Starta annan bil med startkabel

Kategoriregler
* En öppen bubblare-avdelning i anslutning där olika ämnen fritt diskuteras för att sedan
* lyftas över till den låsta delen när det dryftats klart.

Allt för att sätta fokus på t.ex. "hur man rätt pallar upp en bil", "hur man handhar airbags" etc etc

Förutsättningarna ska vara
1) Inte öppen för alla att skriva i
2) Moderator/Webmaster väljer ut och plockar bra inlägg
3) behöver inte vara "hela tråden" utan bara det absolut matnyttigaste
4) Kan t.o.m. vara inlägg citerade ur flera trådar som tillsammans bildar en helhet i ett visst ämne
5) ska vara kort/kärnfullt för att fokusera på ETT ämne
6) tydligt klargöra att det är Webmaster & Moderator som står för inläggen men att all kritik emottas med öppna armar
HenrikB
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 sep 2014, 05:35
Medlem i SCK?: Nej

Starta annan bil med startkabel

Inlägg av HenrikB »

Hej!

Behöver få igång ett dött batteri - på en annan bil. Men blir inte riktigt klok på hur jag ska göra när jag öppnar huven på Grand Picasson. Jag hittar plus-polen utan problem, men var är minuspolen? Måste jag ta ut batteriet eller är det som på vissa andra bilar att det faktiska batteriet sitter någon annanstans?

(på prius och vissa V70 sitter batteriet i skuffen)

Hilfe!

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa
Inlägg: 4690
Blev medlem: 13 nov 2002, 23:07
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Småland / Östra Götaland

Re: Sv: Starta annan bil med startkabel

Inlägg av hsd »

Motorblocket
Brukar finnas en pol för minus i frontregionen intill kylaren
Låt givaren ladda en bra stund innan start

eventuella felstavningar och missförstånd kan bero på att detta är skickat via Tapatalk2 och min mobil
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V

Masten
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2493
Blev medlem: 03 jan 2005, 22:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Varberg

Re: Starta annan bil med startkabel

Inlägg av Masten »

Se till att koppla rätt på bägge bilarna bara - jag ordnade ett fint gnistfyrverkeri när jag skulle hjälpa en tant med en gammal Merca i vintras :wink:
Masten

Mazda MX-30 Sky -22 2022.06-
VW Touran 1.4 TSI R-Line -18 2017.10-

Citroën-historia
XM 110 -92 2005.07-2011.06
C2 1.4 VTR -06 2011.03-2014.05
C5 II 2.0 SX -05 2009.01-2017.07
C5 III 2.0 Bioflex Comfort Tourer -09 2014.05-2017.10

HenrikB
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 sep 2014, 05:35
Medlem i SCK?: Nej

Re: Starta annan bil med startkabel

Inlägg av HenrikB »

Med tanke på vad du nämnde hsd - hittade den här bilden på nätet (min mobil har batteritorsk och vill inte fota).

Men var det nåt sånt här du menade?

Bild

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa
Inlägg: 4690
Blev medlem: 13 nov 2002, 23:07
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Småland / Östra Götaland

Re: Starta annan bil med startkabel

Inlägg av hsd »

:shock:
Senast redigerad av hsd den 09 mar 2015, 19:52, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa
Inlägg: 4690
Blev medlem: 13 nov 2002, 23:07
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Småland / Östra Götaland

Re: Starta annan bil med startkabel

Inlägg av hsd »

Den plusterminalen sittert på batteriet så minus sitter på andra sidan av batteriet :)

Där jag har sett minusterminal så har det varit en utstickande bult (utan gängor), men koppla minus på motorblocket, typ kraftig metalldel
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Starta annan bil med startkabel

Inlägg av Mickel »

hsd, såg du den blå ringen i bilden?
Mickel

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa
Inlägg: 4690
Blev medlem: 13 nov 2002, 23:07
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Småland / Östra Götaland

Re: Sv: Starta annan bil med startkabel

Inlägg av hsd »

Yes

eventuella felstavningar och missförstånd kan bero på att detta är skickat via Tapatalk2 och min mobil
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V

HenrikB
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 sep 2014, 05:35
Medlem i SCK?: Nej

Re: Starta annan bil med startkabel

Inlägg av HenrikB »

Alltså, grejen är den att jag tittat och tittat och kan bara inte se någon minuspol på mitt batteri - åtminstone inte en som är någorlunda tillgänglig.
Frågan kvarstår därför - hur i hela friden ska jag kunna ge ström till en bil som har batteritorsk utan att montera/ta ut batteriet i min C4 Grand Picasso!?

//H

dalianders
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 feb 2015, 18:36
Medlem i SCK?: Nej

Re: Starta annan bil med startkabel

Inlägg av dalianders »

Koppla minus-kabeln till någon metalldel i bilen.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Starta annan bil med startkabel

Inlägg av Mickel »

HenrikB skrev: kan bara inte se någon minuspol på mitt batteri
Från ditt batteris gömda minuspol går det en jättetjock kabel (som du inte ser) till bilens motor eller växellåda. Detta är den tjockaste minuskabeln som bilen har. Detta beror på att startmotorn är den allra största strömförbrukaren som en bil har. Och startmotorn jordas (dvs skickar tillbaka strömmen till batteriets minuspol) via startmotorns gods som sitter kraftigt fast i motorblocket som sitter fast i växellådan där den jättetjocka minuskabeln sitter fast som sen går till batteriets minuspol.

Absolut bästa "jorden" på en bil är alltså motorblocket och alla kraftiga metalldelar som sitter fast på det. Där får du bäst kontakt med batteriets minuspol.

Exempel på bra anslutningspunkter på motorn är: Motorns lyftöglor (om dom inte är målade), grenrör, grenrörsbultar, topplocksbultar, etc. Det är olika för varje bil vad som går att komma åt och som är lagom stort för startkabelns klämmor.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Starta annan bil med startkabel

Inlägg av Mickel »

HenrikB skrev:hittar plus-polen utan problem, men var är minuspolen?
Du SKA inte ansluta den svarta startkabeln DIREKT PÅ BÅDA batteriernas minuspoler! Det är mycket FARLIGT :shock: !

Anledningen är att det då blir farligt att ta bort kabeln när man är klar. Vid sådana här "starthjälps"-operationer bildas mycket vätgas både i och ovanför båda batterierna. Vätgas blandat med luft kallas knallgas eftersom den är mycket explosiv.

Även när du är klar med startoperationen så är batterierna olika uppladdade. Alltså går det en avsevärd laddström genom startkablarna även efter en lyckad start. När du då lossar den första kabelklämman så blir det en gnista :shock: ! Alltid :shock: ! Då är det viktigt att den klämma som du lossar FÖRST inte sitter direkt på ett av batterierna, för där finns det knallgas :shock: ! Jag har sett bild på ansiktet (eller det som var kvar av det) på en kille som varit ovarsam med detta så att batteriet exploderade och slängde upp all sin koncentrerade svavelsyra i ansiktet på honom. Det önskar man inte ens sin värste ovän.

Därför ska man alltid ansluta kablarna så här:

1. Röd kabel från ena bilens + pol till andra bilens + pol.

2. Svart kabel från ena bilens - pol till andra bilens motorblock ! OBS! Ej minuspol!

Och lossandet av kablarna är ännu viktigare:

1. Lossa den svarta kabeln från den bilens MOTORBLOCK.

2. Resten av lossandet har ingen speciell ordningsföljd. Man ta en hel kabel i taget, och lägg den sedan ifrån dig på marken så slipper du risk för gnistor. Ofta tror man att man kan ha båda kablarna i handen och hålla isär klämmorna från varann och från bilen, men det går inte :( .

Vilken av bilarna som du väljer att ansluta den svarta kabeln till motorblocket på kvittar. Ta den som är enklast att hitta en bra anslutningspunkt på. Du kan också välja att ansluta den svarta kabeln till båda bilarnas motorblock. Det går utmärkt!
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Starta annan bil med startkabel

Inlägg av Mickel »

Bäst resultat får du om du gör i denna ordning:

1. Starta den bil som går att starta :roll: .

2. Koppla ihop bilarna enligt ovan.

3.
hsd skrev:Låt givaren ladda en bra stund innan start
Detta för över mycket laddning till det tomma batteriet. Minst en minut, gärna två. Detta ökar chansen att den bilen orkar gå "på egen hand" efter isärkopplingen.
Gasa helst upp motorvarvet till 2000 varv så att generatorn orkar ladda ordentligt.

3. Håll givarbilens motor på det höga varvtalet (2000) medan du gör startförsök i mottagarbilen.

4. När den startar, koppla isär bilarna (dvs lossa svarta startkabeln från MOTORBLOCKET!!! Håll hjärnan iskall nu, och börja i rätt ände!) relativt omgående.

Ju modernare bilar det gäller, desto mer bör man avråda från hela förfarandet p g a elektroniken. Läs i instruktionsboken om det avråds.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Starta annan bil med startkabel

Inlägg av Mickel »

Hm. Det här med explosionsrisken av knallgas över (och i) batteriet gör kanske att detta borde in under "Säkerhetsbubblare" ?
Mickel

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Starta annan bil med startkabel

Inlägg av totteni »

Mickel skrev:2. Resten av lossandet har ingen speciell ordningsföljd. Man ta en hel kabel i taget, och lägg den sedan ifrån dig på marken så slipper du risk för gnistor. Ofta tror man att man kan ha båda kablarna i handen och hålla isär klämmorna från varann och från bilen, men det går inte :( .
Lämpligen: Efter att ha lossat kabeln från motorblocket i den ena bilen, så lossas båda kablarna från den andra bilen. Minimerad kortslutningsrisk mellan klämmorna.
:sck :2cv

Skriv svar

Återgå till "Säkerhetsbubblare"