Kupefläkten går för fullt och hur jag löste det

Inlägg angående C5 Serie III (2008-), el och elektronik.
A Snar
Inlägg: 33
Blev medlem: 29 jan 2012, 09:52
Medlem i SCK?: Nej

Kupefläkten går för fullt och hur jag löste det

Inlägg av A Snar »

Hej.

LIten berättelse om mitt lilla äventyr med trasig styrmodulen till kupefläkten.
Började med att kupefläkten gick på fullt varv hur man än ställde in hastigheten, tog bort modulen smidig som man är.
Kunde snabbt konstatera att N-MOS trissan hade pajat, det var kortis på alla benen varvid fläkten då går för fullt.
Transistorn heter SUV90N06-05, lite svår att hitta snabbt provade med några ersättare men konstaterade att antagligen har drivsteget till Transistorn pajat också. Kan tillägga att det var ett helv--- att löda loss trissan fick köra med värmepistol på kylflänsarna plus 150w lödkolv.
Nåväl gav upp och beställde en ny från Trodo art nr:1026766 776kr funkade klockrent :D
Glöm inte byta kupefilter.... pinsamt att säga det men det var ett tag sedan jag bytte det och det var ganska igensatt, kanske det som knäckte modulen till slut.

https://www.trodo.se/catalogsearch/resu ... by=product

Klart slut

Min bil Citroen C5 Break X7 2013 Diesel 2.2 HDi

/Anders
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

DaVinci
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 sep 2011, 11:06
Medlem i SCK?: Ja

Re: Kupefläkten går för fullt och hur jag löste det

Inlägg av DaVinci »

Idag fick jag samma problem med kupéfläkten. Full fart utan möjlighet att påverka. Jag ska beställa enligt din redovisning.
Tack för utmärkt information.
Mvh Bengt
NSU Ro80, GS 1974, XM V6 1990, BX 16 1985,(Kvar i min ägo:) XM Tct 1997, C5 III 2,2 HDi, break excl. 2013.

Skriv svar

Återgå till "C5 III - El"