Är det svårt att montera tätningarna med halva oket på plats?
Jörgen
Är det svårt att montera tätningarna med halva oket på plats?
Det var några år sen men jag har för mig att det gick rätt lätt. Det knepigaste var nog att trycka in den ena kolven, men med lite spjärn mot bromsskivan funkade det.Krassegränd skrev: ↑15 aug 2017, 13:53Är det svårt att montera tätningarna med halva oket på plats?
Jörgen
Borde man inte se om det sipprar olja från denna?Krassegränd skrev: ↑20 aug 2017, 10:54
Jag använde en vanlig öppen nyckel för att spänna denna som jag borde spänt för ett par månader sedan.
Hoppas att det är den som fyller på i balken.
Jörgen
Nipplarna skall inte dras åt hårt och om du drar dom i botten så är antagligen rörtätningarna av fel dimension eller skadade. Egentligen skall man alltid sätta dit en ny tätning varje gång man haft loss en nippel för de deformeras, men det slarvas mycket med det. Att byta tätningarna är ingen stor grej och själva tätningarna kostar bara några spänn. Byt så många som möjligt.Krassegränd skrev: ↑23 aug 2017, 19:20
De 2 ställen som jag sett är fuktiga satt fast, gick inte att spänna mer.
Det var blött under hydraulpumpen, kan vara den koppling som jag spände för ett par dagar sedan.
Jörgen
Jag var ute och tittade på bilen nu och jag förstår hur Du tänker men damasken är bara lite fuktig under, inte blöt. Jag tror att fukten kommer från skivan som stänkt dit. Jag ska kolla nästa gång bilen är ute ur garaget.
Det var såhär när jag köpte den och det hade varit ett haveri på hydraulpumpen så det finns en liten chans att det nu bara är "söl". Jag vill se att oket är lite torrare innan jag offrar nya bromsbelägg.
Krassegränd skrev: ↑12 aug 2017, 14:35
Nu kommer det lite vid bakhjulet med.
Jag antar att det är en retur vid bakhjulet.
Jörgen