkten C4 Cactus -14

Inlägg av Lord_Aroxx »

Men sitter det en skruv i det hålet?
För man ser ju ingen skruv som täcker hålet nu, och för att kunna vrida motorn måste ju flärpen med hålet tryckas utåt på något sätt.
Citroën C4 Cactus 2015 82hk Bensin
2700 Mil 25-09-2018

Lord_Aroxx
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2018, 02:57
Medlem i SCK?: Nej

Re: Kupéfläkten C4 Cactus -14

Inlägg av Lord_Aroxx »

Så nu fick jag loss fläkten, men den där skruven som pratats om fanns inte. Däremot i det där hålet så finns det någon typ av plastkil som jag tryckte hårt på. Om den gick av eller vad som hände vet jag inte, motorn lossnade iaf och gick att vrida ur.

MEN MEN…. Hur man ska lyckas få ner fläkten mellan pedalerna utan att göra sönder något är omöjligt, den där otroligt retliga plasten som sitter och ska fördela värme ner mot fötterna är vägen och går inte få bort.
Otroligt synd att det inte går att skicka med bilder, bilderna är tydligen för stora när man ska ladda upp dom från telefonen.
Citroën C4 Cactus 2015 82hk Bensin
2700 Mil 25-09-2018

Lord_Aroxx
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2018, 02:57
Medlem i SCK?: Nej

Re: Kupéfläkten C4 Cactus -14

Inlägg av Lord_Aroxx »

Sådär då var fläkten ur, fick såga bort plastbiten som fördelar luften till fötterna.
Fläkten snurrar inte lätt om man vrider igång den för hand. Vrider man till ordentligt så kanske den snurrar 3-4 varv.
Sätter man direktström på den så hoppar den igång men det blixtrar väldigt mycket från batteriet när man lägger på tråden.
Så det känns ju onekligen som om den behöver ha mycket ström.
Jag testade först med ett motorcykelbatteri som hade 10,9v men då startade den inte. Bilbatteriet hade 12,1v

Vad tror ni fläkt eller inte?
Citroën C4 Cactus 2015 82hk Bensin
2700 Mil 25-09-2018

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5203
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Kupéfläkten C4 Cactus -14

Inlägg av Rover_Micke »

Lord_Aroxx skrev:
20 mar 2022, 20:11
Sådär då var fläkten ur, fick såga bort plastbiten som fördelar luften till fötterna.
Fläkten snurrar inte lätt om man vrider igång den för hand. Vrider man till ordentligt så kanske den snurrar 3-4 varv.
Sätter man direktström på den så hoppar den igång men det blixtrar väldigt mycket från batteriet när man lägger på tråden.
Så det känns ju onekligen som om den behöver ha mycket ström.
Jag testade först med ett motorcykelbatteri som hade 10,9v men då startade den inte. Bilbatteriet hade 12,1v

Vad tror ni fläkt eller inte?
Jag hade bytt både fläkt och motståndet när man ändå är där och bråkar.

Luftutsläppet är tydligen skruvat i värmepaketet:
luftutsläpp cactus.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

maxt
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 maj 2003, 20:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Örnsköldsvik

Re: Kupéfläkten C4 Cactus -14

Inlägg av maxt »

Bra att du fick loss den till sist! Fläkten ska gå runt lätt, så den är nog slut. De är ganska billiga. Jag satte en skruv i hålet efter montering i alla fall för att låsa rotationen.
1x2CV, 2xDS och 1xC5

Skriv svar

Återgå till "C4 - Cactus"