Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.
-
- 40 bar
- Inlägg: 458
- Blev medlem: 02 jan 2015, 22:06
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Kungsbacka nära Göteborg
Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.
Idag när jag startade bilen rinner det ut LHM höger bak. Innanför klockan i huset så att säga. Vad kan det vara som har hänt?
Ser inga trasiga ledningar eller rör. Det ser liksom ut att komma mellan huset och fjäderbenet.
Åke
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Ser inga trasiga ledningar eller rör. Det ser liksom ut att komma mellan huset och fjäderbenet.
Åke
Skickat från min D5803 via Tapatalk
BX 14, BX 19 TZI
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1884
- Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ängelholms kommun, Skåne
Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.
Det kan möjligen bero på att det gått hål på själva fjäderdonet, den grej som klockan sitter skruvad i.
Inte ett ovanligt fel. Donet är tillverkat i aluminium och när det korroderar uppstår gropar som kan bli till hål.
Skulle detta vara orsaken till läckaget behöver fjäderdonet bytas.
Inte ett ovanligt fel. Donet är tillverkat i aluminium och när det korroderar uppstår gropar som kan bli till hål.
Skulle detta vara orsaken till läckaget behöver fjäderdonet bytas.
Utan tvivel är man inte klok.
-
- 40 bar
- Inlägg: 458
- Blev medlem: 02 jan 2015, 22:06
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Kungsbacka nära Göteborg
Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.
Är själva fjäderdonet samma på fler modeller?
Har en xantia donatorbil hemma.
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Har en xantia donatorbil hemma.
Skickat från min D5803 via Tapatalk
BX 14, BX 19 TZI
-
- Activa
- Inlägg: 5477
- Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.
Jag har en snabb o billig lösning i form av en plåtring som ersätter den skadade stödkanten för O-ringen. Hör av dig vid intresse.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
-
- 40 bar
- Inlägg: 458
- Blev medlem: 02 jan 2015, 22:06
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Kungsbacka nära Göteborg
Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.
Är det alltså o-ringen vid klockan vi pratar om? För det ser ut att läcka längre ner.
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skickat från min D5803 via Tapatalk
BX 14, BX 19 TZI
-
- Activa
- Inlägg: 5477
- Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.
Min lösning gäller läckage i skarven mellan klocka och cylinder. Är det längre ner är det byte av hela cylindern som gäller
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
-
- 40 bar
- Inlägg: 458
- Blev medlem: 02 jan 2015, 22:06
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Kungsbacka nära Göteborg
Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.
Jag får återkomma när jag kollat mer noggrant.
Fick lite panik att skruva ihop min XM nu när BX:en pajade...
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Fick lite panik att skruva ihop min XM nu när BX:en pajade...
Skickat från min D5803 via Tapatalk
BX 14, BX 19 TZI
-
- 40 bar
- Inlägg: 458
- Blev medlem: 02 jan 2015, 22:06
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Kungsbacka nära Göteborg
Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.
Så där ja.
Nu har det blivit lite skruva av.
Fjäderdonet hade ärgat sönder. Ett antal djupa gropar varav en helt igenom. Min räddare i nöden Mats fixade reserv åt mig.
Nu till en följdfråga:
Sitter returslangarna fast i gummibälgen eller går det att lirka loss dem för enklare rengöring av bälgen?
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Nu har det blivit lite skruva av.
Fjäderdonet hade ärgat sönder. Ett antal djupa gropar varav en helt igenom. Min räddare i nöden Mats fixade reserv åt mig.
Nu till en följdfråga:
Sitter returslangarna fast i gummibälgen eller går det att lirka loss dem för enklare rengöring av bälgen?
Skickat från min D5803 via Tapatalk
BX 14, BX 19 TZI
-
- Activa
- Inlägg: 5477
- Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.
Kan "lirkas" ur, plastslangar.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
-
- 70 bar
- Inlägg: 948
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Örby (Stockholm)
- Kontakt:
Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.
Har precis bytt klockorna bak bl a i förhoppning att bara packningen till klockan läckte och dessutom bärarmslagerna som var totalt slut men det kommer fortfarande en stråle LHM vänster bak nånstans vid klockan/cylindern när bilen har rest sig.
Var nånstans upstår det hål i fjädringscylindern, syns skadorna redan när klockan är borta eller måste damasken bort för att se det?
Jag har en gammal och rostig bakaxel som jag kanske kan ta en cylinder ifrån om jag lyckas demontera den utan tryck i systemet och om den ännu är ok. Annars behöver jag också tips på en passande cylinder, om det inte är möjligt att reparera dem.
Hörde att GS(A) skulle har samma fjädringscylinder fram och bak, men de är inte heller så vanliga längre. Kan det finnas fler Citroën modeller som har passande fjädringscylinder?
Var nånstans upstår det hål i fjädringscylindern, syns skadorna redan när klockan är borta eller måste damasken bort för att se det?
Jag har en gammal och rostig bakaxel som jag kanske kan ta en cylinder ifrån om jag lyckas demontera den utan tryck i systemet och om den ännu är ok. Annars behöver jag också tips på en passande cylinder, om det inte är möjligt att reparera dem.
Hörde att GS(A) skulle har samma fjädringscylinder fram och bak, men de är inte heller så vanliga längre. Kan det finnas fler Citroën modeller som har passande fjädringscylinder?
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.
Om du trodde att packningen läckte, så såg du nog LHM komma från någonstans mellan klocka och cylinder.
Det är ganska sällan som packningen är otät - och i så fall räcker en vanlig åtdragning av klockan.
Mycket vanligare är att det blivit galvanisk korrosion mellan klockan (stål) och cylindern (aluminium). Vid galvanisk korrosion är det den oädlare metallen som försvinner, i detta fall aluminiumcylinderns kant - allra närmast mot klockan. Efter några millimeters djup korrosion får gummipackningen ingenting som håller emot, så den pressas ut genom korrosionshålet - den får "bråck" ! Är utträngningen liten kan en liten dimstråle av LHM spruta ut ett stort moln av LHM-dimma kring bilen (inte bra för tillskyndande kameror - gissa hur jag vet ). Vanligare är att packningen far ut i ett större bråck som ger en tydlig, rak, LHM-stråle .
Mot detta problem (bortkorroderad cylinderkant) finns en mycket billig och enklel lösning: "Anders ringar". Kontakta Anders H.
För att motverka problemet borde vi alla ha sprayat rostskydd hela varvet runt gasklockans bas mot cylindern. Men det gör vi ju aldrig .
Ett annat, liknande, problem är om hela cylinderytan är full av månkratrar och en av kratrarna går tvärs igenom godset ! Då läcker cylindern mitt på. Och ingen "smart fix" finns. Om ingen kommer på hur man svetsar hål i aluminium så att lagningen håller 175 bar .
För att motverka det problemet borde vi alla ha sprayat rostskydd på hela fjädringscylindern. Men det gör vi ju aldrig .
Under damasken kan det troligen inte korrodera. Det behövs ju både luft och vatten för att bli korrosion.
En fundering: På BX har cylindern en stödkant som avlastar tryckkraften, så att klockan sitter löst åtkomlig bakom bakvagnsramen.
På GS kläms ju själva klockans topp mot bakramen, så då borde GS-cylindern inte ha någon stödkant. En cylinder utan stödkant kan man inte få att sitta kvar i en BX.
Mickel
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6429
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.
När jag en gång för länge sedan köpte en CX GTI så följde det med en reservcylinder som en kille på SAAB i Linköping hade svarvat i "flygplansaluminium".
Vad jag vill ha sagt med det är att det inte verkar vara allt för avancerat att svarva en ny cylinder.
//Leif
Ps. Hade inte MAN en svarv till salu?
Vad jag vill ha sagt med det är att det inte verkar vara allt för avancerat att svarva en ny cylinder.
//Leif
Ps. Hade inte MAN en svarv till salu?
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
-
- 70 bar
- Inlägg: 940
- Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Säffle, Värmland, Sweden
Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.
Inte nu längre..Ps. Hade inte MAN en svarv till salu?
JAAN
-
- Activa
- Inlägg: 5477
- Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.
En GS/GSA framcylinder kan ersätta en bakre BX cylinder.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
-
- 70 bar
- Inlägg: 948
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Örby (Stockholm)
- Kontakt:
Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.
Tack så mycket för alla svar! Ska strax titta på läckan igen och rapportera var det läcker.
Om det är kanten som är skadad och "Anders ringar" fortfarande går att få tag på låter det som en bra och smart lösning .
Mvh Aryan
PS Jag undrar om det egentligen inte hade varit bättre med fjädringscylindrar av stål, i stället för aluminium. Fjäderbenen fram är ju också av stål och då slipper man i problem med galvanisk korrosion.
Om det är kanten som är skadad och "Anders ringar" fortfarande går att få tag på låter det som en bra och smart lösning .
Mvh Aryan
PS Jag undrar om det egentligen inte hade varit bättre med fjädringscylindrar av stål, i stället för aluminium. Fjäderbenen fram är ju också av stål och då slipper man i problem med galvanisk korrosion.