Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg angående C5 Serie III (2008-), el och elektronik.
Användarvisningsbild
Seehund
40 bar
40 bar
Inlägg: 509
Blev medlem: 08 aug 2007, 11:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: GBG/Öland

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av Seehund »

larsgarage skrev:
09 okt 2023, 12:25
Fint, hur drog du kablar därifrån genom torpedvägg?
Jag har som sagt en automat med genomföring vid den obefintliga kopplingspedalen, så i ditt fall har jag tyvärr inget tips.
- Wir fahr'n, fahr'n, fahr'n auf der Autobahn!
C5 Ⅲ 2.2 HDi 200 aut. Exclusive Tourer -13
(I inlägg till maj 2022: C5 Ⅱ 2.2 HDi 173 aut. Exclusive Break -07)
(I inlägg till april 2016: XMTCTVSX Berline -95)
(I inlägg till april 2010: Xantia 1.8i Berline -94)

larsgarage
5 bar
5 bar
Inlägg: 99
Blev medlem: 13 aug 2015, 12:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Robertsfors

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av larsgarage »

Ah, tack för svar. Jag har tagit bort plasskydd och kollat men hittade inget vettigt ställe, hålet där kupekabeln går var fullt redan och väldigt trångt i motorutrymmet. Så nu har jag beställt en trådlös lösning istället: https://www.amazon.se/dp/B098WGK35L/ref ... 21_TE_item

larsgarage
5 bar
5 bar
Inlägg: 99
Blev medlem: 13 aug 2015, 12:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Robertsfors

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av larsgarage »

Jag har köpt relä (30A) och kabelsats från biltema men är inte säker om den passar ledrampen: https://www.ledstars.se/products/oledon ... 8974260551

Passar det? Funkar det med trådlös strömbrytare?

Kablaget som följde beställningen med strömbrytare saknar relä så jag blev rådd att köpa från biltema istället.

Albireo
70 bar
70 bar
Inlägg: 1177
Blev medlem: 13 mar 2009, 09:09
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vindeln, Västerbotten

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av Albireo »

Egentligen är jag inte riktigt rätt person att svara.

Teoretiskt fungerar ett 30A relä till en ramp som behöver 150W (P=U x I => 150W / 12V = 12,5A eller kanske mer korrekt 150W / 14V = 10,7A)
Men startströmmen till rampen är avgörande.
Något som kan reglera startströmmen, är vilken area samt längd som ledningen mellan batteri och ljusrampen har.
En för klen ledning till rampen kan medföra andra problem.
Jag har ingen aning hur stor startströmmen till en liknande ramp är. (men det kanske någon annan vet?)
Till en vanlig halogenlampa är startströmmen 5-7ggr driftströmmen.
Kolla med de du köper rampen av för dimensionering av relä - de borde kanske veta?.

När det gäller trådlös knapp så borde den fungera, men styrningen från helljus måste du ändå koppla.

tommyimariefred
20 bar
20 bar
Inlägg: 216
Blev medlem: 01 jul 2014, 07:50
Medlem i SCK?: Nej

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av tommyimariefred »

Hej! För att koppla in ett relä på minst 30amp till ljusramp eller extra ljus . Så här gör man. Reläet med nr 30 skall gå till + batteri med en flat säkring på 15amp på kabeln(Kabel arian på denna kabel skall vara 2,5 mm) övrig kabel skall vara 2,0 mm. nr 87 skall gå till Rampen eller extra ljus (oftast röd kabel, den svarta är jord -minus i kaross) nr 85 är - jord i kaross. nr 86 skall gå till kabel för helljus strålkastarna ( om man vill ha en strömbrytare i bilen koppla man in den här mellan nr 86 och strålkastarna) Lycka till mvh tommyimariefred

larsgarage
5 bar
5 bar
Inlägg: 99
Blev medlem: 13 aug 2015, 12:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Robertsfors

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av larsgarage »

Tack för era svar. Vad är det för nummer?

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6429
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av LeifHj »

Stiftens numrering:
Bild
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

tommyimariefred
20 bar
20 bar
Inlägg: 216
Blev medlem: 01 jul 2014, 07:50
Medlem i SCK?: Nej

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av tommyimariefred »

Hej larsgarage ! Det vi försöker förklara är undersidan av ett relä som man kopplar till extra lampor eller till en ljusramp där finns dessa nummer. mvh tommyimariefred

larsgarage
5 bar
5 bar
Inlägg: 99
Blev medlem: 13 aug 2015, 12:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Robertsfors

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av larsgarage »

Utmärkt bild och förklaringar! Det som hängde med är en röd o svart kabel mes rundkabelskor där 30amp säkring sitter på röda kabeln, sedan en strömbrytare, sedan en fortsättning med vit kabel också (vit börjar i strömbrytare) o tillslut anslutning till ledramp.Skulle det gå att sätta trådlös strömbrytare på denna? Finns i länk i tidigare inlägg.

Min vän som kollade har inte så mycket koll heller, han rådde mig till de för tunna biltemakablarna ;)

larsgarage
5 bar
5 bar
Inlägg: 99
Blev medlem: 13 aug 2015, 12:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Robertsfors

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av larsgarage »

Tack för råden, jag bifogar lite bilder på mitt projekt här också. Plastsjoket var bökigt att få tillbaka också så jag klippte en fästning i ett hörn. Oledone-Ledrampen jag köpte passade precis på millimetern i höjd och hade fästen i sidled som ganska lätt kunde fästas till bult under huvlås. Det är en ljuskägla framför bilen som jag skulle vilja ha längre bort men går ju inte att reglera då rampen sitter så tight. Trådlös strömbrytare funkar perfekt, tjuvkopplat o borrat in i lamphuset. Ledramp aktiveras alltså med helljus men går att stänga av på knapp, mycket lättare än att hitta väg genom pansarvägg på en manuell.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Dåligt helljus trots Xenon

Inlägg av soso »

Även jag får väl bidraga med hur jag gjorde installationen av en infälld ramp på min fars 2.2 HDi -13 idag.

Tillvägagångssättet blev att lossa plastsjoket som täcker hålet mellan intercooler och stötfångare. Det var kanske den bökigaste biten i och med alla plastflärpar som måste böjas bort samtidigt (hurra för moderna bilar). Men efter att använt ett tjog flatmejslar för att spärra flärparna i öppet läge så gick plastbiten att trixa bakåt så fri åtkomst till innanmätet kunde åtnjutas.
BAC67BB7-129C-4404-9300-A98379E4F6CB.jpeg


När den biten var avklarad så mätte jag och kapade ribban i grillen och kunde då provmontera rampen.
E7FB6C96-0E0D-4767-AEE6-6F8D5E1B996C.jpeg


Lyckligtvis hade jag mätt rätt tidigare och den passade även på höjden.
576E29CE-C983-47BD-8E04-94F48607C39D.jpeg


Således var det dags att börja klura ut en stabil infästning. Efter att ha läst en del skräckexempel på hur somliga på ansiktsboken endast ”limmat fast rampen i plasten”(sic) så ville jag vinnlägga mig om att eftersträva en lite bättre infästning än så.

Finurligt nog så hade denna ramp, f.ö. en Strands Siberia SRC 22, ett spår på baksidan för att kunna styra in en M6-skruv och på så sätt montera ett fäste på baksidan. Bra eftersom man då slipper man ett synligt fäste bredvid själva rampen. Knåpade ihop några lämpliga järn, borrade och gängade två hål i balken och skruvade ihop det. Blev riktigt stabilt, stabilare än de ordinära lyktorna.
80B07E6F-97BE-4562-B2B2-F549CC8DEC71.jpeg


Första test av höjdvinkeln som även den blev bra. Använde mellanlägg under där skruvarna fästes i balken i samma höjd som den uppstickande plåtkanten framtill på balken och den verkar givit en plan montering.
58E52170-FEEF-44F0-907E-68023A7227B4.jpeg

Nästa klurighet var att dra in en knapp i kupén. Det är inte alltid man vill ha full kräm på lyset om det råder dimma eller om det vräker ned snö. Styrströmmen tjuvade jag som andra gjort från den röda kabeln vid vänster lykta.

Efter tips hittade jag en gummiplugg till vänster om bromsen som gick att återfinna även i motorrummet innanför bromsservot. Obs, pluggen går inte att nå med händerna och den trillade ut när jag petade upp ett hål inifrån. Knepet att få tillbaka densamme blev att trä på pluggen på kabeln och sedan använda ett avlångt ”verktyg” för att kunna trycka tillbaks den på sin plats.
79E71109-2826-4196-A44C-E153E85C7424.jpeg
0B44D1C8-16B2-4257-AE1F-B6A08C4530CC.jpeg


Monterade knappen i knähöjd nedanför ratten. Hade först tänkt nyttja någon av de ”blankade” hålen för knappar men då de satt värre till fick det bli ett mer dolt montage.


Så blev det ut i I20-skogen på en av Svenska rallyts specialsträckor för att kolla lyset! (Kan säga att förhöjt körläge behövdes bitvis då snöföret var i en starkt sönderfallande fas). Bilderna nedan visar vanligt helljus vs. ramp, men gör det verkligen inte rättvisa då mobilkameran inte hanterade vitbalansen särskilt bra. I verkligheten upplevs det gamla helljuset som halvljus i jämförelse och det är verkligen inget störande ströljus nära bilen med den här rampen. Jag har kört många olika bilar med billiga kinaramper monterade där allt ljus hamnat ungefär 10m framför. Så är det verkligen inte med denna.

Tog mig ut ur skogen utan att vare sig ha satt något sträckrekord eller kört fast (gör man det nånsin med en hydraulbil?), men ändå inte utan en viss förnöjsamhet över den slimmade och effektfulla installationen. Okänslig för vibrationer blev den också.
DC46AC0F-3154-44CA-A5E3-4A7DF02FAC45.jpeg
71BEC79C-61A4-4BE3-9C32-B22442F4FEAE.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Skriv svar

Återgå till "C5 III - El"