C4 Cactus Facelift 2018

RolandM
40 bar
40 bar
Inlägg: 549
Blev medlem: 22 nov 2002, 18:53
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden

Re: C4 Cactus Facelift 2018

Inlägg av RolandM »

Nya Cactus finns att bygga och förhandsboka på Citroën Sveriges hemsida nu. Fjädringen PHC är standard på alla versioner, men nya sätena - Advanced Comfort Seats - är tillval för 2900 kr för alla utrustningsnivåer.

Jag noterar att de mer färgglada inredningarna inte kommer till Sveruge tyvärr. Och inte de starkare motorerna heller, i Sverige blir det samma motorutbud som C3 Aircross. Förmodligen blir 110 hästars bensin den mest sålda.

Prismässigt ligger den ung som C3 Aircross, fast Feel och Shine är lite sämre utrustade än motsvarande på C3 Aircross, istället har man lagt några tillval i paket t ex backkamera och nyckellöst system.

Jag noterar att autobroms bara finns i Shine, till skillnad från Aircross som även har det i Feel.
I vilket fall som helst är priserna rätt låga för klassen. Nya blågröna färgen är rätt snygg. Leveranser från april-maj vad jag förstått.
Bästa hälsningar...

PeterC5
Inlägg: 20
Blev medlem: 20 nov 2017, 12:56
Medlem i SCK?: Nej

Re: C4 Cactus Facelift 2018

Inlägg av PeterC5 »

Tycker det är konstigt att det inte dykt upp några kommentarer om provkörningen av nya Cactus, nu borde någon testat den med nya fjädringen. Demo ex har ju tydligen kommit ut och om jag hörde rätt finns en i Sverige.

RolandM
40 bar
40 bar
Inlägg: 549
Blev medlem: 22 nov 2002, 18:53
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden

Re: C4 Cactus Facelift 2018

Inlägg av RolandM »

Jag tippar på att provkörningsrapporter dyker upp den kommande veckan... Skulle tippa från mitten av veckan och framåt.
Bästa hälsningar...

PeterC5
Inlägg: 20
Blev medlem: 20 nov 2017, 12:56
Medlem i SCK?: Nej

Re: C4 Cactus Facelift 2018

Inlägg av PeterC5 »

Har läst lite recensioner nu och det verkar inte vara något revolutionerande direkt med nya fjädringen.

RolandM
40 bar
40 bar
Inlägg: 549
Blev medlem: 22 nov 2002, 18:53
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden

Re: C4 Cactus Facelift 2018

Inlägg av RolandM »

Beror väl på vad man menar med revolutionerande, men den är ju mjuk... Mjukare än förra Cactus och mjukare än andra Citroën. Mjukt och avspänt, som det ska vara i Citroën. Distanserad körupplevelse. Särskilt med nya stolarna som man sjunker ner i så blir det ju klassisk känsla från 70-talet, fast de nya stolarna sägs ha fastare kärna än i en CX, och det är ju positivt. Men det är väl ingen direkt revolution med mjuk fjädring. Men det ska ju vara mjukt på rätt sätt, annars blir bilen gungig. Nya Cactus verkar inte gungig. Och den verkar fungera bättre i högre farter än traditionella mjukfjädrade.
Bästa hälsningar...

Mattie
5 bar
5 bar
Inlägg: 89
Blev medlem: 10 jul 2013, 21:59
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lund

Re: C4 Cactus Facelift 2018

Inlägg av Mattie »

Nej, den nya fjädringen är inte revolutionerande, verkar det som, efter att jag läst en del provkörningsrapporter. Fortfarande har VW Golf bättre fjädringskomfort, enligt ett test. Dessutom är ju nya Cactusen dyr, mycket dyrare än Seat Ibiza, den ligger ungefär i samma prisklass som Seat Leon (i princip en spansktillverkad Golf) som ju är en större och mycket rymligare bil. För att få autobroms måste den dyrare versionen Shine väljas. Cactusen saknar varvräknare, temperaturmätare och verkar ha fått ett armstöd som sitter så långt bak att det inte är värt att benämnas armstöd. Dock verkar det som om Citroen har lyckats bemästra vägbullret från hjulen. Men man måste ju själv köra den för att få en egen uppfattning. Jag kör själv en Citroen C4 2013, en bra bil verkar det som, men den är tyvärr bullrig, speciellt vägljudet är ganska högt. Jag hade en Peugeot 308 tidigare (den gamla modellen) och den var betydligt tystare än min C4. Jag har en bekant som precis skaffat en helt ny Skoda Rapid och den är också tystare än min Citroen. Den har dessutom bättre fjädringskomfort än min bil. Det märkliga är att Skodan har lite fastare fjädring, men klarar ändå av ojämn väg komfortablare. Men den har ingen Citroen-känsla... vad det nu är. Hoppas ändå att folk får upp ögonen för nya Cactus, som är en liten udda bil jämfört med alla VW, Skoda och Ford osv...
Citroen C4 Shine med Highway Driver Assist. 155 HK, aut-8 2021

Användarvisningsbild
Softrider
10 bar
10 bar
Inlägg: 172
Blev medlem: 22 okt 2003, 07:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Aarhus, Danmark

Re: C4 Cactus Facelift 2018

Inlägg av Softrider »

Jeg opplevde vår tidligere C4 Cactus BlueHDi 100 som ganske komfortabel og med relativt lavt nivå vedr. hjulstøy (vägljud). Vi hadde 195/65-15 dekk/felger og det gjorde i denne sammenheng en ganske stor forskjell fra f.eks 17" felgene. Tilsvarende også når det gjaldt fjæringskomforten, som på vår bil var langt bedre enn på mange andre biler i den samme klassen.

Det som ikke var bra på vår bil (produsert i 2014) var vindstøy i høyere hastigheter. Opp til ca. 125-130 Km/t var den nogenlunde til å holde ut, men f.eks på Autobahn i Tyskland i hastigheter opp mot 150-160 Km/t var vindstøyen i vår Cactus nesten ikke til å holde ut.
2017 C4 Picasso BlueHDi 120
Tidligere: 2002 C5 2.0 HDi 110 og 2014 C4 Cactus BlueHDi 100

AndersE
20 bar
20 bar
Inlägg: 222
Blev medlem: 13 nov 2002, 08:44
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Värends Nöbbele

Re: C4 Cactus Facelift 2018

Inlägg av AndersE »

Vi Bilägare nr. 5. Intressant, positiv provning av nya Cactus. Verkar lovande.

Användarvisningsbild
Softrider
10 bar
10 bar
Inlägg: 172
Blev medlem: 22 okt 2003, 07:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Aarhus, Danmark

Re: C4 Cactus Facelift 2018

Inlägg av Softrider »

2017 C4 Picasso BlueHDi 120
Tidligere: 2002 C5 2.0 HDi 110 og 2014 C4 Cactus BlueHDi 100

PeterC5
Inlägg: 20
Blev medlem: 20 nov 2017, 12:56
Medlem i SCK?: Nej

Re: C4 Cactus Facelift 2018

Inlägg av PeterC5 »

Så där då har jag gjort en lång provkörning med nya C4 Cactus med PHC fjädrningen. Denna har Citroen sagt ska vara helt otrolig och tyldigen fylla tomrummet från den klassiska gashydraliska fjädringen.

Har ägt en C5 I -01 och äger nu en C5 III-08 som jag åker i varje dag.

Jag körde första delen av provturen i stad och vart tyvärr besviken, den animerade reklamen som Citroen visar med fjädringen och nycklarna och koppen känns tyvärr överdriven.
Den klarar inte alla skavanker som finns på vägarna i en stad som en C5, C6, Xantia mm...
Något som vart väldigt tydligt är att det inte är ett system med fyra fjädringar som kommunicerar med varandra.
I vissa lägen när man åkte på en skavank så kände man att den hann dämpa fram men att inte fjädringen där bak hann med. Något som Hydractive 3+ klarar galant i C5.

Efter besvikelsen i staden så tog jag mig ut på motorvägen och vart lite gladare, här fungerade fjädringen bättre än inne i stan, dock kändes det som om fjädringen kunde kontrollera och hålla den sk flygande mattan känslan jämn som tex Hydractive 3+ har möjlighet att göra, ibland vart den lite för mjuk vilket gjorde att den kändes obalanserad och åkte som en båt på vatten i vågor.

Jag hade förväntat mig mer Citroen, ni har haft lång tid på er att utveckla denna fjädringen samt lovordat den.

Bengt_L
40 bar
40 bar
Inlägg: 491
Blev medlem: 12 nov 2002, 08:36
Medlem i SCK?: Nej

Re: C4 Cactus Facelift 2018

Inlägg av Bengt_L »

Hej!

Disponerar en C4 Cactus (nya) över nästa helg. För min del ligger fokus på komfort och fjädring.

Återkommer på måndag med betraktelser kring detta.

Bengt L....
2011 C5 III 2.0 HDi Business Sedan Manuell , Tidigare: 2001 C5 I 2.0 SX Man., 2004 C5 I 2.0 SX Man. Alcantara, 2008 C5 III 2.0 HDi Sedan Manuell.

Bengt_L
40 bar
40 bar
Inlägg: 491
Blev medlem: 12 nov 2002, 08:36
Medlem i SCK?: Nej

Re: C4 Cactus Facelift 2018

Inlägg av Bengt_L »

Hej!

Har nu kört ca: 10 mil med nya Cactus. Den har bensinmotor och automat, osäker på utrustningsnivån men......

Fjädringen är ingen höjdare. Citroen har sålt sin själ, om denna teknik präglar modellerna i framtiden, ....suck! :shock:

Enligt mig kan man nu köpa valfri Skoda och få samma, eller högre komfort i fjädringen!!
Vad blir nu kriteriet för att köpa Citroen? Priset, udda gadgets eller utanförskapet? Jag vet ej..!

Detta skrivet av en sedan 17år tillbaka gaspräglad bilägare.

Bengt L...................
2011 C5 III 2.0 HDi Business Sedan Manuell , Tidigare: 2001 C5 I 2.0 SX Man., 2004 C5 I 2.0 SX Man. Alcantara, 2008 C5 III 2.0 HDi Sedan Manuell.

Bengt_L
40 bar
40 bar
Inlägg: 491
Blev medlem: 12 nov 2002, 08:36
Medlem i SCK?: Nej

Re: C4 Cactus Facelift 2018

Inlägg av Bengt_L »

Hej!

Besökte en bekant som fick köra en vända.

Han noterade att sportknappen på växellådan var aktiverad.
Det var förklaringen till lådans ovilja att växla upp på landsväg.
Sexansväxel sågs inte heller till med knappen aktiverad.
Cactusreklamen och sportknapp får jag inte ihop...!

Nåväl några plus har jag noterat: Autoläget på kliman finns i tre varianter "Soft, Normal och Fast" :D
Under bagagerumsmattan ligger ett reservhjul med tillbehör.

Medelförbrukning hitills ca:0,7 l/mil

Bilen jag lånat är en "Cactus Bensin ETG6 Shine" med extra allt!

Bengt L......
2011 C5 III 2.0 HDi Business Sedan Manuell , Tidigare: 2001 C5 I 2.0 SX Man., 2004 C5 I 2.0 SX Man. Alcantara, 2008 C5 III 2.0 HDi Sedan Manuell.

RolandM
40 bar
40 bar
Inlägg: 549
Blev medlem: 22 nov 2002, 18:53
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden

Re: C4 Cactus Facelift 2018

Inlägg av RolandM »

Cactus-fjädringen fungerar bra över ojämnheter över 40 km/h, ju högre fart desto mukare. Så lämna stan och ut på landsvägen! Vägbulor och annat i vägen tar den bra och man kan köra fortare än med andra (vilket man iofs inte bör göra eftersom hastighetsgränsen är 30 med vägbulor). Fjädrarna är mjukare än i förra Cactus samtidigt som bilen kränger mindre. Fjädringen består av extra mjuka fjädrar där stötdämparna fångar upp returrörelsen mjukare vilket förhindrar att bilen gungar och kränger hårt, vilket den annars hade gjort med vanliga stötdämpare. Visst den har inte riktigt samma flytande känsla som en Citroën med gasfjäring, men mer än andra Citroën utan så den lägger sig fjädringsmässigt mellan gasfjädring och andra Citroën utan. En bra kompromiss tycker jag. Synd bara att återförsäljarna inte ännu har fått några provbilar med de nya sätena, det är ju de ihop med fjädringen som är själva grejjen då de arbetar tillsammans. Automatlådan har ett sportläge för snabbare omkörningar, det är standard på den lådan i de modeller den sitter i. Det är samma låda som i de flesta andra nya Citroën idag.
Bästa hälsningar...

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: C4 Cactus Facelift 2018

Inlägg av AcuraJan »

Finns inte längre efter faceliften med svagare motorn utan turbo? (82 Hk)
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Skriv svar

Återgå till "C4 - Cactus"