DSuper 5 -73 "La Dame en Rouge"

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: DSuper 5 -73 "La Dame en Rouge"

Inlägg av soso »

Nu till nästa fråga.

Går dessa värmepaket att dra upp utan att demontera hela plastschabraket med dess tusen små skruvar igen?

Misstänker att det är det yttersta vid kranen som läcker då det såg suspekt ut redan när jag hade lös fläktmotorn.

Bild

Användarvisningsbild
Toribio
40 bar
40 bar
Inlägg: 618
Blev medlem: 04 jan 2003, 19:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Höganäs

Re: DSuper 5 -73 "La Dame en Rouge"

Inlägg av Toribio »

Det är inga problem att dra upp värmepaketet.
DS 19 -57, DS 23 Pallas -74, GSA Pallas -83, CX Prestige T2 -89, BX 4x4 Break -90, XM Inj. -94,
XM V6 24V -95, Xantia 2,0 Activa -96, C5 Break -05, C5 Tourer -08, C6 6 cyl -06, C6 4 cyl -07,
Renault 4L -74.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: DSuper 5 -73 "La Dame en Rouge"

Inlägg av soso »

Tack för infon! Det var bara att dra upp, nästan. Satt någon slags koppartråd som gick upp från lindningen som syns på bilden och in i(!) värmekranen. fick klippa av det för att ens få upp paketet. Kan väl inte vara original? Ser inget sådant på min andra bil. Någon som vet vad det kan vara? Passiv värmning till kranen?

Bild

Paketet såg åtminstone helt och fint ut i cellerna. spolade igenom med vattenslang och det verkade inte läcka och var inte igensatt.
Bild


Är det bäst att låta kranen sitta på befintligt paket eller flytta över den som sitter på bilen som används? Brukar de bli otäta av stillestånd?

Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: DSuper 5 -73 "La Dame en Rouge"

Inlägg av Hank »

Jo, det är original. Det tunna röret är så att säga kännaren till en termostatfunktion i värmekranen. Röret är fyllt med en vätska. Då vätskan utvidgar sig av värmen stryps varmvattenflödet genom kranen och elementet.

(Tror jag)
Utan tvivel är man inte klok.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: DSuper 5 -73 "La Dame en Rouge"

Inlägg av soso »

Hmm. Jag vet att värmeregleringen i min bil är aningen binär i sin funktion, men det kanske mer beror på kärvande kran(?).

Så utan det där röret till kranen blir det "för mycket" värme, eller?

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

DSuper 5 -73 "La Dame en Rouge"

Inlägg av Lars H »

Röret är en del i den mekaniska Accfunktionen.
Tack vare givaren som är kopplad mot kranen så öppnar och stängs flödet av kylarvätskan genom värmepaketet helt automatiskt utifrån inställd temperatur på reglaget.
Långt före elektronikens intåg på området.
Den binära funktionen tyder på att vätskan lämnat känselkroppen. Inte helt ovanligt att det blir omöjligt att få helt stopp på värmen när funktionen gett upp!
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: DSuper 5 -73 "La Dame en Rouge"

Inlägg av Lars H »

ACC står här för automatisk klimat kontroll och har inget med aircondition att göra.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: DSuper 5 -73 "La Dame en Rouge"

Inlägg av soso »

Okej, ja det var ju synnerligen klantigt av mig att råka fimpa den funktionen i tron att det först rörde sig om någon koppartråd som virats dit. Går väl inte att rädda med mindre än att jag springer över en värmekran med detta intakt antar jag? Annars har jag åtminstone inte sämre funktion på värmestyrningen än jag hade innan, som det ser ut rent okulärt på min bil.

Cittramartin
5 bar
5 bar
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 jun 2014, 20:21
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: DSuper 5 -73 "La Dame en Rouge"

Inlägg av Cittramartin »

Nu blev jag också nyfiken. Har svårt att stänga av värmen helt. Går värmepaketets kopparrör att renovera på ngt sätt tro? (Kommer inte på ngt bra sätt själv sådär spontant)
DS20 h Pallas -73

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: DSuper 5 -73 "La Dame en Rouge"

Inlägg av Lars H »

Nej det går ej laga. Nya finns att köpa!
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Baron3d
40 bar
40 bar
Inlägg: 766
Blev medlem: 26 jun 2004, 18:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Marks kommun

Re: DSuper 5 -73 "La Dame en Rouge"

Inlägg av Baron3d »

Man borde kunna sätta dit ett nytt rör med lämplig fyllning.

Kranens placering är lite felaktig för nordiska bilar. Vattnet flyter genom värmarna i en lång serie. Vid låg värme-förbrukning blir första elementet skållhett och sista iskallt. Värmarna skulle ju parallell-kopplas så att alla värmarna blir lika varma.
Har: DS 21, GS, XM:ar, BX:ar, Xantia, saknar: CX och SM

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: DSuper 5 -73 "La Dame en Rouge"

Inlägg av soso »

Håller med om att det verkar lite konstigt med hur vattenflödet genom dubbelelementen är tänkt när det blåser på med minusgradig luft.

Nu gick det i vart fall bra att byta paketet och värmen verkar upphöra när man stänger kranen. Ramlar jag över en kran med intakt rördel får jag väl byta då. Konstigt nog fanns det inget spår av en sådan anordning på den som satt på min 73:a. Kanske har elementet bytts ut någon gång? Men att stänga av värmen helt var aldrig ett problem med det förra paketet, bara den binära funktionen av antingen värme eller kyla.

Fick också passa på att smörja upp vajern och luckan innanför elementet som är kopplade till spaken för luftflödesreglering. Den hade fastnat halvstängt läge vilket kan förklara att jag tyckt att det blåst lite dåligt. Kan vara lönt för andra paddaägare att kolla om ni tycker luftflödet är halvdåligt, förutom skicket på friskluftsslangarna!

Baron3d
40 bar
40 bar
Inlägg: 766
Blev medlem: 26 jun 2004, 18:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Marks kommun

Re: DSuper 5 -73 "La Dame en Rouge"

Inlägg av Baron3d »

Drar mig till minnes att jag brukade spänna vajern sommartid med garanterad stängning och vintertid så att jag fick garanterad öppning.
Har: DS 21, GS, XM:ar, BX:ar, Xantia, saknar: CX och SM

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: DSuper 5 -73 "La Dame en Rouge"

Inlägg av soso »

Jo det går ju att optimera på så vis. :)

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: DSuper 5 -73 "La Dame en Rouge"

Inlägg av soso »

Lite service på denna. Köpte bromsar förra året då jag trodde de började på att vara slut (igen). Men varningen i beläggen tänder lampan lite väl tidigt.

Nu var det dock dags så tydligen har jag hunnit kört en del sedan bilen åter togs i trafik för snart 6 år sedan. :)

Högersidan bytt.

Bild

Som synes hade de vänstra beläggen av någon anledning slitits mer. Känns alltid extra bra att lufta frambromsarna på paddan då LHM:en som kommer ut får rinna ner i framvagnsramen som extra rostskydd! :K
Bild

Skriv svar

Återgå till "Garaget"