DS 21 BVH Pallas 1971
- Poffe
- 40 bar
- Inlägg: 452
- Blev medlem: 23 maj 2013, 20:24
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Halmstad
- Jonas Hummelstrand
- 20 bar
- Inlägg: 337
- Blev medlem: 06 jun 2017, 16:44
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Stockholm
Re: DS 21 BVH Pallas 1971
Jag planerar att göra en liten guide för reläbygget, komplett med bilder. De kopplingsscheman jag hittat och utgått ifrån har inte varit så tydliga, så jag tänkte att alltid kan man underlätta för någon...
Citroën DS 21 BVH Pallas 1971, AC 088 Blanc Meije / Tissu Rouge, 11 300 mil
Garage-tråd
Instagram: DS-bilder och videos
Citroën 2CV AZAM 1963, AC 514 Vert Agave, ? mil
Garage-tråd
Instagram: DS-bilder och videos
Citroën 2CV AZAM 1963, AC 514 Vert Agave, ? mil
- Jonas Hummelstrand
- 20 bar
- Inlägg: 337
- Blev medlem: 06 jun 2017, 16:44
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Stockholm
Re: DS 21 BVH Pallas 1971
Har flera gånger hört folk påpeka att mina vindrutetorkararmar ”inte kan vara original med metallfärgad arm och svart bas!”
Efter några timmar med 240-papper, Pratts grovpolering samt Autosol så är den svartnade originaleloxeringen avlägsnad och originalutseendet återställt!
Efter några timmar med 240-papper, Pratts grovpolering samt Autosol så är den svartnade originaleloxeringen avlägsnad och originalutseendet återställt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Citroën DS 21 BVH Pallas 1971, AC 088 Blanc Meije / Tissu Rouge, 11 300 mil
Garage-tråd
Instagram: DS-bilder och videos
Citroën 2CV AZAM 1963, AC 514 Vert Agave, ? mil
Garage-tråd
Instagram: DS-bilder och videos
Citroën 2CV AZAM 1963, AC 514 Vert Agave, ? mil
- Jonas Hummelstrand
- 20 bar
- Inlägg: 337
- Blev medlem: 06 jun 2017, 16:44
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Stockholm
Re: DS 21 BVH Pallas 1971
Testade alla tre originaltutor igår, då jag länge tyckt att det inte var någon större skillnad på stadsläget och landsvägsläget. Det visade sig att den längt till vänster är stadstuta, och att de två andra är parallellkopplade. Vid landsvägstutning skall alla tre bröla, men den ensamma tutan på höger sida visade sig vara helt tyst.
Monterade loss den samt öppnade den för att felsöka och rostskydda den lite. Fick den sedan att hoppa igång genom att justera ställskruven.
Tutan har nu fått en färsk omgång lack och kommer testas ikväll till det gemensam garagets glädje (behöver väcka ett par Morris Minor som av dammlagrets tjocklek att döma inte varit vakna på ett decennium).Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Citroën DS 21 BVH Pallas 1971, AC 088 Blanc Meije / Tissu Rouge, 11 300 mil
Garage-tråd
Instagram: DS-bilder och videos
Citroën 2CV AZAM 1963, AC 514 Vert Agave, ? mil
Garage-tråd
Instagram: DS-bilder och videos
Citroën 2CV AZAM 1963, AC 514 Vert Agave, ? mil
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5768
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: DS 21 BVH Pallas 1971
Tutan ser ut att flina av förväntan inför att skrämma upp ett par Morrisar.
- Jonas Hummelstrand
- 20 bar
- Inlägg: 337
- Blev medlem: 06 jun 2017, 16:44
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Stockholm
Re: DS 21 BVH Pallas 1971
Nu ljuder samtliga tre signalhorn unisont i landsvägsläget, men det känns knappast som det är tredubbla ljudstyrkan jämfört med stadsläget, så jag undrar om jag borde passa på att relämata även tutorna. Jag håller ju på att slutmontera relästyrningen av strålkastarna, så kanske borde jag demontera den kabelstammen igen och hänga på matning för ytterligare två reläer...
Citroën DS 21 BVH Pallas 1971, AC 088 Blanc Meije / Tissu Rouge, 11 300 mil
Garage-tråd
Instagram: DS-bilder och videos
Citroën 2CV AZAM 1963, AC 514 Vert Agave, ? mil
Garage-tråd
Instagram: DS-bilder och videos
Citroën 2CV AZAM 1963, AC 514 Vert Agave, ? mil
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: DS 21 BVH Pallas 1971
Nej, relämata inte tutorna! Det blir bara fler kontaktytor som ökar risken att tutorna inte låter.
Mickel
- Jonas Hummelstrand
- 20 bar
- Inlägg: 337
- Blev medlem: 06 jun 2017, 16:44
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Stockholm
Re: DS 21 BVH Pallas 1971
En av de modigaste sakerna jag gjort i vinter; att sätta grovslipen på de ”redan nästan perfekta” Pallas-navkapslarna. Använder Tyrolits 3-stegs-system för polering av rostfritt.
Började med steg 2 och 3 som fungerade fint, men jag hade fortfarande mängder av riktigt små gropar kvar, så nu tar jag bort dem med steg 1-slipen.
Började med steg 2 och 3 som fungerade fint, men jag hade fortfarande mängder av riktigt små gropar kvar, så nu tar jag bort dem med steg 1-slipen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Citroën DS 21 BVH Pallas 1971, AC 088 Blanc Meije / Tissu Rouge, 11 300 mil
Garage-tråd
Instagram: DS-bilder och videos
Citroën 2CV AZAM 1963, AC 514 Vert Agave, ? mil
Garage-tråd
Instagram: DS-bilder och videos
Citroën 2CV AZAM 1963, AC 514 Vert Agave, ? mil
- Poffe
- 40 bar
- Inlägg: 452
- Blev medlem: 23 maj 2013, 20:24
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Halmstad
Re: DS 21 BVH Pallas 1971
Spegelblankt!
Men vad är Tyrolits 3-stegs-system?
Men vad är Tyrolits 3-stegs-system?
2CV Charleston -88.
SCK 9711
SCK 9711
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6429
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: DS 21 BVH Pallas 1971
Efter att ha jobbat i slipmedelsbranchen så vet jag att Tyrolit var konkurrenter till oss på Slip-Naxos, men vad deras 3-stegslösning är har jag ingen aning om, m.a.o är jag lika nyfiken.Men vad är Tyrolits 3-stegs-system?
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4618
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: DS 21 BVH Pallas 1971
Jag är också nyfiken så jag Googlade lite och hittade bland annat det här https://www.lackman.se/produkter/poleri ... ystem.html
Något att sätta på önskelistan. Jonas använde du en vanlig vinkelslip eller måste man ha någon speciell maskin?
/Mats
Något att sätta på önskelistan. Jonas använde du en vanlig vinkelslip eller måste man ha någon speciell maskin?
/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4618
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: DS 21 BVH Pallas 1971
Här fanns det lite film
/Mats
/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6429
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: DS 21 BVH Pallas 1971
Intressant, den typen av lamellskivor fanns inte under min tid på Slip-Naxos, om de gör dem nu vet jag inte.
Jag har använt liknande produkter på träbåtar och tycker att de är effektiva och skonsamma samtidigt, de fungerar säkert utmärkt till metall också. (Vilket vi har sett)
//Leif
Jag har använt liknande produkter på träbåtar och tycker att de är effektiva och skonsamma samtidigt, de fungerar säkert utmärkt till metall också. (Vilket vi har sett)
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
- Jonas Hummelstrand
- 20 bar
- Inlägg: 337
- Blev medlem: 06 jun 2017, 16:44
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Stockholm
Re: DS 21 BVH Pallas 1971
Jag köpte just det kittet på Lackman. Hade lite problem att hitta lämplig slip, vinkelslipar går ofta runt 11000 varv/minut, och steglösa med 125 mm diameter på skivorna lyckades jag inte hitta. Slutade med att köpa en billig Meec steglös polermaskin (att.nr.010-006) på Jula, men var sedan tvungen att köpa ett skruvfäste på Bauhaus som inte passar perfekt. Hur som helst, det fungerar.
Har idag stått och slipat med den grövsta skivan i några timmar på två navkapslar. Den ena kommer jag nog tvingas lämna ett par små gropar i, den andra kommer bli helt slät. Slog också ut några små bulor och kunde sedan slipa ned så skadorna helt försvann. Skall fortsätta med steg 2 imorgon.
Har idag stått och slipat med den grövsta skivan i några timmar på två navkapslar. Den ena kommer jag nog tvingas lämna ett par små gropar i, den andra kommer bli helt slät. Slog också ut några små bulor och kunde sedan slipa ned så skadorna helt försvann. Skall fortsätta med steg 2 imorgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Citroën DS 21 BVH Pallas 1971, AC 088 Blanc Meije / Tissu Rouge, 11 300 mil
Garage-tråd
Instagram: DS-bilder och videos
Citroën 2CV AZAM 1963, AC 514 Vert Agave, ? mil
Garage-tråd
Instagram: DS-bilder och videos
Citroën 2CV AZAM 1963, AC 514 Vert Agave, ? mil
- Krassegränd
- 70 bar
- Inlägg: 1343
- Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Halmstad/Gullbranna