Hjullager eller anliggande broms?

Micke M
10 bar
10 bar
Inlägg: 143
Blev medlem: 02 sep 2018, 13:47
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås

Hjullager eller anliggande broms?

Inlägg av Micke M »

Mor min kör en Cactus och bad mig ta en provtur å lista ut vad som låter som ett larm som tjuter i hela bilen efter en stund.

Efter en mil i 100km/h kommer mycket riktigt ett vinande tjut. Hjullager tänker jag och stannar och känner på hjulen. Jepp, vänster fram är varm ända ut på fälgen.
Saken klar...

Men.. Framförallt allt bromskivan är skållhet, såpass att man bränner fingret på den, trots att jag rullat till stillastående och inte rört bromsen tidigare heller. Hmm, är det bromsen som är anliggande? Det man kommer åt att känna på navet genom fälgen är varmt, men inte alls lika varmt som skivan.
Bilen rullar bra och drar inte åt något håll. Vid låg fart och öppet fönster hörs inget som tyder på anliggande broms.
Enligt mamma kan ljudet försvinna av att man bromsar till lite.


Tyvärr hade jag ingen domkraft med annars kunde jag ju bara rullat på hjulet och känt om det glappar, rasslar eller bromsar.

Min undran är egentligen bara om värmen från ett dåligt hjullager kan ta sig ut såpass mycket i bromsskivan så den blir varmare än navet?
Och omvänt, kan en anliggande broms ge en ton vid 100km/h, som tilltar vid ökande värme, likt ett trasigt hjullager?
Skivan har ej blånat.

Tacksam för all input.
Mvh Micke
C5 III Tourer HDi 160 -12

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17299
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Hjullager eller anliggande broms?

Inlägg av Göran W »

Skulle nog säga anliggande broms med 99,9% säkerhet. Lager måste vara tvärslut eller mycket hårt överdraget för att värmen skulle sprida sig. Däremot kommer värmen från anliggande broms att ta kol på lagret om det inte åtgärdas skyndsamt. Det bränner bort fettet i lagret.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Micke M
10 bar
10 bar
Inlägg: 143
Blev medlem: 02 sep 2018, 13:47
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås

Re: Hjullager eller anliggande broms?

Inlägg av Micke M »

Tackar för det svaret. Håller med dig men var tvungen att få en "second opinion", då jag aldrig hört ett sånt här ljud av en anliggande broms förr. Har heller aldrig kört en fälg varm av en anliggande broms, utan att på något sätt känna i bilen att bromsen ligger emot. Min erfarenhet är att man känner det på bilens uppträdande långt innan.

Det kan ju dock vara så att hon kört med anliggande broms tillräckligt länge för att fettet i lagret redan bränt bort och lagret börjar tjuta. Samtididigt som bromsverkan blivit sämre av att skivan gått varm för länge... Insidan ser jag ju inte, där kan den ju ha blånat. Långskott kanske, men det kan ju vara båda felen då det ena kan orsaka det andra som du var inne på.
C5 III Tourer HDi 160 -12

Stefan M
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1706
Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Torpshammar

Re: Hjullager eller anliggande broms?

Inlägg av Stefan M »

Har åtgärdat massor med bilar som haft anliggande bromsar och en del skivor knallröda. Har nog aldrig bytt nå hjullager enbart pga detta.....Visst kan fettet bli varmt men ska det koka bort så ska nog hela lagret vara rött och då är ju hela spindeln röd också och näje så fungerar det inte. Man har oftast upptäckt problemet långt tidigare.

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Hjullager eller anliggande broms?

Inlägg av Lars H »

Har grejat med 3 olika bilar som haft anliggande bromsar. 2 C5 1 st C4 GP
En C5:à och Gp:en fick lagerhaveri mindre än ett år senare på anliggande sida. Bytte inga fler lager på dessa.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Micke M
10 bar
10 bar
Inlägg: 143
Blev medlem: 02 sep 2018, 13:47
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås

Re: Hjullager eller anliggande broms?

Inlägg av Micke M »

Mmm.. Vi får se till att fixa så bromsen inte ligger an i första hand så får vi se hur det ter sig sen.
Det är just ljudet som jag inte förknippar med anliggande broms. Ett tjutande som kommer smygande och blir starkare ju längre man kör, alltså i takt med ökad värme.
Det är därför jag misstänkte hjullagret från början.

Jag var haft anliggande bromsar på andra bilar förr men dessa har inte sjungit så här.
Men varje fel å varje bil ter sig ju på sitt sätt så det är nog ingen omöjlighet att det "bara" är bromsen som felar.

Det verkar hur som helst som att den samlade expertisen här anser att ett trasigt hjullager ensamt inte hettar upp bromsskivan som i det här fallet.?
Då återstår ju bara att bromsen är anliggande så vi börjar där.
Sen får vi väl se om den fortsätter tjuta. Då får hjullagret bli nästa steg isf.

Tack så mycket för all input!
C5 III Tourer HDi 160 -12

Skriv svar

Återgå till "C4 - Cactus"