Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring på C5 Serie III (2008-).
Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.

Inlägg av soso »

tomasojohansson skrev:
30 sep 2020, 09:55
Kan det här vara orsaken till att några häller sig uppe ett par dygn, andra sjunker ihop på några timmar?
Gammal skitig LDS stäler helt klart till bekymmer och "fenomen". Allt från sjunk till kärvande magnetventiler till Hydractiven. I värsta fall för tidigt utslitna fjäderdon och/eller styrväxlar. Kom ihåg att det sitter inget riktigt filter i behållaren! I vart fall inte som går att rengöra.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.

Inlägg av soso »

Uppdatering!

Har uppdaterat beskrivningen i andra inlägget med en variant där man i samma veva även tömmer den liter LDS som finns i styrväxeln och på så vis maximerar bytet av vätskan.

Se här.

gillbert
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 mar 2021, 05:00
Medlem i SCK?: Nej

Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.

Inlägg av gillbert »

Tänkte ge mig på att byta hydrauloljan enligt tråden.
Ska oljan vara varm eller kall vid bytet?
Ska bilen vara avstängd när man vrider på ratten när man lossat på slangen till servostyrningen?
Kommer att lossa på luftningsskruven på fram och bakre blocken.

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.

Inlägg av nyktercitropat »

Varm. Alltid, alltid varm - helt oavsett vilken olja vi pratar om - och ju varmare desto bättre.

Det är väldigt stor skillnad på hur mycket skit du får med ut, även om du låter en kall olja stå och droppa över natten så blir det kvar en massa gojs som du inte vill ha i systemet.
Det är också en klar fördel att tömma så snart som möjligt efter drift, när maximalt med skit är suspenderad i oljan istället för att ligga sedimenterad på olika ställen i systemet.

gillbert
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 mar 2021, 05:00
Medlem i SCK?: Nej

Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.

Inlägg av gillbert »

Tack.
Misstänkte det.

Användarvisningsbild
Habbe
Activa
Activa
Inlägg: 3521
Blev medlem: 01 sep 2014, 18:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Åstorp, Skåne

Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.

Inlägg av Habbe »

gillbert skrev:
07 aug 2021, 07:26
Ska bilen vara avstängd när man vrider på ratten när man lossat på slangen till servostyrningen?
Ja, vrid sedan på ratten med avstängd motor även när du fyller!
(C5 SX Berline 1.6 HDi -06 bucklad i förtid) -> C5 RW Tourer 1.6 HDi (DV6C) -12
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05

gillbert
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 mar 2021, 05:00
Medlem i SCK?: Nej

Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.

Inlägg av gillbert »

Tackar.
Är det givet vilken plugg man lossar för att sänka bilen ytterligare när man inte har lexia?
Vilket verktyg behövs för dessa?

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.

Inlägg av Lars H »

Det sitter en nippel på hydraulblocket bak och fram. Den bak är lätt åtkomlig. Fram är det trängre. Dessa kan användas för att få ut det sista trycket.
Jag undrar dock om inte samma sak händer om man öppna nippeln i toppen på höger fjäderben fram?. Nämligen att trycket går ut den vägen. (Använd en slang på nippeln och öppna försiktigt) Ifall du provar.
Jag har inte testat detta utan har egen Diagbox/Lexia.
Glöm inte att koppla från batteriet innan du gör detta. Gissar att det finns en överhängande risk att pumpen försöker kompensera tryckfallet.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

gillbert
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 mar 2021, 05:00
Medlem i SCK?: Nej

Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.

Inlägg av gillbert »

Tack för alla tips.

gillbert
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 mar 2021, 05:00
Medlem i SCK?: Nej

Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.

Inlägg av gillbert »

Nu är hydrauloljan bytt enligt tråden men den såg överraskade fin ut efter 19000mil.
Ja det gick att släppa ner framvagnen via nippeln via fjäderbenet🙂

gillbert
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 mar 2021, 05:00
Medlem i SCK?: Nej

Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.

Inlägg av gillbert »

Har nu kört 50mil med ny hydraulolja och det som stör mig att den känns hårdare än före bytet och speciellt vid potthål och ojämn väg på asfalt överlag🙄
Det enda den blev bättre på är att hydraulpumpen går tystare.
Vad kan ha gjort fjädringen sämre vid bytet?

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.

Inlägg av soso »

Det enda jag kan tänka mig är att du än du har luft i systemet även om det låter osannolikt efter 50 mil.

Det eller en punkterad klocka (orelaterat till oljan).

Men börja med att göra hydraulgympa. Höj och sänk mellan ändlägena flera gånger och låt den stabilisera sig innan du ändrar läge.

gillbert
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 mar 2021, 05:00
Medlem i SCK?: Nej

Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.

Inlägg av gillbert »

Ok ska testa det igen då med gymnastik.
Har nya men ej orginalklockor ligger till bilen.
Är kanske lika bra att byta alla nu när bilen snart gått 20000mil?
Mittklockan fram verkar vara svår att byta har jag fått veta och undrar om någon här har bytt den någon gång?

Thomasbx
40 bar
40 bar
Inlägg: 688
Blev medlem: 26 okt 2005, 19:01
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Falun

Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.

Inlägg av Thomasbx »

Jag bytte centrumklockan för ett par år sedan.
Jag fick slipa/såga bort en eller två millimeter på en balk för att få ut den genom ”hålet” nedanför.
Mina kära 2 x C5 V6 Excl. Aut. Berline / -05 beige skinn, glastaklucka, TPMS, laminerade rutor / -06 beige skinn, telefon, JBL soundsystem, CD-växlare, GPS, TPMS, AFIL, laminerade rutor. / C5 2,0 Break -05 Aut. Exclusive, Alcantara, GPS, JBL, TPMS, A-Fil, Glastaklucka, Parkeringssensorer fram/bak, laminerade rutor, CD-växlare, Telefon. / C5 2.0 Break Man. -05. Tidigare älskarinnor är GS Pallas-75, GS Special-77, BX D-84, XM Berline 110hk -90, BX 14 TGE-90, Berlingo -98 1,4. Xantia -97 2.0 16V Break, C5 Break Aut. -02, Xsara Picasso 2.0 -05 Automat. In my memory I still love them all. Har Lexia/Diagbox 7.51

Jarit
Inlägg: 10
Blev medlem: 01 jan 2017, 11:54
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Märsta

Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.

Inlägg av Jarit »

Nu har jag med gjort byte av LDS olja men tog bara bort slangen som beskrivning ca 3l fyllde jag på så nu får den gå så här 2000-3000 mil sen kommer jag göra om detta 🙏🙏 tackar för beskrivning

Skriv svar

Återgå till "C5 III - Hydraulik"