Servoolja

Inlägg angående Xantia motor och drivning.
sator68
5 bar
5 bar
Inlägg: 65
Blev medlem: 16 jun 2009, 15:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Åsele Södra Lappland

Servoolja

Inlägg av sator68 »

Körde en liten bit idag och då blev det tungstyrt kom hem och kollade inget läckage vad jag kunde se men öppnade en svart låda med slangar på och där är det tomt är det där servooljan skall vara eller ? Kunde ej fixa bild filen var för stor Xantia 2,0 Break 16 v årsmodell 2000 :? :?

Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3176
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Re: Servoolja

Inlägg av Ford Prefect »

Är det tomt i burken så har du mer än ett problem...
Burken innehåller LHM+ som används till fjädring, bromsar och servo - inte servoolja!!!!

Lyser "STOP" lampan i instrumenten?

Du ser inget läckage under bilen?

Känns fjädringen "hård"? (punkterad klocka/klockor som har blivit fyllda med LHM)

Om allt annat är OK - köp LHM+ (Citroën, OKQ8, Mekonomen, Biltema t.ex.) och fyll på i burken.

Nivån är rätt när du har bilen i lägsta läget och den oranga skivan i röret på behållaren är mellan de röda strecken.
Ibland fastnar flotören (den oranga skivan) och då kan mkan fylla på behållaren till ett par cm under kanten på burken (med bilen i lägsta läget).
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

sator68
5 bar
5 bar
Inlägg: 65
Blev medlem: 16 jun 2009, 15:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Åsele Södra Lappland

Re: Servoolja

Inlägg av sator68 »

Det jag tänker på är ej styrservopump som troligtvis är trasig :( :(

Användarvisningsbild
Hansus
70 bar
70 bar
Inlägg: 1574
Blev medlem: 09 dec 2002, 23:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nyhamnsläge

Re: Servoolja

Inlägg av Hansus »

Ford Prefect skrev:
15 okt 2020, 10:02

Nivån är rätt när du har bilen i lägsta läget och den oranga skivan i röret på behållaren är mellan de röda strecken.
Nej, så är det inte! Nivån i tanken ska mätas med bilen högsta läge. När oljenivån är korrekt ska flottören med markeringen vara mellan de röda strecken.
Lasse H
Bilar idag: GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 Pallas 1976, GSA Spécial 1985, DS 20 Break 1973, Xantia 2,0 berline 1999, C5 2,0 break 2001, C5 2,0 break 2004, C5 Tourer Hdi160 auto Business 2012

Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3176
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Re: Servoolja

Inlägg av Ford Prefect »

Det finns ingen styrservopump på Xantia - hydralpumpen sköter om fjädring, styrservo och bromsar...
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

sator68
5 bar
5 bar
Inlägg: 65
Blev medlem: 16 jun 2009, 15:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Åsele Södra Lappland

Re: Servoolja

Inlägg av sator68 »

Ford Prefect skrev:
15 okt 2020, 10:02
Är det tomt i burken så har du mer än ett problem...
Burken innehåller LHM+ som används till fjädring, bromsar och servo - inte servoolja!!!!

Lyser "STOP" lampan i instrumenten?

Du ser inget läckage under bilen?

Känns fjädringen "hård"? (punkterad klocka/klockor som har blivit fyllda med LHM)

Om allt annat är OK - köp LHM+ (Citroën, OKQ8, Mekonomen, Biltema t.ex.) och fyll på i burken.

Nivån är rätt när du har bilen i lägsta läget och den oranga skivan i röret på behållaren är mellan de röda strecken.
Ibland fastnar flotören (den oranga skivan) och då kan mkan fylla på behållaren till ett par cm under kanten på burken (med bilen i lägsta läget).
Stop lampan lyser . ingen läckage vad jag kan se , fjädringen var som vanligt , inte helt tomt var det men nästan , ok vad är LHM för något har aldrig hört talas om ? jag bor i litet samhälle men ok-q8 har vi så där kan man nog köpa LHM

sator68
5 bar
5 bar
Inlägg: 65
Blev medlem: 16 jun 2009, 15:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Åsele Södra Lappland

Re: Servoolja

Inlägg av sator68 »


Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3176
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Re: Servoolja

Inlägg av Ford Prefect »

Hansus skrev:
15 okt 2020, 10:07
Ford Prefect skrev:
15 okt 2020, 10:02

Nivån är rätt när du har bilen i lägsta läget och den oranga skivan i röret på behållaren är mellan de röda strecken.
Nej, så är det inte! Nivån i tanken ska mätas med bilen högsta läge. När oljenivån är korrekt ska flottören med markeringen vara mellan de röda strecken.
Det stämmer - HÖGSTA läget skulle det ju vara :wink:

(var ett tag sedan jag hade en Xantia - är tillbaka i hydraulträsket igen (C5) efter ett kort mellanspel med en C4 8) )
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3176
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Re: Servoolja

Inlägg av Ford Prefect »

De dem kallar Styrservopump är högtryckspumpen till hydrauliken :wink:
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3176
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Re: Servoolja

Inlägg av Ford Prefect »

sator68 skrev:
15 okt 2020, 10:10
Ford Prefect skrev:
15 okt 2020, 10:02
Är det tomt i burken så har du mer än ett problem...
Burken innehåller LHM+ som används till fjädring, bromsar och servo - inte servoolja!!!!

Lyser "STOP" lampan i instrumenten?

Du ser inget läckage under bilen?

Känns fjädringen "hård"? (punkterad klocka/klockor som har blivit fyllda med LHM)

Om allt annat är OK - köp LHM+ (Citroën, OKQ8, Mekonomen, Biltema t.ex.) och fyll på i burken.

Nivån är rätt när du har bilen i lägsta läget och den oranga skivan i röret på behållaren är mellan de röda strecken.
Ibland fastnar flotören (den oranga skivan) och då kan man fylla på behållaren till ett par cm under kanten på burken (med bilen i lägsta läget).
Stop lampan lyser . ingen läckage vad jag kan se , fjädringen var som vanligt , inte helt tomt var det men nästan , ok vad är LHM för något har aldrig hört talas om ? jag bor i litet samhälle men ok-q8 har vi så där kan man nog köpa LHM
STOP lampan lyser eftersom det är för låg nivå i hydrauloljebehållaren :wink:

LHM/LHM+ är Citroëns hydraulolja - du kan köpa den varsomhelst BARA det är LHM/LHM+ - häll inget annat i behållaren!

Fjädringen skall vara mjuk när du gungar hörnen på bilen - känns det stumt så kan det indikera på att en klocka har punkterats och då fylls den med olja vilket självklart gör att nivån sjunker men om det är nästan tomt i behållaren så är det något som läcker - behållaren rymmer ett par liter olja och en klocka ett par deciliter.

En sida som är bra att läsa är Peters Xantia FAQ:
http://www.peli59.net/xantiafaq/XantiaFAQ.html
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

sator68
5 bar
5 bar
Inlägg: 65
Blev medlem: 16 jun 2009, 15:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Åsele Södra Lappland

Re: Servoolja

Inlägg av sator68 »

Ford Prefect skrev:
15 okt 2020, 10:25
sator68 skrev:
15 okt 2020, 10:10
Ford Prefect skrev:
15 okt 2020, 10:02
Är det tomt i burken så har du mer än ett problem...
Burken innehåller LHM+ som används till fjädring, bromsar och servo - inte servoolja!!!!

Lyser "STOP" lampan i instrumenten?

Du ser inget läckage under bilen?

Känns fjädringen "hård"? (punkterad klocka/klockor som har blivit fyllda med LHM)

Om allt annat är OK - köp LHM+ (Citroën, OKQ8, Mekonomen, Biltema t.ex.) och fyll på i burken.

Nivån är rätt när du har bilen i lägsta läget och den oranga skivan i röret på behållaren är mellan de röda strecken.
Ibland fastnar flotören (den oranga skivan) och då kan man fylla på behållaren till ett par cm under kanten på burken (med bilen i lägsta läget).
Stop lampan lyser . ingen läckage vad jag kan se , fjädringen var som vanligt , inte helt tomt var det men nästan , ok vad är LHM för något har aldrig hört talas om ? jag bor i litet samhälle men ok-q8 har vi så där kan man nog köpa LHM
STOP lampan lyser eftersom det är för låg nivå i hydrauloljebehållaren :wink:

LHM/LHM+ är Citroëns hydraulolja - du kan köpa den varsomhelst BARA det är LHM/LHM+ - häll inget annat i behållaren!

Fjädringen skall vara mjuk när du gungar hörnen på bilen - känns det stumt så kan det indikera på att en klocka har punkterats och då fylls den med olja vilket självklart gör att nivån sjunker men om det är nästan tomt i behållaren så är det något som läcker - behållaren rymmer ett par liter olja och en klocka ett par deciliter.

En sida som är bra att läsa är Peters Xantia FAQ:
http://www.peli59.net/xantiafaq/XantiaFAQ.html
Fjädringen är mjuk vad jag kunde känna jag fixar LHM+ kommer ej att kosta på bilen så mycket eftersom jag skall köpa ny Tack för hjälpen ..

Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3176
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Re: Servoolja

Inlägg av Ford Prefect »

Kom på en sak - att bilen känns tungstyrd kan bero på rattaxelknuten:
http://www.peli59.net/xantiafaq/rattaxelknut.html
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

sator68
5 bar
5 bar
Inlägg: 65
Blev medlem: 16 jun 2009, 15:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Åsele Södra Lappland

Re: Servoolja

Inlägg av sator68 »

Fyllde på LHM+ en liter körde in i garaget för att byta däck hela garaget fullt med olja jag tror det kommer från vänster framhjul någonstans misstänker det kommer från någon klocka då som läcker . Jag tycker det är så konstigt att man ej märkt att det hade läckt innan och aldrig sett någon läckage överhuvudtaget men nån gång måste vara den första .. :? :?

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 6204
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Servoolja

Inlägg av Peter »

Vid vänster framhjul där brukar röret till styrservot rosta sönder.
http://www.peli59.net/xantiafaq/hydrualror.html
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu

Användarvisningsbild
Hansus
70 bar
70 bar
Inlägg: 1574
Blev medlem: 09 dec 2002, 23:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nyhamnsläge

Re: Servoolja

Inlägg av Hansus »

Vid vänster framhjul brukar också gummislangen för returolja från fjäderbenet börja läcka. Billigt och lätt att byta.
Lasse H
Bilar idag: GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 Pallas 1976, GSA Spécial 1985, DS 20 Break 1973, Xantia 2,0 berline 1999, C5 2,0 break 2001, C5 2,0 break 2004, C5 Tourer Hdi160 auto Business 2012

Skriv svar

Återgå till "Xantia - Motor och drivning"