Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg angående C5 Serie III (2008-), el och elektronik.
IsseFrisk
5 bar
5 bar
Inlägg: 74
Blev medlem: 01 feb 2022, 15:51
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Åby (Norrköping)

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av IsseFrisk »

Hedene skrev:
03 feb 2022, 13:48
IsseFrisk skrev:
03 feb 2022, 09:17
Kan bara säga att den lyser på riktigt bra! Upplever att den har bra spridning samt bra koncentration av ljusbilden på mitten. Upplever nu att halvljuset är som trötta halogen vid avbländning och man blir i snudd på bländad av de stora reflexskyltarna längs med vägen. Så det är inte alltid gott med starkt helljus.
Beror väl på hur du vinklar den? Har inga problem med min men har prioriterat mycket ljus nära bilen.
IsseFrisk skrev:
03 feb 2022, 09:17
Varför jag nämner detta är att man vet inte alltid vad man får av en billigare Kina ramp. Den kan uppge många fler lumen än vad man faktiskt får ut.
Antal lumen brukar anges som "teoretiskt" vilket innebär den maximala ljusmängd dioderna enligt tillverkaren (Osram i det här fallet) säger att de avger. OBS att detta är ideala förhållanden med en kylning som knappast kan uppnås i verkligheten.

Ett bättre värde är uppmätt ljusstyrka vid ett visst avstånd i ditt fall 1 Lux vid 430m. Det tar dock inte hänsyn till spridningen.
För att få hela sanningen behövs ett diagram som visar antal Lux som en karta där bredd och längd framgår.

Det är en djungel och pris / prestanda verkar inte ha något direkt samband.
Sedan finns ju andra fördelar att handla av en lokal handlare så som garantier.
De flesta klagomål man ser på nätet handlar om otäta ramper och dioder som slocknat så garanti är bra.

/Stig
Min sitter monterad under nummerplåten infälld bakom gallret och riktad rakt fram. Då den sitter nära marken gör det att man får en väldigt starkt ljuspunkt just framför bilen vilket ger lite oönskade skuggor om vägen är ojämn. Men bortser man från det så lyser grymt.
Regards Ismael
C5 (X7) 2015 Owner
Alfa Romeo 2000gtv 1972

Användarvisningsbild
Seehund
40 bar
40 bar
Inlägg: 509
Blev medlem: 08 aug 2007, 11:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: GBG/Öland

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av Seehund »

peterlan skrev:
09 feb 2019, 21:29
Nu sitter rampen där. Vi pillade loss plastsjoket som sitter över huvlåset, och under det fanns det gott om utrymme för att mecka fast rampen utan att plocka bort hela fronten. Kompisen bockade till två plåtvinklar som han skruvade fast rampen i krockbalken med. Vi sågade av mittpinnen i den övre grillen och då fick rampen plats precis. Man skulle kunna tro att den är gjord för C5, böjen på den stämmer exakt med fronten på bilen, och hade den varit två millimeter högre hade den inte fått plats.
Åkte en sväng på en mörk väg, och den lyser helt OK i det blöta väglaget som är nu. Får se när det blir lite torrare eller kanske lite snö. Tror att jag kommer att bli nöjd med den. Verkar sprida precis lagom åt sidorna. Den nådde väl ett par hundra meter fast det var blött och kolsvart på vägen och i skogen.


1549715115166-1.jpgIMG_20190209_120354.jpg
Inspirerande! Så pass att jag själv gjorde slag i saken.

Köpte denna böjda lilla LED-ramp från LED24.se för 699 kr. Ignorera bara deras fejkade "ordinariepris" på "2495 kr", det är en "E45A04" från en av de största kinesiska tillverkarna, Tuff Plus Auto Lighting, och vid mängdinköp kostar de 40-50 dollar/styck.

Så här blev det:
front2.jpg
Riktigt diskret och snyggt om jag får säga det själv. Efter att bilden togs har jag kamouflerat de blänkande fästena i rampens ändar med mattsvart lack.

Äntligen har jag ett acceptabelt helljus. Jämförelsebilder med samma exponering:
halvljus.JPG
helljus.JPG
helljus-LED.JPG

Jag litade på peterlan att det skulle gå att pilla bort plastsjoket över huvlåset och därmed slippa montera bort hela kofångaren, och det gjorde jag rätt i. Har man väl tagit bort de synliga skruvarna och nitarna på sjokets ovansida och lyfter det i bakkant och kikar in under så ser man plasthakarna i dess framkant. Det går åt en bunt platta skruvmejslar el motsv., för har man väl lossat en hake måste denna hållas fri när man ger sig på nästa och stegvis drar loss plastsjoket bakåt.

Jag borrade och skruvade fast rampens medföljande stående sidofästen (fötter) i grillens sladdriga plast. Sedan är det så fiffigt ordnat att man inte behöver ge sig på och borra sönder krockbalken bakom grillen, utan i denna är det från fabrik fastsvetsat ett uppstickande plattjärn, som i sin tur har ett vinkeljärn (med uttag ovanpå för infästning av ovannämnda plastsjok) fastskruvat med två skruvar och muttrar. Mot detta vinkeljärn, med befintlig skruv/mutter, fäste jag ett någorlunda rätt bockat plattjärn jag hade hemma för att stabilisera rampen i dess bakkant. Här finns utrymme för experimentering, t ex bygga någon sorts plattform för rampen ovanpå krockbalken och enkelt kunna skruva fast allt i det där vinkeljärnet utan att behöva göra åverkan.
faeste.jpg

Strömförsörjning tog jag från den stora "plusrampen" i säkringsboxens/BSM:ens framkant. Signalström till reläet tog jag med en flatstiftsäkringsadapter i en av helljussäkringarnas positioner (F15/16) och slapp då (s)karva i originalkablaget.

När jag köpte rampen köpte jag LED24.se:s kabel- och reläsats med strömbrytare, för det kan vara skönt att smidigt kunna stänga av LED-rampen t.ex. när vägskyltsdjungeln blir alltför bländande.

Eftersom min bil har automatlåda finns ett ypperligt hål i torpedväggen för strömbrytarens kablage där kopplingspedalen skulle ha suttit på en manuell.
kabel-motorrum.jpg
kabel-kupe.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Wir fahr'n, fahr'n, fahr'n auf der Autobahn!
C5 Ⅲ 2.2 HDi 200 aut. Exclusive Tourer -13
(I inlägg till maj 2022: C5 Ⅱ 2.2 HDi 173 aut. Exclusive Break -07)
(I inlägg till april 2016: XMTCTVSX Berline -95)
(I inlägg till april 2010: Xantia 1.8i Berline -94)

larsgarage
5 bar
5 bar
Inlägg: 99
Blev medlem: 13 aug 2015, 12:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Robertsfors

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av larsgarage »

Jag håller på med detta också nu men lyckas inte få bort plastsjoket. När jag satte i skruvmejslar och försökte dra bakåt, mot vindrutan, spack lite av sjoket.men inget lossnade. Någa tips?

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av nyktercitropat »

Seehund skrev:
11 sep 2023, 01:02
Det går åt en bunt platta skruvmejslar el motsv., för har man väl lossat en hake måste denna hållas fri när man ger sig på nästa och stegvis drar loss plastsjoket bakåt.
Använd buntband eller buntbandsavklipp till plasthakar. Stick in dem så att de håller haken öppen eller i alla fall fungerar som glidbana så haken inte kan låsa.

Då blir det lätt som en plätt.

Användarvisningsbild
Seehund
40 bar
40 bar
Inlägg: 509
Blev medlem: 08 aug 2007, 11:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: GBG/Öland

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av Seehund »

larsgarage skrev:
04 okt 2023, 11:31
Jag håller på med detta också nu men lyckas inte få bort plastsjoket. När jag satte i skruvmejslar och försökte dra bakåt, mot vindrutan, spack lite av sjoket.men inget lossnade. Någa tips?
Njae, inte annat än att det tog sin tid och sina svordomar för mig, och att överkanten på den karossfärgslackade plasten sitter väldigt tajt instucken i en skåra i det svarta plastsjokets framkant.

Allt är i ett töcken nu, men jag vill minnas att jag när jag väl hade lyft (eller var det tryckt ned?) en hake tryckte på den framåt med mitt avancerade petverktyg (lång skruvmejsel) samtidigt som jag drog plastsjoket bakåt i motsatt ände. Hakarna är delar av den lackade fronten – några hakar syns under den frigjorda tvärgående kabeln resp. strålkastarspolarslangen på ett av mina foton ovan. När jag väl hade fått loss allt i framkant var det dessutom ett väldigt vridande och lirkande för att få upp de djupgående delar av plastsjoket som stack ned intill strålkastarna.

Nyktercitropats tips om buntband ovan var smart och något jag måste komma ihåg, å andra sidan sitter i detta fall plasthakarna så långt fram och svåråtkomliga under plastsjoket för en någorlunda mänsklig hand att det åtminstone för mig ter sig som en övermäktig uppgift att peta in buntband där.
- Wir fahr'n, fahr'n, fahr'n auf der Autobahn!
C5 Ⅲ 2.2 HDi 200 aut. Exclusive Tourer -13
(I inlägg till maj 2022: C5 Ⅱ 2.2 HDi 173 aut. Exclusive Break -07)
(I inlägg till april 2016: XMTCTVSX Berline -95)
(I inlägg till april 2010: Xantia 1.8i Berline -94)

larsgarage
5 bar
5 bar
Inlägg: 99
Blev medlem: 13 aug 2015, 12:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Robertsfors

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av larsgarage »

Tack för svar! Jag puttade på försiktigt framifrån med mejsel och det gick bättre. Blir spännande att få tillbaka sedan.

larsgarage
5 bar
5 bar
Inlägg: 99
Blev medlem: 13 aug 2015, 12:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Robertsfors

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av larsgarage »

Nu nästa bekymmer: Hur dra kabel om man ska montera knapp för ledramp? Något tips? Det är en manuell kan tilläggas.

Albireo
70 bar
70 bar
Inlägg: 1177
Blev medlem: 13 mar 2009, 09:09
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vindeln, Västerbotten

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av Albireo »

Sitter själv med liknade funderingar.

Tack för många goda idéer och förslag och beskrivande bilder. (dock sticker några ut)
Seehund skrev:
11 sep 2023, 01:02
...
Strömförsörjning tog jag från den stora "plusrampen" i säkringsboxens/BSM:ens framkant. Signalström till reläet tog jag med en flatstiftsäkringsadapter i en av helljussäkringarnas positioner (F15/16) och slapp då (s)karva i originalkablaget.
...
Måste bli betydligt bättre anslutning än en traditionell strömtjuv. (visste inte att något liknande fanns)
Även "bra ha" grej i "lådan" vid andra mätningar.
Seehund skrev:
11 sep 2023, 01:02
...Eftersom min bil har automatlåda finns ett ypperligt hål i torpedväggen för strömbrytarens kablage där kopplingspedalen skulle ha suttit på en manuell.
...
Också ett bra förslag. på kabeldragning.
Men var placerades brytaren till extraljuset?

Har förstått att det är lite trixigt att montera bort plasten vid huvlåset. (vilket jag dragit mig för)
Vill man få en stabil montering, är det krockbalken som gäller - har jag förstått.

Men hur kommer man åt att borra /skruva i krockbalken utan att demontera en massa?
(eller vad måste demonteras?)

Just nu är jag inne på en ljusbåge från Q-LIGHT II extraljusfäste - universal
QPAX - Q-LIGHT - Universal 3 extraljus.png
eller Voolbar Ljusbåge för 3 ljus
VOOLBAR - Universal - 3 extraljus.png
Båda är avsedda att montera i krockbalken - dock finns inte anpassade ljusbågar, vilket medför att instruktionerna är ganska universella.
Monteringsanvisning av Q-LIGHT II


Monteringsanvisningen för Voolbar
- Känns som fronten måste plockas bort i båda fallen (men ingen aning)
Att sedan märka, var i krockbalken det ska borras känns ännu mer knepigt.

Blev inspirerad av @Grahnen:s lösning med en vanlig skyltplåt .:
Grahnen skrev:
06 nov 2015, 00:20
... Köpte monteringssats vid nummerplåt där ingick långa rörhylsor 16mm som jag kapade till så de är emellan en balk och stötfångaren. Tog m8 gängstång som svetsade på fästet och muttrar bakom balken. Fick borra 16 mm hål i stötfångaren bakom nummerplåtsfästet och 8mm i balken. Mycket stadigt. Behöver inga stag på extraljusen. ...)
Men det framgår inte vilken monteringssats som avses. Kan det vara något liknande? Universellt klämfäste för krockbalk
Universalfäste vid krockbalk.png

Är krockbalken så enkel att komma åt / hantera att det inte behövs beskrivning?
___________________________________________

Ingen verkar ha satsat på en ledramp på taket. (mellan takelingen på en Break)
Funderar hur svårt det kan vara? (den får inte lysa på motorhuven eller i backspeglarna)
Huvuduppgiften är att lysa över snövallarna och bredda ljusbilden i främst kurvor. - Behövs en längre ljuskägla, kan detta kompletteras i fronten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17303
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av Göran W »

Om den inte får lysa på motorhuven kommer den garanterat att peka i trädtopparna. :wink:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Albireo
70 bar
70 bar
Inlägg: 1177
Blev medlem: 13 mar 2009, 09:09
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vindeln, Västerbotten

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av Albireo »

Göran W skrev:
07 okt 2023, 14:16
Om den inte får lysa på motorhuven kommer den garanterat att peka i trädtopparna. :wink:
Om den lyser på motorhuven kommer föraren att få sämre mörkerseende.
Kan lösas t.ex. genom att placera ljusen längre bak eller närmare taket.
Placeras dessa längre bak, ökar risken att de börjar lysa i backspeglarna (vilket också försämrar mörkerseendet.)
Ett inte helt fel alternativ är att man monterar två korta ledramper nära taket - den vänstra lyser upp högersida och den högra lyser mot vänster för att minimera skuggan från takrelingen (som inte är av glas... :shock: ). (hade så på en Caddy)
En högt placerad ljusramp blir mindre smutsig. De förslag som är framlagda, med ledramp högt i grillen tycker jag är stilrena förslag - men fixar inte plogkanterna...

larsgarage
5 bar
5 bar
Inlägg: 99
Blev medlem: 13 aug 2015, 12:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Robertsfors

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av larsgarage »

Hej!

Vilken väg rekommenderas för kabeldragning från ledramp till strömbrytare? Har manuell men för kort kabel att dra via kupévärmare, det är tre kablar som knappen är kopplad till.

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6427
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av LeifHj »

Välj en längre kabel!
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av Lars H »

Grahnen skrev:
28 jul 2015, 10:02
Om man skulle montera extraljus var "törs man" ta manöverström till ett extraljusrelä på en sådan här modern bil med tunna ledningar och risk för strömpeakar i manöverkretsen o.s.v.?
Ja.
Skaffa de lätta NBB 175 och bulta hållaren ordentligt så slipper du staga fast dom i bilen.
Absolut bästa lösningen.[/quote]

Var tar man manöverström till extraljusen på en C5 med xenonljus?
[/quote]
Jag mfl har plockat den från matningen till motorn i strålkastaren som gör att linsen flyttar till helljusläge.
På min bil röd ledare i kontakten på strålkastaren. Enkelt att mäta i kontaktstycke vilken tråd som har spänning bara vid helljuset på.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
Seehund
40 bar
40 bar
Inlägg: 509
Blev medlem: 08 aug 2007, 11:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: GBG/Öland

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av Seehund »

Albireo skrev:
07 okt 2023, 11:38
Seehund skrev:
11 sep 2023, 01:02
...
Strömförsörjning tog jag från den stora "plusrampen" i säkringsboxens/BSM:ens framkant. Signalström till reläet tog jag med en flatstiftsäkringsadapter i en av helljussäkringarnas positioner (F15/16) och slapp då (s)karva i originalkablaget.
...
Måste bli betydligt bättre anslutning än en traditionell strömtjuv. (visste inte att något liknande fanns)
Även "bra ha" grej i "lådan" vid andra mätningar.
Hade inte heller hört talas om denna grej innan jag nyligen började kolla på dashcams. Vissa monteringskit för fast montering/strömförsörjning av dashcams kommer med såna här säkringsadaptrar. Man skall dock tänka på att säkringsadaptern bör sättas i åt rätt håll i säkringshållaren, annars blir originalsäkringen ("C ~ D" i bilden nedan) och den nya säkringen ("A ~ B") till extrautrustningen seriekopplade. Jag ser att t ex Biltemas instruktioner inte nämner detta.
flatstiftsäkringsadapter-mini.jpg
Åtminstone för säkringarna F15/16 mätte jag upp att +12V är de främre (i körriktningen) säkringsstiften. Anslutningen "E" till LED-rampsreläet skall sålunda vara vänd bakåt (mot vindrutan). Det gör förresten att man med Biltemas adapter måste böja upp "E" för att få plats med adaptern dikt an mot ett stort kontaktdon i BSM:en, eller hitta någon som säljer adaptrar där "E" redan är vinklad rakt upp.
Men var placerades brytaren till extraljuset?
Jag hade funderingar på att borra upp en av instrumentbrädans "blankknappar" för t ex start&stopp eller tjuvlarm som min bil inte har, men brytaren som följde med elsatsen var för stor för att rymmas i en sådan "knapp". När jag plockade ut en uppsättning blankknappar såg dess baksida dessutom onödigt komplicerad ut att ta isär, som om det var elektronik i den trots att det inte fanns någon riktig knapp. Så jag gjorde istället min förstörelse så enkel och diskret som möjligt genom att borra i den avtagbara plasten under instrumentbrädan:
knapp.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Wir fahr'n, fahr'n, fahr'n auf der Autobahn!
C5 Ⅲ 2.2 HDi 200 aut. Exclusive Tourer -13
(I inlägg till maj 2022: C5 Ⅱ 2.2 HDi 173 aut. Exclusive Break -07)
(I inlägg till april 2016: XMTCTVSX Berline -95)
(I inlägg till april 2010: Xantia 1.8i Berline -94)

larsgarage
5 bar
5 bar
Inlägg: 99
Blev medlem: 13 aug 2015, 12:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Robertsfors

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av larsgarage »

Fint, hur drog du kablar därifrån genom torpedvägg?

Skriv svar

Återgå till "C5 III - El"