Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.

Frågor rörande BX Hydraulik dvs. fjädring, bromsar och styrning
XantiaÅ
40 bar
40 bar
Inlägg: 458
Blev medlem: 02 jan 2015, 22:06
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kungsbacka nära Göteborg

Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.

Inlägg av XantiaÅ »

Idag när jag startade bilen rinner det ut LHM höger bak. Innanför klockan i huset så att säga. Vad kan det vara som har hänt?
Ser inga trasiga ledningar eller rör. Det ser liksom ut att komma mellan huset och fjäderbenet.

Åke

Skickat från min D5803 via Tapatalk

BX 14, BX 19 TZI

Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.

Inlägg av Hank »

Det kan möjligen bero på att det gått hål på själva fjäderdonet, den grej som klockan sitter skruvad i.
Inte ett ovanligt fel. Donet är tillverkat i aluminium och när det korroderar uppstår gropar som kan bli till hål.

Skulle detta vara orsaken till läckaget behöver fjäderdonet bytas.
Utan tvivel är man inte klok.

XantiaÅ
40 bar
40 bar
Inlägg: 458
Blev medlem: 02 jan 2015, 22:06
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kungsbacka nära Göteborg

Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.

Inlägg av XantiaÅ »

Är själva fjäderdonet samma på fler modeller?
Har en xantia donatorbil hemma.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

BX 14, BX 19 TZI

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5477
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.

Inlägg av Anders H »

Jag har en snabb o billig lösning i form av en plåtring som ersätter den skadade stödkanten för O-ringen. Hör av dig vid intresse.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

XantiaÅ
40 bar
40 bar
Inlägg: 458
Blev medlem: 02 jan 2015, 22:06
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kungsbacka nära Göteborg

Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.

Inlägg av XantiaÅ »

Är det alltså o-ringen vid klockan vi pratar om? För det ser ut att läcka längre ner.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

BX 14, BX 19 TZI

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5477
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.

Inlägg av Anders H »

Min lösning gäller läckage i skarven mellan klocka och cylinder. Är det längre ner är det byte av hela cylindern som gäller :(
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

XantiaÅ
40 bar
40 bar
Inlägg: 458
Blev medlem: 02 jan 2015, 22:06
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kungsbacka nära Göteborg

Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.

Inlägg av XantiaÅ »

Jag får återkomma när jag kollat mer noggrant.

Fick lite panik att skruva ihop min XM nu när BX:en pajade...

Skickat från min D5803 via Tapatalk

BX 14, BX 19 TZI

XantiaÅ
40 bar
40 bar
Inlägg: 458
Blev medlem: 02 jan 2015, 22:06
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kungsbacka nära Göteborg

Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.

Inlägg av XantiaÅ »

Så där ja.
Nu har det blivit lite skruva av.
Fjäderdonet hade ärgat sönder. Ett antal djupa gropar varav en helt igenom. Min räddare i nöden Mats fixade reserv åt mig.

Nu till en följdfråga:
Sitter returslangarna fast i gummibälgen eller går det att lirka loss dem för enklare rengöring av bälgen?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

BX 14, BX 19 TZI

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5477
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.

Inlägg av Anders H »

Kan "lirkas" ur, plastslangar.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.

Inlägg av aryan »

Har precis bytt klockorna bak bl a i förhoppning att bara packningen till klockan läckte och dessutom bärarmslagerna som var totalt slut men det kommer fortfarande en stråle LHM vänster bak nånstans vid klockan/cylindern när bilen har rest sig.

Var nånstans upstår det hål i fjädringscylindern, syns skadorna redan när klockan är borta eller måste damasken bort för att se det?

Jag har en gammal och rostig bakaxel som jag kanske kan ta en cylinder ifrån om jag lyckas demontera den utan tryck i systemet och om den ännu är ok. Annars behöver jag också tips på en passande cylinder, om det inte är möjligt att reparera dem.

Hörde att GS(A) skulle har samma fjädringscylinder fram och bak, men de är inte heller så vanliga längre. Kan det finnas fler Citroën modeller som har passande fjädringscylinder?

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.

Inlägg av Mickel »

aryan skrev:
07 jul 2021, 09:50
Har precis bytt klockorna bak bl a i förhoppning att bara packningen till klockan läckte

Om du trodde att packningen läckte, så såg du nog LHM komma från någonstans mellan klocka och cylinder.

Det är ganska sällan som packningen är otät - och i så fall räcker en vanlig åtdragning av klockan.

Mycket vanligare är att det blivit galvanisk korrosion mellan klockan (stål) och cylindern (aluminium). Vid galvanisk korrosion är det den oädlare metallen som försvinner, i detta fall aluminiumcylinderns kant - allra närmast mot klockan. Efter några millimeters djup korrosion får gummipackningen ingenting som håller emot, så den pressas ut genom korrosionshålet - den får "bråck" :shock: ! Är utträngningen liten kan en liten dimstråle av LHM spruta ut ett stort moln av LHM-dimma kring bilen (inte bra för tillskyndande kameror - gissa hur jag vet :roll: ). Vanligare är att packningen far ut i ett större bråck som ger en tydlig, rak, LHM-stråle :( .

Mot detta problem (bortkorroderad cylinderkant) finns en mycket billig och enklel lösning: "Anders ringar". Kontakta Anders H.

För att motverka problemet borde vi alla ha sprayat rostskydd hela varvet runt gasklockans bas mot cylindern. Men det gör vi ju aldrig :roll: .


Ett annat, liknande, problem är om hela cylinderytan är full av månkratrar och en av kratrarna går tvärs igenom godset :shock: ! Då läcker cylindern mitt på. Och ingen "smart fix" finns. Om ingen kommer på hur man svetsar hål i aluminium så att lagningen håller 175 bar :roll: .

För att motverka det problemet borde vi alla ha sprayat rostskydd på hela fjädringscylindern. Men det gör vi ju aldrig :roll: .


Under damasken kan det troligen inte korrodera. Det behövs ju både luft och vatten för att bli korrosion.

En fundering: På BX har cylindern en stödkant som avlastar tryckkraften, så att klockan sitter löst åtkomlig bakom bakvagnsramen.
På GS kläms ju själva klockans topp mot bakramen, så då borde GS-cylindern inte ha någon stödkant. En cylinder utan stödkant kan man inte få att sitta kvar i en BX.
Mickel

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6429
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.

Inlägg av LeifHj »

När jag en gång för länge sedan köpte en CX GTI så följde det med en reservcylinder som en kille på SAAB i Linköping hade svarvat i "flygplansaluminium".
Vad jag vill ha sagt med det är att det inte verkar vara allt för avancerat att svarva en ny cylinder.
//Leif
Ps. Hade inte MAN en svarv till salu?
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Jan Andersson
70 bar
70 bar
Inlägg: 940
Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Säffle, Värmland, Sweden

Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.

Inlägg av Jan Andersson »

Ps. Hade inte MAN en svarv till salu?
Inte nu längre.. :oops:
JAAN

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5477
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.

Inlägg av Anders H »

En GS/GSA framcylinder kan ersätta en bakre BX cylinder.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Re: Hjälp! Pissar ut LHM vid fjädring höger bak.

Inlägg av aryan »

Tack så mycket för alla svar! Ska strax titta på läckan igen och rapportera var det läcker.

Om det är kanten som är skadad och "Anders ringar" fortfarande går att få tag på låter det som en bra och smart lösning .

Mvh Aryan

PS Jag undrar om det egentligen inte hade varit bättre med fjädringscylindrar av stål, i stället för aluminium. Fjäderbenen fram är ju också av stål och då slipper man i problem med galvanisk korrosion.

Skriv svar

Återgå till "BX - Hydraulik"