CX 2400 TRI startar inte - bränsletryckregulatorn var orsaken

Inlägg som rör motor och drivning.
mads.lomholt
40 bar
40 bar
Inlägg: 516
Blev medlem: 02 sep 2008, 11:47
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Oslo / Kongsberg, Nårge
Kontakt:

Re: CX 2400 TRI startar inte

Inlägg av mads.lomholt »

Kula etter seg fast i setet i regulatoren, sikkert når den står lenge uten å bli brukt. I bruk komprimeres fjæra og kula løftes fra setet.

Tror jeg har en sånn med "fast kule" foran huset i en '91 TGI som etter 2-3 km truet med å sette fyr på gulvteppet over midtpotta.. Tipper den fikk nok bensin på turen, mye drag var det ikke i motoren :) Tenkte jeg skulle se om den kan "repareres" ved å dytte på kula med en liten skrutrekker gjennom et av rørene på regulatoren.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX 2400 TRI startar inte

Inlägg av Mickel »

Läs i denna veckas Autogënial (nr 304) på sid 22 hur Bengt Dieden råkat ut för exakt samma sak!

Han bytte 13 grejer innan han till slut provade byta bränsleregulator, som tydligen satt fast :( !
Mickel

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 2400 TRI startar inte

Inlägg av soso »

Mickel skrev:
14 okt 2021, 23:12
Läs i denna veckas Autogënial (nr 304) på sid 22 hur Bengt Dieden råkat ut för exakt samma sak!

Han bytte 13 grejer innan han till slut provade byta bränsleregulator, som tydligen satt fast :( !
Kul att det inte bara är jag som slitit håret i evigheter innan jag märkte det. Ska absolut läsa den. :)


Jag säger bara en sak till folk med insprutningar och misstänkta bränsleproblem. Börja med att kolla returen, inte matningen till spridarna. Det är lätt att leva i en villfarelse om man bara tittar på pumpen. :roll:


Uppenbarligen släppte ju regulatorn när jag hade den lös och blåste med tryckluft. Men det var ju mer tryck än bränslepumpen och jag vågar nog inte sätta tillbaka den där prylen på någon motor igen. Om man inte kan rengöra den på något sätt? Antar att det är ihopgeggad bensin som gör det.

Är det någon förresten som har data på de olika regulatorerna ovan? Skiljer det något i tryck på den från 2400 TRI och den från 25 GTi?

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 2400 TRI startar inte

Inlägg av soso »

Pridbor skrev:
12 okt 2021, 21:27
Gratulera!!! :D :D :D

(FYI - Fuel Reulator på min T2 är: BOSCH 0 280 160 213).

Preben
Tack! :) Du råkar inte ha någon mer data på de olika regulatorerna? T2 borde ju ha lite mer tryck till spridarna?

Användarvisningsbild
Pridbor
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Utah, USA
Kontakt:

Re: CX 2400 TRI startar inte

Inlägg av Pridbor »

Nej, tyvärr inte. Men jag tror at jag har sett 2 bars specificerade för CX2.5 ltr någonstans

[/quote]
T2 borde ju ha lite mer tryck till spridarna?
[/quote]

Kanske? men kanske opererer spriderne med samma tryck men öppnas istället lite längre?

Preben
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17304
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: CX 2400 TRI startar inte

Inlägg av Göran W »

Enligt SM ( http://www.citrotech.se/data/pdf/cx/sb/g1-85-06S.pdf ) har 2,4 Gti och 25 Gti samma tryck.
2bar med vacuum anslutet och 2,5 bar utan vacuum.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Pridbor
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Utah, USA
Kontakt:

Re: CX 2400 TRI startar inte

Inlägg av Pridbor »

Soso,

Jag koepte denna paa eBay som siges at vara det samme som min Bosch, som du ser saa er den paa 3Bar, men min er en T2.
Jag installerade den inte eftersom min ursprungliga enhet fungerar fint.

https://www.ebay.com/itm/381699070900?e ... SwRwxcgU5d

Jag tycker inte att det lönar sig att reparera!?

Preben
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 2400 TRI startar inte

Inlägg av soso »

Göran W skrev:
16 okt 2021, 01:37
Enligt SM ( http://www.citrotech.se/data/pdf/cx/sb/g1-85-06S.pdf ) har 2,4 Gti och 25 Gti samma tryck.
2bar med vacuum anslutet och 2,5 bar utan vacuum.
Missade helt den raden. Då bör det ju inte vara någon katastrof alltså.

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: CX 2400 TRI startar inte - bränsletryckregulatorn var orsaken

Inlägg av nyktercitropat »

Nja... Bränsletrycket är MAP + märktryck (oftast 2,5 bar på äldre Bosch, men även 3,0 och 3,5 förekom).

När det är undertryck i insuget är bränsletrycket lägre, när det är övertryck höjs det - inte märkligare än så.

Den här tråden är i alla fall ett utmärkt exempel på varför man inte ska byta saker baserat på vad kaffesumpen säger. Mät, konstatera, åtgärda.

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: CX 2400 TRI startar inte - bränsletryckregulatorn var orsaken

Inlägg av Hedene »

NC rätta mig om jag har fel men detta verkar ju vara en typ av "accelerationspump" för de tidiga insprutningssystemen.
När man trycker på gasen så minskar vacuumet och samtidigt ökas bränslerycket så motorn får lite extra bränsle.
System med TPS borde inte behöva vacuumstyrd tryckregulator??

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 2400 TRI startar inte - bränsletryckregulatorn var orsaken

Inlägg av soso »

nyktercitropat skrev:
19 okt 2021, 22:49
Den här tråden är i alla fall ett utmärkt exempel på varför man inte ska byta saker baserat på vad kaffesumpen säger. Mät, konstatera, åtgärda.
Ja, och inte snöa in sig på fel på elmatningen till insprutarna innan ALLT med bränslet uteslutits. Trots det minst sagt tveksamma elsystemet på CX S1. :roll:

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: CX 2400 TRI startar inte - bränsletryckregulatorn var orsaken

Inlägg av nyktercitropat »

Hedene skrev:
19 okt 2021, 22:55
NC rätta mig om jag har fel men detta verkar ju vara en typ av "accelerationspump" för de tidiga insprutningssystemen.
När man trycker på gasen så minskar vacuumet och samtidigt ökas bränslerycket så motorn får lite extra bränsle.
System med TPS borde inte behöva vacuumstyrd tryckregulator??

/Stig
Nej, det är inte en "accpump" och huruvida det finns en TPS eller inte är helt ovidkommande.

Även system utan TPS klarar sig med fast tryck, eller omvänt proportionellt fördenskull. Det enda som spelar roll är att man portionerar ut rätt mängd bränsle till den luft som går in i motorn - om man gör det genom att anpassa tryck, öppningstid, antal insprutare eller installera en rakad dvärg med en hink bensin och en pipett i luftrenaren är egalt.

Det är heller inget 1:1-samband mellan tryck och bränslemängd, som dumregel brukar man använda roten ur delta P. Att låta tryckskillnaden vara konstant gör dock att man får en liknande sprutbild oavsett MAP, något som underlättar atomiseringen av bränslet och därmed ökar allt positivt som kommer med det.

Skriv svar

Återgå till "CX - Motor och drivning"