Gammal skitig LDS stäler helt klart till bekymmer och "fenomen". Allt från sjunk till kärvande magnetventiler till Hydractiven. I värsta fall för tidigt utslitna fjäderdon och/eller styrväxlar. Kom ihåg att det sitter inget riktigt filter i behållaren! I vart fall inte som går att rengöra.tomasojohansson skrev: ↑30 sep 2020, 09:55Kan det här vara orsaken till att några häller sig uppe ett par dygn, andra sjunker ihop på några timmar?
Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7389
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7389
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.
Uppdatering!
Har uppdaterat beskrivningen i andra inlägget med en variant där man i samma veva även tömmer den liter LDS som finns i styrväxeln och på så vis maximerar bytet av vätskan.
Se här.
Har uppdaterat beskrivningen i andra inlägget med en variant där man i samma veva även tömmer den liter LDS som finns i styrväxeln och på så vis maximerar bytet av vätskan.
Se här.
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 29 mar 2021, 05:00
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.
Tänkte ge mig på att byta hydrauloljan enligt tråden.
Ska oljan vara varm eller kall vid bytet?
Ska bilen vara avstängd när man vrider på ratten när man lossat på slangen till servostyrningen?
Kommer att lossa på luftningsskruven på fram och bakre blocken.
Ska oljan vara varm eller kall vid bytet?
Ska bilen vara avstängd när man vrider på ratten när man lossat på slangen till servostyrningen?
Kommer att lossa på luftningsskruven på fram och bakre blocken.
-
- Activa
- Inlägg: 4011
- Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Holmsund
Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.
Varm. Alltid, alltid varm - helt oavsett vilken olja vi pratar om - och ju varmare desto bättre.
Det är väldigt stor skillnad på hur mycket skit du får med ut, även om du låter en kall olja stå och droppa över natten så blir det kvar en massa gojs som du inte vill ha i systemet.
Det är också en klar fördel att tömma så snart som möjligt efter drift, när maximalt med skit är suspenderad i oljan istället för att ligga sedimenterad på olika ställen i systemet.
Det är väldigt stor skillnad på hur mycket skit du får med ut, även om du låter en kall olja stå och droppa över natten så blir det kvar en massa gojs som du inte vill ha i systemet.
Det är också en klar fördel att tömma så snart som möjligt efter drift, när maximalt med skit är suspenderad i oljan istället för att ligga sedimenterad på olika ställen i systemet.
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 29 mar 2021, 05:00
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.
Tack.
Misstänkte det.
Misstänkte det.
- Habbe
- Activa
- Inlägg: 3521
- Blev medlem: 01 sep 2014, 18:59
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Åstorp, Skåne
Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.
Ja, vrid sedan på ratten med avstängd motor även när du fyller!
(C5 SX Berline 1.6 HDi -06 bucklad i förtid) -> C5 RW Tourer 1.6 HDi (DV6C) -12
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 29 mar 2021, 05:00
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.
Tackar.
Är det givet vilken plugg man lossar för att sänka bilen ytterligare när man inte har lexia?
Vilket verktyg behövs för dessa?
Är det givet vilken plugg man lossar för att sänka bilen ytterligare när man inte har lexia?
Vilket verktyg behövs för dessa?
-
- Guru
- Inlägg: 6508
- Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: UMEÅ
Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.
Det sitter en nippel på hydraulblocket bak och fram. Den bak är lätt åtkomlig. Fram är det trängre. Dessa kan användas för att få ut det sista trycket.
Jag undrar dock om inte samma sak händer om man öppna nippeln i toppen på höger fjäderben fram?. Nämligen att trycket går ut den vägen. (Använd en slang på nippeln och öppna försiktigt) Ifall du provar.
Jag har inte testat detta utan har egen Diagbox/Lexia.
Glöm inte att koppla från batteriet innan du gör detta. Gissar att det finns en överhängande risk att pumpen försöker kompensera tryckfallet.
Jag undrar dock om inte samma sak händer om man öppna nippeln i toppen på höger fjäderben fram?. Nämligen att trycket går ut den vägen. (Använd en slang på nippeln och öppna försiktigt) Ifall du provar.
Jag har inte testat detta utan har egen Diagbox/Lexia.
Glöm inte att koppla från batteriet innan du gör detta. Gissar att det finns en överhängande risk att pumpen försöker kompensera tryckfallet.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 29 mar 2021, 05:00
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.
Tack för alla tips.
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 29 mar 2021, 05:00
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.
Nu är hydrauloljan bytt enligt tråden men den såg överraskade fin ut efter 19000mil.
Ja det gick att släppa ner framvagnen via nippeln via fjäderbenet
Ja det gick att släppa ner framvagnen via nippeln via fjäderbenet
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 29 mar 2021, 05:00
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.
Har nu kört 50mil med ny hydraulolja och det som stör mig att den känns hårdare än före bytet och speciellt vid potthål och ojämn väg på asfalt överlag
Det enda den blev bättre på är att hydraulpumpen går tystare.
Vad kan ha gjort fjädringen sämre vid bytet?
Det enda den blev bättre på är att hydraulpumpen går tystare.
Vad kan ha gjort fjädringen sämre vid bytet?
- soso
- Guru
- Inlägg: 7389
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.
Det enda jag kan tänka mig är att du än du har luft i systemet även om det låter osannolikt efter 50 mil.
Det eller en punkterad klocka (orelaterat till oljan).
Men börja med att göra hydraulgympa. Höj och sänk mellan ändlägena flera gånger och låt den stabilisera sig innan du ändrar läge.
Det eller en punkterad klocka (orelaterat till oljan).
Men börja med att göra hydraulgympa. Höj och sänk mellan ändlägena flera gånger och låt den stabilisera sig innan du ändrar läge.
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 29 mar 2021, 05:00
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.
Ok ska testa det igen då med gymnastik.
Har nya men ej orginalklockor ligger till bilen.
Är kanske lika bra att byta alla nu när bilen snart gått 20000mil?
Mittklockan fram verkar vara svår att byta har jag fått veta och undrar om någon här har bytt den någon gång?
Har nya men ej orginalklockor ligger till bilen.
Är kanske lika bra att byta alla nu när bilen snart gått 20000mil?
Mittklockan fram verkar vara svår att byta har jag fått veta och undrar om någon här har bytt den någon gång?
-
- 40 bar
- Inlägg: 688
- Blev medlem: 26 okt 2005, 19:01
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Falun
Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.
Jag bytte centrumklockan för ett par år sedan.
Jag fick slipa/såga bort en eller två millimeter på en balk för att få ut den genom ”hålet” nedanför.
Jag fick slipa/såga bort en eller två millimeter på en balk för att få ut den genom ”hålet” nedanför.
Mina kära 2 x C5 V6 Excl. Aut. Berline / -05 beige skinn, glastaklucka, TPMS, laminerade rutor / -06 beige skinn, telefon, JBL soundsystem, CD-växlare, GPS, TPMS, AFIL, laminerade rutor. / C5 2,0 Break -05 Aut. Exclusive, Alcantara, GPS, JBL, TPMS, A-Fil, Glastaklucka, Parkeringssensorer fram/bak, laminerade rutor, CD-växlare, Telefon. / C5 2.0 Break Man. -05. Tidigare älskarinnor är GS Pallas-75, GS Special-77, BX D-84, XM Berline 110hk -90, BX 14 TGE-90, Berlingo -98 1,4. Xantia -97 2.0 16V Break, C5 Break Aut. -02, Xsara Picasso 2.0 -05 Automat. In my memory I still love them all. Har Lexia/Diagbox 7.51
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 01 jan 2017, 11:54
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Märsta
Re: Alla kan och bör byta hydraulvätska (LDS). En illustrerad beskrivning.
Nu har jag med gjort byte av LDS olja men tog bara bort slangen som beskrivning ca 3l fyllde jag på så nu får den gå så här 2000-3000 mil sen kommer jag göra om detta tackar för beskrivning