Magnus Henriksson skrev:(Ja, just mil säger ja, tycker att vi ska värna våra mil, som gör avståndsangivelser korta och bekväma att uttala: 'en mil' istället för 'tio kilometer', 'femtontusen mil' istället för 'hundrafemtiotusen kilometer', ja ni hör själva)
Jag är ju då naturligtvis av motsatt uppfattning. Om man vill att amerikaner och andra ska frångå sina tum, miles, gallons och andra skitenheter, så får man föregå med gott exempel och frångå våra urgamla mil också. Så ner med mil, hästkrafter och annan skit och kör SI-enheterna rakt av. Meter, gram, watt. Blir det för mycket eller lite går det bra att lägga till prefix: km, kW, µg och så vidare. Internationell standard. Underlättar särskilt när man ska kommunicera med andra länder. Vore lite jobbigt om alla hade olika enheter. Hur många engelska tum är en finsk aln? Hur många ounce är en stone? Hur många engelska gallon är en amerikansk gallon? Behöver jag fortsätta…?
En sak som dock förvånar mig lite, är varför vi använder km i ur och skur. Det finns ju andra prefix än bara ”k”. Jodå, vi mäter ju i mm, m, µm, nm, pm och ibland även cm och dm, men när det blir längre avstånd stannar vi vid km. 150 000 km. Det är ju faktiskt samma sak som 150 Mm (mega-meter) eller 0,15 Gm (giga-meter). Inte konstigt alls i andra sammanhang. Hz, kHz, MHz, GHz och så vidare. Borde vara lika lätt att göra samma sak med meter. Och gram – 1 Mg=1 ton, 1 Gg=1 000 ton. Borde vara självklart, men är det tydligen inte…
Har själv en C5:a numera, 2008 års modell som gått ungefär 170 Mm. Eller cirka 170 000 km. Eller cirka 170 000 000 m. Se, vad enkelt! Man bara lägger till tre nollor för varje steg! Eller flyttar kommatecken tre steg åt gången. 123 456,789 km=123,456789 Mm. Något enklare än att omvandla mellan miles och yards…