Hej!
Storleksmässigt passar den såtillvida att man behöver en plastdistans för att få rätt avstånd.
CC mellan sensor och skruvhål är rätt.
Resistansen ska vara ok. 1000 Ohm.
ABS-sensor från SAAB 9-5
- Jarre
- Hydraktiv
- Inlägg: 3124
- Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Storvreta/Uppsala
ABS-sensor från SAAB 9-5
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
8580
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
8580
-
- 40 bar
- Inlägg: 516
- Blev medlem: 02 sep 2008, 11:47
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Oslo / Kongsberg, Nårge
- Kontakt:
Re: ABS-sensor från SAAB 9-5
Bra tips, takk!
Og straks begynte jeg å lure på hvor like sensorer på XM og CX er. CX med abs har jeg holdt meg unna, det er verre på XM. Ikke at jeg har noe imot abs, men hvis den er der må den fungere på kontroll. Og det slutter den gjerne med, i hvert fall på XM
Og straks begynte jeg å lure på hvor like sensorer på XM og CX er. CX med abs har jeg holdt meg unna, det er verre på XM. Ikke at jeg har noe imot abs, men hvis den er der må den fungere på kontroll. Og det slutter den gjerne med, i hvert fall på XM
- soso
- Guru
- Inlägg: 7389
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: ABS-sensor från SAAB 9-5
Bra tips!
Vanligt för framsensorerna (både på XM och CX) är också att det blir brott i kablarna på grund av att de rör sig med fjädringsrörelserna. Har nog lagat fler sådana och rensat kuggkransar från skit än att fått byta själva sensorerna. Lossar man skarven innanför framskärmen så går det att Ohm-mäta samtidigt som man böjer försiktigt längs med kabeln för att se om det glappar och om givaren då är hel, dvs. ger rätt värde. Blir det ingen kontakt alls går det att mäta närmast givaren. Är den hel så kan man alltså klara sig med en ny kabel.
Vanligt för framsensorerna (både på XM och CX) är också att det blir brott i kablarna på grund av att de rör sig med fjädringsrörelserna. Har nog lagat fler sådana och rensat kuggkransar från skit än att fått byta själva sensorerna. Lossar man skarven innanför framskärmen så går det att Ohm-mäta samtidigt som man böjer försiktigt längs med kabeln för att se om det glappar och om givaren då är hel, dvs. ger rätt värde. Blir det ingen kontakt alls går det att mäta närmast givaren. Är den hel så kan man alltså klara sig med en ny kabel.
-
- 40 bar
- Inlägg: 516
- Blev medlem: 02 sep 2008, 11:47
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Oslo / Kongsberg, Nårge
- Kontakt:
Re: ABS-sensor från SAAB 9-5
Foran løser det seg ofte, verre bak der sensor tilsynelatende, i hvert fall på XM, blir klemt i stykker av et glass-aktig belegg som danner seg i hullet til sensoren.