Servoolja
-
- 5 bar
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 16 jun 2009, 15:32
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Åsele Södra Lappland
Servoolja
Körde en liten bit idag och då blev det tungstyrt kom hem och kollade inget läckage vad jag kunde se men öppnade en svart låda med slangar på och där är det tomt är det där servooljan skall vara eller ? Kunde ej fixa bild filen var för stor Xantia 2,0 Break 16 v årsmodell 2000
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 3176
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)
Re: Servoolja
Är det tomt i burken så har du mer än ett problem...
Burken innehåller LHM+ som används till fjädring, bromsar och servo - inte servoolja!!!!
Lyser "STOP" lampan i instrumenten?
Du ser inget läckage under bilen?
Känns fjädringen "hård"? (punkterad klocka/klockor som har blivit fyllda med LHM)
Om allt annat är OK - köp LHM+ (Citroën, OKQ8, Mekonomen, Biltema t.ex.) och fyll på i burken.
Nivån är rätt när du har bilen i lägsta läget och den oranga skivan i röret på behållaren är mellan de röda strecken.
Ibland fastnar flotören (den oranga skivan) och då kan mkan fylla på behållaren till ett par cm under kanten på burken (med bilen i lägsta läget).
Burken innehåller LHM+ som används till fjädring, bromsar och servo - inte servoolja!!!!
Lyser "STOP" lampan i instrumenten?
Du ser inget läckage under bilen?
Känns fjädringen "hård"? (punkterad klocka/klockor som har blivit fyllda med LHM)
Om allt annat är OK - köp LHM+ (Citroën, OKQ8, Mekonomen, Biltema t.ex.) och fyll på i burken.
Nivån är rätt när du har bilen i lägsta läget och den oranga skivan i röret på behållaren är mellan de röda strecken.
Ibland fastnar flotören (den oranga skivan) och då kan mkan fylla på behållaren till ett par cm under kanten på burken (med bilen i lägsta läget).
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
-
- 5 bar
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 16 jun 2009, 15:32
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Åsele Södra Lappland
Re: Servoolja
Det jag tänker på är ej styrservopump som troligtvis är trasig
- Hansus
- 70 bar
- Inlägg: 1574
- Blev medlem: 09 dec 2002, 23:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Nyhamnsläge
Re: Servoolja
Nej, så är det inte! Nivån i tanken ska mätas med bilen högsta läge. När oljenivån är korrekt ska flottören med markeringen vara mellan de röda strecken.Ford Prefect skrev: ↑15 okt 2020, 10:02
Nivån är rätt när du har bilen i lägsta läget och den oranga skivan i röret på behållaren är mellan de röda strecken.
Lasse H
Bilar idag: GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 Pallas 1976, GSA Spécial 1985, DS 20 Break 1973, Xantia 2,0 berline 1999, C5 2,0 break 2001, C5 2,0 break 2004, C5 Tourer Hdi160 auto Business 2012
Bilar idag: GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 Pallas 1976, GSA Spécial 1985, DS 20 Break 1973, Xantia 2,0 berline 1999, C5 2,0 break 2001, C5 2,0 break 2004, C5 Tourer Hdi160 auto Business 2012
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 3176
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)
Re: Servoolja
Det finns ingen styrservopump på Xantia - hydralpumpen sköter om fjädring, styrservo och bromsar...
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
-
- 5 bar
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 16 jun 2009, 15:32
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Åsele Södra Lappland
Re: Servoolja
Stop lampan lyser . ingen läckage vad jag kan se , fjädringen var som vanligt , inte helt tomt var det men nästan , ok vad är LHM för något har aldrig hört talas om ? jag bor i litet samhälle men ok-q8 har vi så där kan man nog köpa LHMFord Prefect skrev: ↑15 okt 2020, 10:02Är det tomt i burken så har du mer än ett problem...
Burken innehåller LHM+ som används till fjädring, bromsar och servo - inte servoolja!!!!
Lyser "STOP" lampan i instrumenten?
Du ser inget läckage under bilen?
Känns fjädringen "hård"? (punkterad klocka/klockor som har blivit fyllda med LHM)
Om allt annat är OK - köp LHM+ (Citroën, OKQ8, Mekonomen, Biltema t.ex.) och fyll på i burken.
Nivån är rätt när du har bilen i lägsta läget och den oranga skivan i röret på behållaren är mellan de röda strecken.
Ibland fastnar flotören (den oranga skivan) och då kan mkan fylla på behållaren till ett par cm under kanten på burken (med bilen i lägsta läget).
-
- 5 bar
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 16 jun 2009, 15:32
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Åsele Södra Lappland
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 3176
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)
Re: Servoolja
Det stämmer - HÖGSTA läget skulle det ju varaHansus skrev: ↑15 okt 2020, 10:07Nej, så är det inte! Nivån i tanken ska mätas med bilen högsta läge. När oljenivån är korrekt ska flottören med markeringen vara mellan de röda strecken.Ford Prefect skrev: ↑15 okt 2020, 10:02
Nivån är rätt när du har bilen i lägsta läget och den oranga skivan i röret på behållaren är mellan de röda strecken.
(var ett tag sedan jag hade en Xantia - är tillbaka i hydraulträsket igen (C5) efter ett kort mellanspel med en C4 )
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 3176
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)
Re: Servoolja
De dem kallar Styrservopump är högtryckspumpen till hydrauliken
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 3176
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)
Re: Servoolja
STOP lampan lyser eftersom det är för låg nivå i hydrauloljebehållarensator68 skrev: ↑15 okt 2020, 10:10Stop lampan lyser . ingen läckage vad jag kan se , fjädringen var som vanligt , inte helt tomt var det men nästan , ok vad är LHM för något har aldrig hört talas om ? jag bor i litet samhälle men ok-q8 har vi så där kan man nog köpa LHMFord Prefect skrev: ↑15 okt 2020, 10:02Är det tomt i burken så har du mer än ett problem...
Burken innehåller LHM+ som används till fjädring, bromsar och servo - inte servoolja!!!!
Lyser "STOP" lampan i instrumenten?
Du ser inget läckage under bilen?
Känns fjädringen "hård"? (punkterad klocka/klockor som har blivit fyllda med LHM)
Om allt annat är OK - köp LHM+ (Citroën, OKQ8, Mekonomen, Biltema t.ex.) och fyll på i burken.
Nivån är rätt när du har bilen i lägsta läget och den oranga skivan i röret på behållaren är mellan de röda strecken.
Ibland fastnar flotören (den oranga skivan) och då kan man fylla på behållaren till ett par cm under kanten på burken (med bilen i lägsta läget).
LHM/LHM+ är Citroëns hydraulolja - du kan köpa den varsomhelst BARA det är LHM/LHM+ - häll inget annat i behållaren!
Fjädringen skall vara mjuk när du gungar hörnen på bilen - känns det stumt så kan det indikera på att en klocka har punkterats och då fylls den med olja vilket självklart gör att nivån sjunker men om det är nästan tomt i behållaren så är det något som läcker - behållaren rymmer ett par liter olja och en klocka ett par deciliter.
En sida som är bra att läsa är Peters Xantia FAQ:
http://www.peli59.net/xantiafaq/XantiaFAQ.html
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
-
- 5 bar
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 16 jun 2009, 15:32
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Åsele Södra Lappland
Re: Servoolja
Fjädringen är mjuk vad jag kunde känna jag fixar LHM+ kommer ej att kosta på bilen så mycket eftersom jag skall köpa ny Tack för hjälpen ..Ford Prefect skrev: ↑15 okt 2020, 10:25STOP lampan lyser eftersom det är för låg nivå i hydrauloljebehållarensator68 skrev: ↑15 okt 2020, 10:10Stop lampan lyser . ingen läckage vad jag kan se , fjädringen var som vanligt , inte helt tomt var det men nästan , ok vad är LHM för något har aldrig hört talas om ? jag bor i litet samhälle men ok-q8 har vi så där kan man nog köpa LHMFord Prefect skrev: ↑15 okt 2020, 10:02Är det tomt i burken så har du mer än ett problem...
Burken innehåller LHM+ som används till fjädring, bromsar och servo - inte servoolja!!!!
Lyser "STOP" lampan i instrumenten?
Du ser inget läckage under bilen?
Känns fjädringen "hård"? (punkterad klocka/klockor som har blivit fyllda med LHM)
Om allt annat är OK - köp LHM+ (Citroën, OKQ8, Mekonomen, Biltema t.ex.) och fyll på i burken.
Nivån är rätt när du har bilen i lägsta läget och den oranga skivan i röret på behållaren är mellan de röda strecken.
Ibland fastnar flotören (den oranga skivan) och då kan man fylla på behållaren till ett par cm under kanten på burken (med bilen i lägsta läget).
LHM/LHM+ är Citroëns hydraulolja - du kan köpa den varsomhelst BARA det är LHM/LHM+ - häll inget annat i behållaren!
Fjädringen skall vara mjuk när du gungar hörnen på bilen - känns det stumt så kan det indikera på att en klocka har punkterats och då fylls den med olja vilket självklart gör att nivån sjunker men om det är nästan tomt i behållaren så är det något som läcker - behållaren rymmer ett par liter olja och en klocka ett par deciliter.
En sida som är bra att läsa är Peters Xantia FAQ:
http://www.peli59.net/xantiafaq/XantiaFAQ.html
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 3176
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)
Re: Servoolja
Kom på en sak - att bilen känns tungstyrd kan bero på rattaxelknuten:
http://www.peli59.net/xantiafaq/rattaxelknut.html
http://www.peli59.net/xantiafaq/rattaxelknut.html
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
-
- 5 bar
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 16 jun 2009, 15:32
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Åsele Södra Lappland
Re: Servoolja
Fyllde på LHM+ en liter körde in i garaget för att byta däck hela garaget fullt med olja jag tror det kommer från vänster framhjul någonstans misstänker det kommer från någon klocka då som läcker . Jag tycker det är så konstigt att man ej märkt att det hade läckt innan och aldrig sett någon läckage överhuvudtaget men nån gång måste vara den första ..
- Peter
- Activa
- Inlägg: 6204
- Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: Servoolja
Vid vänster framhjul där brukar röret till styrservot rosta sönder.
http://www.peli59.net/xantiafaq/hydrualror.html
http://www.peli59.net/xantiafaq/hydrualror.html
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu
- Hansus
- 70 bar
- Inlägg: 1574
- Blev medlem: 09 dec 2002, 23:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Nyhamnsläge
Re: Servoolja
Vid vänster framhjul brukar också gummislangen för returolja från fjäderbenet börja läcka. Billigt och lätt att byta.
Lasse H
Bilar idag: GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 Pallas 1976, GSA Spécial 1985, DS 20 Break 1973, Xantia 2,0 berline 1999, C5 2,0 break 2001, C5 2,0 break 2004, C5 Tourer Hdi160 auto Business 2012
Bilar idag: GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 Pallas 1976, GSA Spécial 1985, DS 20 Break 1973, Xantia 2,0 berline 1999, C5 2,0 break 2001, C5 2,0 break 2004, C5 Tourer Hdi160 auto Business 2012