Etanol +Förgasare?

Det handlar om sprit.
Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Etanol +Förgasare?

Inlägg av Triad »

Funkar det bra att tanka etanol på en förgasar motor? Bilen är förövrigt en Cx c-matic 2400... Något jag ev. ska tänka på vid övergången om det blir aktuellt?!

armada
70 bar
70 bar
Inlägg: 934
Blev medlem: 07 jan 2003, 11:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gesäter/ED/Dalsland

Inlägg av armada »

"Byta bränslefilter, större muntycken... Min SAAB-motor från 67 går utmärkt på E85"
Renault RX4-02, XM V6-90, XM V6-91 aut, XM TCT-96, XM 16V-95, Mustang 617-74, MF 35-63, FE 35-59, Goldoni Jolly-81

Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Inlägg: 1527
Blev medlem: 21 nov 2002, 18:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nossebro, Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Påberg »

Byta bränslefilter? - till annan typ eller bara till nytt filter? Min är en CX 20 TRE.

armada
70 bar
70 bar
Inlägg: 934
Blev medlem: 07 jan 2003, 11:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gesäter/ED/Dalsland

Inlägg av armada »

"Nytt, etanolen ""tvättar"" rent bränslsystemet från avlagringar - som då kan sätta igen filtret. Men, det byter du väl regelbundet , så det är nog inget problem "
Renault RX4-02, XM V6-90, XM V6-91 aut, XM TCT-96, XM 16V-95, Mustang 617-74, MF 35-63, FE 35-59, Goldoni Jolly-81

Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Inlägg: 1527
Blev medlem: 21 nov 2002, 18:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nossebro, Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Påberg »

Jodå, bytt alldeles nyligen. Funderar på att pytsa i ca 40% E85 i min 20 TRE och se hur den mår av det och vill ju inte ha några oönskade problem...

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Inlägg av Triad »

Så, med andra ord är det bara till att slå i E85 och se vad som sker?.. Har ett nyligen nymonterat filter precis innan förgasaren, dock sitter det efter pumpen...Kanske inte den smartaste placeringen i detta syfte....?!

Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Inlägg: 1527
Blev medlem: 21 nov 2002, 18:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nossebro, Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Påberg »

Har mitt filter precis så också. Det är ju förgasarens alla små kanaler man vill skydda från skräp. Pumpen klarar sig nog. Fyllde i 10 L E85 idag = ca 20% inblandning. Återkommer med rapport!

Pyzzling
40 bar
40 bar
Inlägg: 508
Blev medlem: 14 mar 2003, 23:22
Medlem i SCK?: Nej

Inlägg av Pyzzling »

Om jag förstått teorierna rätt så behöver du ett justerbart munstycke för att få en förgasarmotor att gå bra på etanol. På en instprutningsmotor kan man fuska lite med etanol eftersom styrsystemet anpassar sig något efter bränslets kvalitét, hur mycket beror på modell men upp mot 50% verkar de flesta tåla. En förgasare saknar liknande självinställande egenskaper så där kommer du förmodligen att få problem tidigare fast en viss inblandning går nog, många bensinbolag blandar redan ca 5% etanol i bensinen.
Mathias

Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Inlägg: 1527
Blev medlem: 21 nov 2002, 18:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nossebro, Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Påberg »

Nu har jag kört några mil med blandningen 20% E85 i min CX20TRE. Bilen går bättre än tidigare! Piggare och gladare i accet. Är det oktanhöjningen som E85 ger som är orsaken till piggheten månntro? De lätta spikningarna vid gaspådrag på låga varv är också borta. Och avgasdoften är annorlunda - något angenämare. Inga startproblem (fast det är ju sommar ännu...). Så experimentet fortsätter på samma sätt!

maglun
40 bar
40 bar
Inlägg: 615
Blev medlem: 20 jan 2004, 10:25
Medlem i SCK?: Nej
Kontakt:

Inlägg av maglun »

"Ett annat sätt att öka bränslemängden (marginellt) är att höjja nivån i flotörhuset. Problemet med ""enkla"" modifieringar för att öka bränsletillförseln är att de ofta blir linjära, och för att kunna utnytja E85's fördelar till fullo skulle vi behöva en ickelinjär förendring av bränslekurva och tändningskurva."
"//Magnus http://seven.umea.com varf?r n?ja sig med en vanlig bil? http://sailtalk.net M?tesplatsen f?r seglare p? n?tet."

Användarvisningsbild
rudmark
10 bar
10 bar
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mar 2003, 23:23
Medlem i SCK?: Nej

BX14 förgasare

Inlägg av rudmark »

30% sprit. Går bättre än någonsin - utan förändringar. Förgagsaren är väl en Monopoint tror jag. Kan bero på rengöringen, men jämnheten i gången kom omedelbart, så..... Kör mestadels stadstrafik så ingen koll på förbrukning, men är inte avskräckt än så länge (25 mil)
Xantia -99 Break TCT Exclusive / C4 eHDI EGS -12

BeatriX
70 bar
70 bar
Inlägg: 1246
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:36
Medlem i SCK?: Nej

Re: BX14 förgasare

Inlägg av BeatriX »

"
rudmark skrev:Förgagsaren är väl en Monopoint tror jag...
Monopoint är fortfarande insprutning... Min gamlaste BX (16 TRS, 84:a) kan köra på ungefär 30% E85, då säger gumman att motorn behöver lite mera choke än tidligare för att gå rent. Annars snurrar den bara på som vanligt. Mvh"
BeatriX

1x XM 16V, 1x XM 8V, 1x C5
Wiggle it, jiggle it, swear it but never force it! (Just use a bigger hammer!)

Användarvisningsbild
rudmark
10 bar
10 bar
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mar 2003, 23:23
Medlem i SCK?: Nej

Inlägg av rudmark »

"OK ingen monopoint then..... (Det var ju på min Fiat....) "
Xantia -99 Break TCT Exclusive / C4 eHDI EGS -12

Användarvisningsbild
Lobo
20 bar
20 bar
Inlägg: 366
Blev medlem: 11 mar 2005, 10:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Lobo »

"
PÅberg skrev:Nu har jag kört några mil med blandningen 20% E85 i min CX20TRE. Bilen går bättre än tidigare! Piggare och gladare i accet. Är det oktanhöjningen som E85 ger som är orsaken till piggheten månntro? De lätta spikningarna vid gaspådrag på låga varv är också borta. Och avgasdoften är annorlunda - något angenämare. Inga startproblem (fast det är ju sommar ännu...). Så experimentet fortsätter på samma sätt!
Hur har det gått med din Etanol körning i din TRE? Är intressead av att köra på e85 i TRE oxo... har du provat att köra på ren e85? Vad gjorde du för ändringar?"

Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Inlägg: 1527
Blev medlem: 21 nov 2002, 18:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nossebro, Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Påberg »

"Nej, ren E85 tror jag inte funkar utan modifieringar, så det har jag inte provat. Håller mig till 10-20% inblandning och det funkar mkt bra. Inga modifieringar alls. Fast i vinter har jag fegat och bara tankat bensin, ville inte riskera startproblem. Tycker fortfarande bilen går ngt sämre på bara bensin och bäst med 20% etanolinblandning. Har faktiskt inte testat med mera E85 än så, kanske är det dags att göra det? Ökad förbrukning har jag inte märkt, men jag har heller inte kollat. Vet faktiskt inte vad den drar, men det är betydligt längre mellan tankningarna än det var med min CX 25 GTi i alla fall, det märker jag utan mätning... (sedan att 20 TRE inte är lika underhållande att köra, det får jag stå ut med. Man får ju vad man betalar för.)"

Skriv svar

Återgå till "E85"