Kodlåset
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2032
- Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Forshaga
Kodlåset
Som genom ett mirakel har jag fått plats i garaget för att ta in ett objekt.
Funderar på att ta mig an en 2,1td som behöver ny styrväxel och lite fix på fjädringen bak.
Men i höstas när jag skulle starta den för att flytta på den så ville den inte och det lät nån varningssignal av något slag. Hade inte tid att kika närmare på det just då.
Tidigare ägare har kopplat ur kodlåset. Kan detta på nåt sätt aktivera sig igen om den står utan batteri?
Funderar på att ta mig an en 2,1td som behöver ny styrväxel och lite fix på fjädringen bak.
Men i höstas när jag skulle starta den för att flytta på den så ville den inte och det lät nån varningssignal av något slag. Hade inte tid att kika närmare på det just då.
Tidigare ägare har kopplat ur kodlåset. Kan detta på nåt sätt aktivera sig igen om den står utan batteri?
- soso
- Guru
- Inlägg: 7384
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Kodlåset
Lyser kodlåset rött, grönt eller rödgrönt när du vrider på tändningen? Är du säker på att det är bortkopplat dvs.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2032
- Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Forshaga
Re: Kodlåset
Det lyser inte alls eftersom det är bortkopplat.
-
- LHS
- Inlägg: 17301
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Kodlåset
Är lite osäker på om den klarar strömavbrott men man får absolut inte koppla in den igen! Gör du det så MÅSTE rätt kod slås in igen.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2032
- Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Forshaga
Re: Kodlåset
Jo det har jag koll på men jag kanske redan är körd?
-
- LHS
- Inlägg: 17301
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Kodlåset
Skulle tro(!) det.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2032
- Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Forshaga
Re: Kodlåset
Skit. Då lär jag ha 2st obrukbara dieselbreakar
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6425
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: Kodlåset
Det finns tydligen firmor som kan nollställa koden(eller vad de nu gör) och jag har hört sägas att en dator från motsvarande Peugeot utan kodlås går att använda, kanske värt att testas?
//Leif
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
-
- LHS
- Inlägg: 17301
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Kodlåset
Ja, det går att använda en box som i original INTE hade startspärr. Kan dock vara svårt att hitta.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7384
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Kodlåset
Du ska ju inte vara körd så länge du inte försökt koppla tillbaka kodlåset igen.
För det ska väl ändå inte spela någon roll om strömmen är borkopplad en längre tid. Koden - liksom den eventuella noteringen av kodlåsets bortkopplande ska ju lagras i minnet.
Det där pipandet kan komma även på bilar med inkopplat kodlås om något är fel i t.ex. dubbelreläet som styr insprutningen. Nu finns det väl inte något liknande på dieseln förstås(?), men jag utgår att du kollat alla misstänkta kontakter i och framför datorboxarna.
För det ska väl ändå inte spela någon roll om strömmen är borkopplad en längre tid. Koden - liksom den eventuella noteringen av kodlåsets bortkopplande ska ju lagras i minnet.
Det där pipandet kan komma även på bilar med inkopplat kodlås om något är fel i t.ex. dubbelreläet som styr insprutningen. Nu finns det väl inte något liknande på dieseln förstås(?), men jag utgår att du kollat alla misstänkta kontakter i och framför datorboxarna.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2032
- Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Forshaga
Re: Kodlåset
Jag har inte kollat på det nånting öht ännu.
Hur funkar startspärren på automaten? Då går väl inte startmotorn runt?
Hur funkar startspärren på automaten? Då går väl inte startmotorn runt?
- soso
- Guru
- Inlägg: 7384
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Kodlåset
Nä precis, då händer nada när nyckeln vrids. Brukar oftast vara reläet vid vänster framlykta som spökar då.
I ditt fall tolkar jag det som att startmotorn snurrade men under alarmpipande?
I ditt fall tolkar jag det som att startmotorn snurrade men under alarmpipande?
- tronde
- 70 bar
- Inlägg: 1411
- Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Norway
Re: Kodlåset
Jeg har sett noen beskrivelser på nett som dekker 2.1td. Jeg mener å huske at det er forskjell på systemet om den har mekanisk eller elektrisk styrt pumpe.
Søk etter "xm 2.1td immo" og se om du finner noe fornuftig.
I utgangspunktet ser det ut til å være kurant å både lese ut koden, og å fjerne den fra ECU-en. Etter det jeg har funnet hittil, har alle XM (mulig unntak for mekanisk dieselpumpe) koden i en egen EEPROM som man må lodde ut av kortet for å få lest. Jeg har prøvd å lese chipen i kortet, men det gikk ikke selv om jeg strupet oscillatoren til prosessoren. Har en boks liggende som sannsynligvis kan brukes til forskning, men må vente til en del ting er endelig avklart. Jeg er sikker på at det er flere her på akuten som er kapable til å lese ut disse hvis noen vil dele en boks med dem.
93C46 er tydeligvis brukt i mange modeller. Hvis ECU-en er fra Bosch, pleier den å være merket B58097. Noen Bosch har 93CS46 merket i klartekst. Vet ikke om B58097 egentlig er cs-typen, men de jeg har lest om, har behandlet B58097 som 93C46.
Det finnes noen lister som sier at B58097 er 93C56, men det er visst helt feil.
Programvare som er populær er "immokiller" og "AETools".
Det er også noe interessant å lese hos våre engelske venner hvis mar registrerer seg der.
http://www.club-xm.co.uk/forum/viewtopic.php?f=8&t=5753
Søk etter "xm 2.1td immo" og se om du finner noe fornuftig.
I utgangspunktet ser det ut til å være kurant å både lese ut koden, og å fjerne den fra ECU-en. Etter det jeg har funnet hittil, har alle XM (mulig unntak for mekanisk dieselpumpe) koden i en egen EEPROM som man må lodde ut av kortet for å få lest. Jeg har prøvd å lese chipen i kortet, men det gikk ikke selv om jeg strupet oscillatoren til prosessoren. Har en boks liggende som sannsynligvis kan brukes til forskning, men må vente til en del ting er endelig avklart. Jeg er sikker på at det er flere her på akuten som er kapable til å lese ut disse hvis noen vil dele en boks med dem.
93C46 er tydeligvis brukt i mange modeller. Hvis ECU-en er fra Bosch, pleier den å være merket B58097. Noen Bosch har 93CS46 merket i klartekst. Vet ikke om B58097 egentlig er cs-typen, men de jeg har lest om, har behandlet B58097 som 93C46.
Det finnes noen lister som sier at B58097 er 93C56, men det er visst helt feil.
Programvare som er populær er "immokiller" og "AETools".
Det er også noe interessant å lese hos våre engelske venner hvis mar registrerer seg der.
http://www.club-xm.co.uk/forum/viewtopic.php?f=8&t=5753
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
-
- 10 bar
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 26 jun 2009, 17:32
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Karlstad
Re: Kodlåset
Läste på ett engelskt forum där någon hade liknande problem, och då var säkring nr26 boven i dramat. Skulle enligt uppgift där inte vara märkt med något ECU-relaterat i tillgängligt elschema där utan istället gå till cigg-tändaren (!?)
Ingen Citroen just nu
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2032
- Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Forshaga
Re: Kodlåset
Jag har inte kopplat in knappsatsen. Men nu blev jag osäker på om startmotorn gick runt eller inte Det var ju som sagt i höstas. Jag får slänga i ett batteri och testa igen. Det jag minns är just larmsignalen.
Pumpen är en Epic för övrigt.
Tack för tipsen så här långt, känns lite mindre kört iaf
Pumpen är en Epic för övrigt.
Tack för tipsen så här långt, känns lite mindre kört iaf