Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Kategoriregler
* En öppen bubblare-avdelning i anslutning där olika ämnen fritt diskuteras för att sedan
* lyftas över till den låsta delen när det dryftats klart.

Allt för att sätta fokus på t.ex. "hur man rätt pallar upp en bil", "hur man handhar airbags" etc etc

Förutsättningarna ska vara
1) Inte öppen för alla att skriva i
2) Moderator/Webmaster väljer ut och plockar bra inlägg
3) behöver inte vara "hela tråden" utan bara det absolut matnyttigaste
4) Kan t.o.m. vara inlägg citerade ur flera trådar som tillsammans bildar en helhet i ett visst ämne
5) ska vara kort/kärnfullt för att fokusera på ETT ämne
6) tydligt klargöra att det är Webmaster & Moderator som står för inläggen men att all kritik emottas med öppna armar
staffan
Activa
Activa
Inlägg: 5462
Blev medlem: 14 maj 2003, 18:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Motala

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av staffan »

Ruggigt...
Faktiskt den enda konstruktionen på hela bilen som jag tycker är lite kass... Viktig tråd detta.
Belgisk DS Pallas 21H -66, id break -70, c6-06, Husvagnsägg carmen-65,ds19m-64. Ett antal veterancyklar.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av soso »

Då jag (lyckligtvis med motorn avstängd) fick rörbiten i handen i samband med demontering drev det mig till lite googlande i ämnet.

På andra sidan jorden verkar de hittat en lösning som går ut på att det gängas in en ny nippel där röret enligt standardmonteringen bara sitter intryckt. Kanske vore något?
Gäller bara att hitta en nippel med lämplig dimension på gängdelen.

Den här tråden borde i vilket fall klistras, eller sättas under någon avdelning för livsviktig information innan fler paddor brinner ner på grund ovetskap om denna taffliga konstruktion... (Hint, moderator)

Bild

Bild
http://www.aussiefrogs.com/forum/citro% ... x-kit.html

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17304
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av Göran W »

Att klistra tråden ligger tyvärr utanför min behörighet men jag tog mig friheten att flytta till annan kategori. Hoppas det ger samma effekt!?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

greger
10 bar
10 bar
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 nov 2004, 23:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: (stockholm,,järfälla,) skälby

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av greger »

EFTERSOM DET HANDLAR OM BRANDBILAR SÅ KAN JAG BERÄTTA HUR MAN KAN GÖRA EN BRANBIL AV EN CX

Jag skulle underredstvätta cx :en hissade upp den på en fyrpelarlyft ,,, reglaget ställde jag in på högsta läget.
efter tvätten fick jag för mig att ställa en fotogenvärmare under för att torka upp den under, i balkar och underrede.
det ska ju hällst vara torrt då man diditrolbehandlar.
Jag gjorde ett annat jobb där en sprejflaska var med,efter jobbet ställde jag utan ont annade i från mig flaskan på körbanan under cx :en .
:shock: på morgonen upptäckte jag att det var blött på körbanan såg då att sprejflaskan hade tryckts ihop.
eftersom bilen sjunkigt under natten och träffat avtryckaren på sprejflaskan .
TÄNK OM MUNSTYCKET VARIT RIKTAT UT UNDER BILEN DÅ HADE FOTOGEN VÄRMAREN TVEKLÖST ELDAT UPP BÅDE BIL OCH VERKSTAD.
ATT LÄRA SIG AV DET,,,STÄLL ALDRIG NÅOT VAD DET ÄN ÄR UNDER EN CX SOM HÅLLER SIG PÅ BENEN FÖR EGEN MASKIN
HYDRALBILAR ÄR NYCKFULLA
SIMMA LUGNT
b-11 b-7 2cv xm 90 xm96 xm97 xm 98

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av soso »

Göran W skrev:Att klistra tråden ligger tyvärr utanför min behörighet men jag tog mig friheten att flytta till annan kategori. Hoppas det ger samma effekt!?
Tja, nu gäller det ju främst DS (vad jag vet?) men kanske en länkning av tråden hade räckt... :roll:

Edit: Såg nu att den fanns kvar i DS-kategorin också. :)

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17304
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av Göran W »

8) :wink:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17304
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av Göran W »

Här kan även tilläggas att bränsleläckor är mycket vanligt på många modeller men då ffa genom att bränsleledningar torrspricker. Gäller både matar/returledningar och spridaranslutningar. Mååååånga citroëner som mött sitt öde efter att en fin dusch bensin sprutat över motorn....... :roll: :(
Kontrollera och byt ofta och använd kvalitetsslangar!
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av Mickel »

Göran W skrev:Här kan även tilläggas att bränsleläckor är mycket vanligt på många modeller men då ffa genom att bränsleledningar torrspricker. Gäller både matar/returledningar och spridaranslutningar. Mååååånga citroëner som mött sitt öde efter att en fin dusch bensin sprutat över motorn....... :roll: :(
Kontrollera och byt ofta och använd kvalitetsslangar!
+1

Saknar mycket min fina CX 2400 GTi som brann upp traumatiskt för 5 år sen. Garaget har inte hämtat sig ännu, och inte jag heller.

Jag hade inhandlat nya bränsleslangar, men inte "hunnit" montera dem :roll: :oops: :( !

Gör inte så!
Mickel

Leif C5 Break -04
20 bar
20 bar
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 dec 2006, 22:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lund

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av Leif C5 Break -04 »

Problemet påminner om den Mini -74 som jag hade en gång. SU-förgasaren hade en separat ledning undertill, till flottörhuset. Den lossnade ibland - och därunder satt ju avgasröret. Man kunde lukta sig till när slangen lossnat. Även här tror jag att det hjälpte med epoxy.

Men orsaken till att slangen lossnade var att motorfästena var dåliga, så att motorn kom att röra sig mot torpedväggen. Jag bytte fästet vid avgasröret några gånger, men det höll inte förrän jag låtit svetsa förstärkningar på ett sprucket fäste några gånger. Rolig bil, men genuint outprovad. Ännu, 15 år efter debuten. :cry:
Citroën C5 Tourer -15, Fiat 500 C -11

Skriv svar

Återgå till "Säkerhetsbubblare"