DSuper 5 -74 "GYA"

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
mattiaz
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2032
Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Forshaga

Re: D Super 5 -74 "GYA"

Inlägg av mattiaz »

Det där med barn har jag hört talas om, är det de små individerna som springer runt hemma måntro... :idea:

Jag är grymt impad av både dig och Retro Elektro! Hoppas jag får en bråkdel av er energi nån gång :D Det verkar som om allt utom rutorna rostar sönder på en ID/DS :( Så jag får väl hålla mig till de, i sammanhanget mycket rostbeständiga, GS och CX. :mrgreen:

Användarvisningsbild
platon
40 bar
40 bar
Inlägg: 680
Blev medlem: 24 maj 2008, 19:12
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: D Super 5 -74 "GYA"

Inlägg av platon »

Det fina är att de alltid rostar på exakt samma ställen, bara mer eller mindre. Så när man reparerat sin första så går de andra snabbare :wink:

D Super 5 -74
C4 Grand Picasso -16 HDi
C5 V6 Automat -02

Användarvisningsbild
platon
40 bar
40 bar
Inlägg: 680
Blev medlem: 24 maj 2008, 19:12
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: D Super 5 -74 "GYA"

Inlägg av platon »

Dagens:

Vindruta, tak och övre/yttre takram fram bort. Råkade kapa lite för mycket på vänstersidan, inre svetspunkterna borrade jag bort, men de yttre kunde jag inte se p.g.a. kraterrost, så då snittade jag med vinkelslipen, lite för djupt/för långt fram. Nåja, det går ändå, finns material kvar att pluggsvetsa i. Nu ska repramen passas in, inte helt lätt, lär bli en del på och av med taket och de rostfria listerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

D Super 5 -74
C4 Grand Picasso -16 HDi
C5 V6 Automat -02

Användarvisningsbild
platon
40 bar
40 bar
Inlägg: 680
Blev medlem: 24 maj 2008, 19:12
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: D Super 5 -74 "GYA"

Inlägg av platon »

Har hittills spenderat fyra timmar med att försöka passa in främre takram. Fortfarande inte helt nöjd/säker på att allt passar.

D Super 5 -74
C4 Grand Picasso -16 HDi
C5 V6 Automat -02

Användarvisningsbild
platon
40 bar
40 bar
Inlägg: 680
Blev medlem: 24 maj 2008, 19:12
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: D Super 5 -74 "GYA"

Inlägg av platon »

Dagens. Kapat bort resten av vänster takram ytterkant, passat in nya delen, blev bra efter viss justering.
Jag har undrat varför just min takram var så extremt skadad, misstänker nu att det aldrig varit helt tätt, för trots att taket skjuts ända fram så går det inte tillräckligt långt fram (begränsat av det original sidofäste som sitter kvar, detta trots att nya takramen sitter något längre bak än den gamla. Jag fick också justera in vänster ytterkant en halv centimeter framtill, så även där har det säkert varit glapp redan från fabrik.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

D Super 5 -74
C4 Grand Picasso -16 HDi
C5 V6 Automat -02

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 674
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: D Super 5 -74 "GYA"

Inlägg av Retro Elektro »

Ger mig lite dåligt samvete. Break-vraket har gått förbi min DS23IE i prioritet. Den är det bara lite kvar på att passa in taket, och hänga på alla dörrar och skärmar...

Ditt jobb med din takkant ger mig kanske nytt hopp att göra klar den bilen.
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_| MB E220D_____ 17 (bruksbil)
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__nästan körbar

Användarvisningsbild
Stefan K.
70 bar
70 bar
Inlägg: 1087
Blev medlem: 07 jan 2003, 00:13
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Masthugget, Göteborg

Re: D Super 5 -74 "GYA"

Inlägg av Stefan K. »

Min takram var av mitt ovanför framrutan! (Okej då, det var inte ett stort hål. Där i mitten var det som kexchoklad och lika starkt . . . men inte lika gott!)

Stefan K.orrosion

Användarvisningsbild
platon
40 bar
40 bar
Inlägg: 680
Blev medlem: 24 maj 2008, 19:12
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: D Super 5 -74 "GYA"

Inlägg av platon »

Dagens korta.

Väldigt nöjd med Pebes klädsel, skönt med en syssla något som går snabbt och smidigt. Dock skulle jag ha skippat att köpa nackskydden för 320kr extra, varför framgår av bilderna. Kanske går att reklamera?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

D Super 5 -74
C4 Grand Picasso -16 HDi
C5 V6 Automat -02

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa
Inlägg: 4690
Blev medlem: 13 nov 2002, 23:07
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Småland / Östra Götaland

Re: Sv: D Super 5 -74

Inlägg av hsd »

Ja det är bara att ringa, så fixar dom det.

eventuella felstavningar och missförstånd kan bero på att detta är skickat via Tapatalk2 och min mobil
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V

Användarvisningsbild
platon
40 bar
40 bar
Inlägg: 680
Blev medlem: 24 maj 2008, 19:12
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: D Super 5 -74 "GYA"

Inlägg av platon »

Så, då är det typ vår och lusten/stressen infinner sig. Kapar lite mer, köpt ny svets, ska köpa gas och premiärsvetsa i påskhelgen. Hoppas på underverk, det ska ju ha skett tidigare kring just påsk.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

D Super 5 -74
C4 Grand Picasso -16 HDi
C5 V6 Automat -02

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: D Super 5 -74 "GYA"

Inlägg av Triad »

Been there done that på sista bilden. Riktigt jobbigt om fästet gett sig till fjädercylindern.

Jag tycker mig skymta rost bakom den trekantiga förstärkningsplåten också?. Borra bort denna så kan du enkelt lägga raka fina plåtar för längsgående balk. Trekanten kan du sedan snygga till/göra ny.

(Mina trekanter har inte hittat tillbaka ännu. :roll: Känner jag mig rätt tror jag inte de gör det iheller :lol: )

Annars, trevligt att se lite rostlagningar igen =)

Användarvisningsbild
platon
40 bar
40 bar
Inlägg: 680
Blev medlem: 24 maj 2008, 19:12
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: D Super 5 -74 "GYA"

Inlägg av platon »

Triad skrev:Been there done that på sista bilden. Riktigt jobbigt om fästet gett sig till fjädercylindern.

Jag tycker mig skymta rost bakom den trekantiga förstärkningsplåten också?. Borra bort denna så kan du enkelt lägga raka fina plåtar för längsgående balk. Trekanten kan du sedan snygga till/göra ny.

(Mina trekanter har inte hittat tillbaka ännu. :roll: Känner jag mig rätt tror jag inte de gör det iheller :lol: )

Annars, trevligt att se lite rostlagningar igen =)
Cylinderfästena är okej på sidan, ska svetsa in ny plåt undertill med litet uppvik mot yttersidan, sedan ny plåt på insidan. Har kollat tobbelovs breaktråd om och om igen.
Trekanterna får sitta kvar, inte så grov rost innanför, försöker trots allt minimera arbetet nu, för att ha chans att komma vidare. Det är ju inte mycket för att få den körklar, en kort, men mycket brant uppförsbacke för mig :?

D Super 5 -74
C4 Grand Picasso -16 HDi
C5 V6 Automat -02

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: D Super 5 -74 "GYA"

Inlägg av Triad »

Gör du rätt i. Skönt att fästet är okej, annars hade du haft ett par timmars rejäl huvudvärk kan jag lova!

Skickat från min LG-D331 via Tapatalk

Användarvisningsbild
platon
40 bar
40 bar
Inlägg: 680
Blev medlem: 24 maj 2008, 19:12
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: D Super 5 -74 "GYA"

Inlägg av platon »

Efter några veckors uppehåll för att bygga några sängar i husvagnen (och allmän ångest över att barnen aldrig verkar bli självständiga) så tog jag ett par timmar med bilen i garaget.
Tränar fortfarande på att svetsa. Fick till en skitfin. En.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

D Super 5 -74
C4 Grand Picasso -16 HDi
C5 V6 Automat -02

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: D Super 5 -74 "GYA"

Inlägg av Triad »

Det blir alldeles utmärkt!.

Jag brukar störa mig mer på när vinkelslipens kapskiva är för stor och således skapar urskärningar där man inte vill ha dem!. Som jag tycker mig skymta på dina bilder.
Är oftast inga problem med större partier, det är de små skadorna som kapen är för stor.

Skriv svar

Återgå till "Garaget"