Uppdatera inbyggd gps karta

Skriv svar
Användarvisningsbild
geebeejay
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 nov 2005, 19:06
Medlem i SCK?: Nej

Uppdatera inbyggd gps karta

Inlägg av geebeejay »

Har precis tagit leveranse av en ny Cactus 1.2 Puretech "Shine".
Jätte glad för bilen så här långt. Men har nu upptäckt att versionen på inbyggda gps kartan är från början av 2017! Fick bilen för 2 verckor sedan! Visst måste jag kunna få tag i en mera uppderad sådan? Någon som har något råd?
G/ CX2000 '75 / C4 2.0 SXpack / C4 110 HDi FAP EGS SXpack / DS3 Sport 1.6 HDi / DS5 2.0 HDi /C4 Cactus 1.2 PT Shine

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17301
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Uppdatera inbyggd gps karta

Inlägg av Göran W »

Ingår väl 5 års uppdatering vid nybilsköp. Vänd dig till säljaren för exakta uppgifter.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
lljungberg
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1833
Blev medlem: 12 nov 2002, 19:01
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tenhult / Jönköping / Sweden
Kontakt:

Re: Uppdatera inbyggd gps karta

Inlägg av lljungberg »

geebeejay skrev:
09 jul 2018, 12:57
Har precis tagit leveranse av en ny Cactus 1.2 Puretech "Shine".
Jätte glad för bilen så här långt. Men har nu upptäckt att versionen på inbyggda gps kartan är från början av 2017! Fick bilen för 2 verckor sedan! Visst måste jag kunna få tag i en mera uppderad sådan? Någon som har något råd?
Vet du vad det är för GPS? Är det TomTom som i min Picasso (köpt i december förra året) så skaffa MyCitroen, sök på det och gå till Svenska sidan (mycitroen-se.citroen.com), registrera dig, gå till samma sida men Engelska (https://mycitroen-uk.citroen.com/mycitroen/), välj Citroen Shop och Citroen Connect Nav så ser du om du har någon ny karta att ladda hem. Fick precis min andra där!


Notera att Citroen är usla på hemsidor så gå direkt till Citroen Connect Nav enligt ovan, om man går via meddelandet som finns så verkar den låsa sig! Har försökt få Svenska Citroen att förstå att de måste skärpa till sig. När jag pratade med representanten där så sa han att man kunde tanka hem från citroen.navigation.com men där hänvisas man tillbaks till deras sidor, enligt han jag pratade med hade han "visst tankat hem därifrån...".
"Hälsningar Lasse, utan Citroen."

Användarvisningsbild
lljungberg
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1833
Blev medlem: 12 nov 2002, 19:01
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tenhult / Jönköping / Sweden
Kontakt:

Re: Uppdatera inbyggd gps karta

Inlägg av lljungberg »

Göran W skrev:
09 jul 2018, 15:32
Ingår väl 5 års uppdatering vid nybilsköp. Vänd dig till säljaren för exakta uppgifter.
Pratade nyss med åf här i Jönköping, och alla nya Citroen har TomTom och kan uppdateras "gratis" och obegränsat på det sätt jag skriver ovan!
Det kom en utgåva 10 av kartan i torsdags!
"Hälsningar Lasse, utan Citroen."

mjoelner
40 bar
40 bar
Inlägg: 713
Blev medlem: 05 feb 2003, 08:35
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: Uppdatera inbyggd gps karta

Inlägg av mjoelner »

lljungberg skrev:
10 jul 2018, 11:01
Pratade nyss med åf här i Jönköping, och alla nya Citroen har TomTom och kan uppdateras "gratis" och obegränsat på det sätt jag skriver ovan!
Det kom en utgåva 10 av kartan i torsdags!
Vet du hur ny Citroën man behöver ha för att det ska vara TomTom, eller är det så att det uttryckligen står TomTom nånstans?
C4 GP 1.6 BlueHdi '16. Söker en XM S2 V6 Automat i fint skick!
Till salu: Xantia Activa TCT '97.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17301
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Uppdatera inbyggd gps karta

Inlägg av Göran W »

Om ni av någon anledning inte hittar rätt i ovanstående länkar så gå den här vägen: https://here.navigation.com/europe/
När ni valt märke så kommer ni rätt. Där hittar ni till alla modeller.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
lljungberg
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1833
Blev medlem: 12 nov 2002, 19:01
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tenhult / Jönköping / Sweden
Kontakt:

Re: Uppdatera inbyggd gps karta

Inlägg av lljungberg »

Göran W skrev:
10 jul 2018, 19:44
Om ni av någon anledning inte hittar rätt i ovanstående länkar så gå den här vägen: https://here.navigation.com/europe/
När ni valt märke så kommer ni rätt. Där hittar ni till alla modeller.
Funkar INTE för de med TomTom-navigator! Representanten för Citroen här sa samma sak och hävdade att han visst gått den vägen för sin nya Picasso, vilket bara visar hur inkompetenta de är!
"Hälsningar Lasse, utan Citroen."

Användarvisningsbild
lljungberg
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1833
Blev medlem: 12 nov 2002, 19:01
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tenhult / Jönköping / Sweden
Kontakt:

Re: Uppdatera inbyggd gps karta

Inlägg av lljungberg »

mjoelner skrev:
10 jul 2018, 18:48
Vet du hur ny Citroën man behöver ha för att det ska vara TomTom, eller är det så att det uttryckligen står TomTom nånstans?
Beror på modell, Picasso fick det andra halvan av 2016 tror jag, min 2017 har det. Gå in i menyn för inställningar av GPS och kika på vilken karta du har. Det är dubbla skärmar, 8 och 12 tum, och 3d kartor.
"Hälsningar Lasse, utan Citroen."

Användarvisningsbild
geebeejay
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 nov 2005, 19:06
Medlem i SCK?: Nej

Re: Uppdatera inbyggd gps karta

Inlägg av geebeejay »

Intressant att läsa inläggen här. Jag ut tror inte jag TomTom i min cactus. TomTom nämns ingenstans varken på displayen eller i dokumentation. Har försökt med mycitroennav sajten men när slå in min VIN står det att ingen fordon kan hittas. Jag måste välja via modellerna och Där finns C4 cactus bara fram till årsmodell 2017!
Svängde förbi lokal aukt. verkstad och de konserterade att det fanns nyare att installera och DE skulle fixa det inte jag . Uppdateringen tar 2 till 3 timmar . Få nästan känslan att de gör en bil mjukvara uppdatering där kartan är en del av. Märkligt då bilen tillverkades mars 2018! Jag återkommer med uppdatering om denna historia.
Det som är lite ironiskt är att jag kan köra med Android Auto och Google Maps och det går utmärkt att navigera! Så har man en smartphone, så kan man köra med aktuella karta plus trafik info OCH minimalt behov att uppdatera kartor/system mjukvara etc etc....
G/ CX2000 '75 / C4 2.0 SXpack / C4 110 HDi FAP EGS SXpack / DS3 Sport 1.6 HDi / DS5 2.0 HDi /C4 Cactus 1.2 PT Shine

Användarvisningsbild
lljungberg
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1833
Blev medlem: 12 nov 2002, 19:01
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tenhult / Jönköping / Sweden
Kontakt:

Re: Uppdatera inbyggd gps karta

Inlägg av lljungberg »

geebeejay skrev:
15 jul 2018, 06:49
Intressant att läsa inläggen här. Jag ut tror inte jag TomTom i min cactus. TomTom nämns ingenstans varken på displayen eller i dokumentation. Har försökt med mycitroennav sajten men när slå in min VIN står det att ingen fordon kan hittas. Jag måste välja via modellerna och Där finns C4 cactus bara fram till årsmodell 2017!
Svängde förbi lokal aukt. verkstad och de konserterade att det fanns nyare att installera och DE skulle fixa det inte jag . Uppdateringen tar 2 till 3 timmar . Få nästan känslan att de gör en bil mjukvara uppdatering där kartan är en del av. Märkligt då bilen tillverkades mars 2018! Jag återkommer med uppdatering om denna historia.
Det som är lite ironiskt är att jag kan köra med Android Auto och Google Maps och det går utmärkt att navigera! Så har man en smartphone, så kan man köra med aktuella karta plus trafik info OCH minimalt behov att uppdatera kartor/system mjukvara etc etc....
Har du provat med mycitroen? Där ser du om du har TomTom, på den engelska siten... Om du går via here:s site så finns inte de nya med TomTom där så det tyder på att du har TomTom.
ÅF TROR att det bara är de som kan fixa det, det tar tid att tanka in nya kartor och bilen måste vara på (får inte avbrytas alltså) men jag körde ca 20 km senast jag uppdaterade utan problem.
"Hälsningar Lasse, utan Citroen."

Skriv svar

Återgå till "C4 - Cactus"