CX 2400 TRI startar inte - bränsletryckregulatorn var orsaken
-
- 40 bar
- Inlägg: 516
- Blev medlem: 02 sep 2008, 11:47
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Oslo / Kongsberg, Nårge
- Kontakt:
Re: CX 2400 TRI startar inte
Kula etter seg fast i setet i regulatoren, sikkert når den står lenge uten å bli brukt. I bruk komprimeres fjæra og kula løftes fra setet.
Tror jeg har en sånn med "fast kule" foran huset i en '91 TGI som etter 2-3 km truet med å sette fyr på gulvteppet over midtpotta.. Tipper den fikk nok bensin på turen, mye drag var det ikke i motoren Tenkte jeg skulle se om den kan "repareres" ved å dytte på kula med en liten skrutrekker gjennom et av rørene på regulatoren.
Tror jeg har en sånn med "fast kule" foran huset i en '91 TGI som etter 2-3 km truet med å sette fyr på gulvteppet over midtpotta.. Tipper den fikk nok bensin på turen, mye drag var det ikke i motoren Tenkte jeg skulle se om den kan "repareres" ved å dytte på kula med en liten skrutrekker gjennom et av rørene på regulatoren.
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: CX 2400 TRI startar inte
Läs i denna veckas Autogënial (nr 304) på sid 22 hur Bengt Dieden råkat ut för exakt samma sak!
Han bytte 13 grejer innan han till slut provade byta bränsleregulator, som tydligen satt fast !
Han bytte 13 grejer innan han till slut provade byta bränsleregulator, som tydligen satt fast !
Mickel
- soso
- Guru
- Inlägg: 7389
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 2400 TRI startar inte
Kul att det inte bara är jag som slitit håret i evigheter innan jag märkte det. Ska absolut läsa den.
Jag säger bara en sak till folk med insprutningar och misstänkta bränsleproblem. Börja med att kolla returen, inte matningen till spridarna. Det är lätt att leva i en villfarelse om man bara tittar på pumpen.
Uppenbarligen släppte ju regulatorn när jag hade den lös och blåste med tryckluft. Men det var ju mer tryck än bränslepumpen och jag vågar nog inte sätta tillbaka den där prylen på någon motor igen. Om man inte kan rengöra den på något sätt? Antar att det är ihopgeggad bensin som gör det.
Är det någon förresten som har data på de olika regulatorerna ovan? Skiljer det något i tryck på den från 2400 TRI och den från 25 GTi?
- soso
- Guru
- Inlägg: 7389
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
- Pridbor
- 20 bar
- Inlägg: 344
- Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Utah, USA
- Kontakt:
Re: CX 2400 TRI startar inte
Nej, tyvärr inte. Men jag tror at jag har sett 2 bars specificerade för CX2.5 ltr någonstans
[/quote]
T2 borde ju ha lite mer tryck till spridarna?
[/quote]
Kanske? men kanske opererer spriderne med samma tryck men öppnas istället lite längre?
Preben
[/quote]
T2 borde ju ha lite mer tryck till spridarna?
[/quote]
Kanske? men kanske opererer spriderne med samma tryck men öppnas istället lite längre?
Preben
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8
-
- LHS
- Inlägg: 17304
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: CX 2400 TRI startar inte
Enligt SM ( http://www.citrotech.se/data/pdf/cx/sb/g1-85-06S.pdf ) har 2,4 Gti och 25 Gti samma tryck.
2bar med vacuum anslutet och 2,5 bar utan vacuum.
2bar med vacuum anslutet och 2,5 bar utan vacuum.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
- Pridbor
- 20 bar
- Inlägg: 344
- Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Utah, USA
- Kontakt:
Re: CX 2400 TRI startar inte
Soso,
Jag koepte denna paa eBay som siges at vara det samme som min Bosch, som du ser saa er den paa 3Bar, men min er en T2.
Jag installerade den inte eftersom min ursprungliga enhet fungerar fint.
https://www.ebay.com/itm/381699070900?e ... SwRwxcgU5d
Jag tycker inte att det lönar sig att reparera!?
Preben
Jag koepte denna paa eBay som siges at vara det samme som min Bosch, som du ser saa er den paa 3Bar, men min er en T2.
Jag installerade den inte eftersom min ursprungliga enhet fungerar fint.
https://www.ebay.com/itm/381699070900?e ... SwRwxcgU5d
Jag tycker inte att det lönar sig att reparera!?
Preben
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8
- soso
- Guru
- Inlägg: 7389
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 2400 TRI startar inte
Missade helt den raden. Då bör det ju inte vara någon katastrof alltså.Göran W skrev: ↑16 okt 2021, 01:37Enligt SM ( http://www.citrotech.se/data/pdf/cx/sb/g1-85-06S.pdf ) har 2,4 Gti och 25 Gti samma tryck.
2bar med vacuum anslutet och 2,5 bar utan vacuum.
-
- Activa
- Inlägg: 4011
- Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Holmsund
Re: CX 2400 TRI startar inte - bränsletryckregulatorn var orsaken
Nja... Bränsletrycket är MAP + märktryck (oftast 2,5 bar på äldre Bosch, men även 3,0 och 3,5 förekom).
När det är undertryck i insuget är bränsletrycket lägre, när det är övertryck höjs det - inte märkligare än så.
Den här tråden är i alla fall ett utmärkt exempel på varför man inte ska byta saker baserat på vad kaffesumpen säger. Mät, konstatera, åtgärda.
När det är undertryck i insuget är bränsletrycket lägre, när det är övertryck höjs det - inte märkligare än så.
Den här tråden är i alla fall ett utmärkt exempel på varför man inte ska byta saker baserat på vad kaffesumpen säger. Mät, konstatera, åtgärda.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2058
- Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Vålberg (nära Karlstad)
Re: CX 2400 TRI startar inte - bränsletryckregulatorn var orsaken
NC rätta mig om jag har fel men detta verkar ju vara en typ av "accelerationspump" för de tidiga insprutningssystemen.
När man trycker på gasen så minskar vacuumet och samtidigt ökas bränslerycket så motorn får lite extra bränsle.
System med TPS borde inte behöva vacuumstyrd tryckregulator??
/Stig
När man trycker på gasen så minskar vacuumet och samtidigt ökas bränslerycket så motorn får lite extra bränsle.
System med TPS borde inte behöva vacuumstyrd tryckregulator??
/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87
- soso
- Guru
- Inlägg: 7389
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 2400 TRI startar inte - bränsletryckregulatorn var orsaken
Ja, och inte snöa in sig på fel på elmatningen till insprutarna innan ALLT med bränslet uteslutits. Trots det minst sagt tveksamma elsystemet på CX S1.nyktercitropat skrev: ↑19 okt 2021, 22:49Den här tråden är i alla fall ett utmärkt exempel på varför man inte ska byta saker baserat på vad kaffesumpen säger. Mät, konstatera, åtgärda.
-
- Activa
- Inlägg: 4011
- Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Holmsund
Re: CX 2400 TRI startar inte - bränsletryckregulatorn var orsaken
Nej, det är inte en "accpump" och huruvida det finns en TPS eller inte är helt ovidkommande.Hedene skrev: ↑19 okt 2021, 22:55NC rätta mig om jag har fel men detta verkar ju vara en typ av "accelerationspump" för de tidiga insprutningssystemen.
När man trycker på gasen så minskar vacuumet och samtidigt ökas bränslerycket så motorn får lite extra bränsle.
System med TPS borde inte behöva vacuumstyrd tryckregulator??
/Stig
Även system utan TPS klarar sig med fast tryck, eller omvänt proportionellt fördenskull. Det enda som spelar roll är att man portionerar ut rätt mängd bränsle till den luft som går in i motorn - om man gör det genom att anpassa tryck, öppningstid, antal insprutare eller installera en rakad dvärg med en hink bensin och en pipett i luftrenaren är egalt.
Det är heller inget 1:1-samband mellan tryck och bränslemängd, som dumregel brukar man använda roten ur delta P. Att låta tryckskillnaden vara konstant gör dock att man får en liknande sprutbild oavsett MAP, något som underlättar atomiseringen av bränslet och därmed ökar allt positivt som kommer med det.