Shifting Gears...

Inlägg som rör motor och drivning.
Användarvisningsbild
Pridbor
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Utah, USA
Kontakt:

Shifting Gears...

Inlägg av Pridbor »

I have always felt that the shifting gears in the Cx were a "sloppy affair", somewhat similar to what I recall from an old VW bus and that was horrible :-) Now you have to remember that I have never owned more than this 1 Cx and never driven anybody else's Cx, so I have nothing to compare with :-)

I find it is quite easy to shift between all gears (6) when the car is cold (20-26 C) after an overnight stay in the garage, without and with the engine running!

But I have also always found especially 2nd gear hard to enter, from 1st that is. These last days where I have driven 10-40km I find it hard even to get back down into 2nd, and subsequently into 1st at e.g. a stop sign/light.

Entering reverse after the car is warm is almost always making bad sounds gear against gear 

So one question is: do you know of a place where I can find a procedure for adjusting the entire mechanical linkages for the gear lever? This includes a way to determine how long the 2 “removable rods” should be etc. I seriously doubt that I have rust in any of these parts and I have replaced all the wearable parts to the best of my recollection.

This is only a leading post as I know I need to dig a bit deeper to figure out if something has gone loose or if the clutch (sv. koppling) needs adjustment, hopefully not worn.

Later

Preben
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3740
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Shifting Gears...

Inlägg av MAN »

Pridbor skrev:
10 maj 2021, 21:49
I have always felt that the shifting gears in the Cx were a "sloppy affair", somewhat similar to what I recall from an old VW bus and that was horrible :-) Now you have to remember that I have never owned more than this 1 Cx and never driven anybody else's Cx, so I have nothing to compare with :-)

I find it is quite easy to shift between all gears (6) when the car is cold (20-26 C) after an overnight stay in the garage, without and with the engine running!

But I have also always found especially 2nd gear hard to enter, from 1st that is. These last days where I have driven 10-40km I find it hard even to get back down into 2nd, and subsequently into 1st at e.g. a stop sign/light.

Entering reverse after the car is warm is almost always making bad sounds gear against gear 

So one question is: do you know of a place where I can find a procedure for adjusting the entire mechanical linkages for the gear lever? This includes a way to determine how long the 2 “removable rods” should be etc. I seriously doubt that I have rust in any of these parts and I have replaced all the wearable parts to the best of my recollection.

This is only a leading post as I know I need to dig a bit deeper to figure out if something has gone loose or if the clutch (sv. koppling) (sv. koppling) needs adjustment, hopefully not worn.

Later

Preben
Varför skriver du inte på Svenska .. Det är ett Svenskt forum .
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17304
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Shifting Gears...

Inlägg av Göran W »

MAN skrev:
11 maj 2021, 07:40
Pridbor skrev:
10 maj 2021, 21:49
I have always felt that the shifting gears in the Cx were a "sloppy affair", somewhat similar to what I recall from an old VW bus and that was horrible :-) Now you have to remember that I have never owned more than this 1 Cx and never driven anybody else's Cx, so I have nothing to compare with :-)

I find it is quite easy to shift between all gears (6) when the car is cold (20-26 C) after an overnight stay in the garage, without and with the engine running!

But I have also always found especially 2nd gear hard to enter, from 1st that is. These last days where I have driven 10-40km I find it hard even to get back down into 2nd, and subsequently into 1st at e.g. a stop sign/light.

Entering reverse after the car is warm is almost always making bad sounds gear against gear 

So one question is: do you know of a place where I can find a procedure for adjusting the entire mechanical linkages for the gear lever? This includes a way to determine how long the 2 “removable rods” should be etc. I seriously doubt that I have rust in any of these parts and I have replaced all the wearable parts to the best of my recollection.

This is only a leading post as I know I need to dig a bit deeper to figure out if something has gone loose or if the clutch (sv. koppling) (sv. koppling) (sv. koppling) needs adjustment, hopefully not worn.

Later

Preben
Varför skriver du inte på Svenska .. Det är ett Svenskt forum .
Därför att Preben är amerikan och minst 99% av de som läser här inne förstår engelskan utmärkt. Tillhör MAN den sista procenten? Översättningsprogram fungerar lika dåligt åt båda hållen.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3740
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Shifting Gears...

Inlägg av MAN »

Jag tror han når flera med att skriva på Svenska som han tidigare gjorde .
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Shifting Gears...

Inlägg av soso »

Så kan det vara. Alla är inte bekväma med engelska och har säkert bra klokskaper att bidraga med här! Jag tror dock att det går bra att svara på svenska då han förstår det mesta.

Jag har dock för mig Preben nämnt att han förstår engelska bättre än svenska så jag skriver på engelska nu. Allt går ju att översätta enkelt med dagens internetverktyg annars för de som vill ha det på svenska.


Firstly, check that there is no play in all the linkages from the gear stick and that all ball joints in the ends can be "wiggled" easily with the tip of your fingers. Otherwise you need to lubricate them.

Then check that the vertical axle that goes into the gearbox at the top of it moves up and down with ease. If not, lubricate it! I have used LHM to make a very stuck one come loose. Often one indication of a sticking axle into the gearbox is a gear lever that does not center when you move it from right to left and release it in neutral.

If all is well with the mechanical linkage I would suggest a change to Redline MTL. A lot of people on the forum have had good experience with this oil as regard to fix bad shifting on older Citroën gearboxes.

The reverse gear engages good when you are stationary right? It is not synchronized so trying to engage it when the car is rolling will make a crashing sound and should be avoided.

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6429
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Shifting Gears...

Inlägg av LeifHj »

Jag läser av princip ingenting som står på engelska i svenska medier om jag inte själv har ett intresse av texten. Och sällan då heller.
Översättningsprogram är väl något som frågeställaren borde använda, inte jag.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3740
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Shifting Gears...

Inlägg av MAN »

LeifHj skrev:
11 maj 2021, 14:13
Jag läser av princip ingenting som står på engelska i svenska medier om jag inte själv har ett intresse av texten. Och sällan då heller.
Översättningsprogram är väl något som frågeställaren borde använda, inte jag.
//Leif
Jag håller med Dig ! Utav mig får han inga råd längre om han inte skriver på Svenska !
/ Michael
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Shifting Gears...

Inlägg av Hedene »

Tråkigt att ni är så negativa :(
Jag kan hålla med om att många är obekväma med att skriva på Engelska men det mesta idag utanför vårt land försigår på Engelska.
Preben är ursprungligen från Danmark och har tydligen bott en stor del av sitt liv i USA. I alla fall jag föredrar Engelska jämfört med Danska vilket jag har väldigt svårt med.
Om ni inte vill delta i diskussioner som förs på Engelska så är det väl upp till var och en men att utesluta alla som inte kan uttrycka sig på perfekt Svenska riskerar att minska antalet användare drastiskt.

Jag översätter gärna åt bägge hållen om det skulle vara önskvärt.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Shifting Gears...

Inlägg av Hedene »

Pridbor skrev:
10 maj 2021, 21:49
But I have also always found especially 2nd gear hard to enter, from 1st that is. These last days where I have driven 10-40km I find it hard even to get back down into 2nd, and subsequently into 1st at e.g. a stop sign/light.
I fully agree with Soso but I also wonder if you have checked the play in the clutch (sv. koppling) pedal and also checked that the clutch (sv. koppling) itself is decoupling properly? It sounds a bit like the clutch (sv. koppling) is not releasing properly.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Användarvisningsbild
Pridbor
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Utah, USA
Kontakt:

Re: Shifting Gears...

Inlägg av Pridbor »

Förlåt alla,

Jag vill inte skapa ett problem för någon och du MAN och andra har rätt så jag ska nog försöka at hålla mig till svenska!

Jag är dansk-amerikaner och jag förstår och läser svenska ganska bra, bortsett från däremellan finns det "bil tekniske ord" som jag inte känner och då kommer jag att fråga.

Anledningen till att jag har skrivit på engelska är att det går många gånger snabbare för mig än på andra språk och mitt tangentbord är "engelska".

Ni har alla varit till stor hjälp för mig, så jag skal nok göra en insats !!

Tack alla

Preben
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Shifting Gears...

Inlägg av Mickel »

Jag instämmer i alla sosos råd.

Det är vanligt att 2:an är svårast att få i på CX. För många år sedan fick jag synkroniseringsringarna för 2:an utbytta till nya, samt ny växellådsolja av auktoriserad Citroënverkstad. Det hjälpte inte mycket.

Däremot när jag (efter tips här på CA) bytte växellådsoljan till Redline MTL blev det en markant skillnad! Växlingarna blev mycket bättre :D !

Nu kan man ju aldrig göra "racerväxlingar" med en CX, men tar man det lugnt och har Redline MTL, så är det fullt drägligt och oproblematiskt.

Här på CA har allt fler provat Redline MTL i CX-ar och alla (tror jag) har märkt förbättring. Den oljan är tillräckligt hal för att smörja, men tillräckligt sträv för att synk-ringarna ska hinna greppa in innan kuggarna är framme.

Sen finns det många saker att göra för att kopplingen ska fungera bra och koppla ur ordentligt:

- Dra tillbaks den extra, lösa, gummimattan så att kopplingspedalen kan tryckas ner i botten utan att hindras av mattan.

- Smörj pedalstället.

- Smörj kopplingsvajern.

- Sträck kopplingsvajern så att föreskrivna mått erhålles. OBS! på din serie 2 ska kopplingen justeras med "nollspel", dvs urtrampningslagret snurrar ständigt i ingrepp (om jag fattat rätt).

- Smörj kopplingsleder om du kommer åt (?).

- För 12 år sen, när jag bytte koppling, smorde jag förstås gaffellagring, alla glidytor och axeln som urtrampningslagret glider på och då blev kopplingen underbart lättrampad, men nu efter 20 000 mil tycker jag att kopplingen är lite småkärv igen. Allt yttre borde jag se över, men jag vet inte om och hur jag ska komma in och smörja de där sista ytorna: gaffeln och axeln. Kanske borra hål i sprängkåpan och kika med minikamera?
Mickel

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Shifting Gears...

Inlägg av Hedene »

Allt var bättre förr :D

Min Massey Ferguson 135 årsmodell 1967 (traktor alltså) hade smörjnippel till urtrampningslager och splines.
Fråga mig inte hur det funkade eftersom lager och axel snurrar men det hade de löst redan då.

Apropå växellänkaget. Jag har ju inte kört min bil så långt ännu och kände inga problem med lådan då men av en händelse så noterade jag att bussningen till växelväljaraxeln som går ner i lådan är lite glapp. Kan detta ställa till problem?
I så fall kanske det skall upp på åtgärdslistan. Bussningen ser ut att vara gjord i lagerbrons. Stämmer det?
Mickel skrev:
11 maj 2021, 18:26
Kanske borra hål i sprängkåpan och kika med minikamera?
Titthålsoperationer är ju vanliga numera. Vore nog inte en dum ide :D

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Shifting Gears...

Inlägg av Mickel »

Hedene skrev:
11 maj 2021, 21:04
Min Massey Ferguson 135 årsmodell 1967 (traktor alltså) hade smörjnippel till urtrampningslager och splines.

Hade jag ingen aaaaaning om. Var hittar man det (jag har också en 135 -67)?


Hedene skrev:
11 maj 2021, 21:04
Bussningen ser ut att vara gjord i lagerbrons. Stämmer det?

Tror det. Jag vet att vissa bytt den, men om det ger bättre växling vet jag ej - jag trodde att dom bytte bara för att dom inte gillade sladdrig spak. Och gillar man inte det, så får man ju byta mycket på en långmila-CX :roll: ! Kulan under spaken, inte minst.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Shifting Gears...

Inlägg av Mickel »

Hedene skrev:
11 maj 2021, 21:04
Bussningen ser ut att vara gjord i lagerbrons. Stämmer det?

Det är denna du menar, eller hur Bussning växellåda på cx-basis?
Mickel

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17304
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Shifting Gears...

Inlägg av Göran W »

"Jarre" skrev en gång i tiden en lååång lista över åtgärder att vidta för att minska det sladdriga i växelspaken på cx. Finns nog fortfarande sparad i P.Åbergs cx-tips. Snubblade över en papperskopia av den när jag städade ut en del gamla papper idag.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Skriv svar

Återgå till "CX - Motor och drivning"