Regnvatten in i bagagerum.

Allmänna frågor om C6.
Användarvisningsbild
henriksson
40 bar
40 bar
Inlägg: 555
Blev medlem: 23 nov 2002, 00:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Iggesund

Regnvatten in i bagagerum.

Inlägg av henriksson »

Nu när det regnat rejält ett antal gånger / dagar, så har jag upptäckt att det blir blött höger sida baktill i bagageutrymmet.
Nu är det ju fullt av såna där mattor som håller vatten hur länge som helst, så jag har inte lyckats få helt torrt ännu.

Det tycks vara bara längst ner som vattnet lägger sig, mot golvmattan ( och dess undersida ) alltså.
När jag känner på klädseln höger bakskärm så är den torr, det är bara allra längst ner, och just den upplyftbara golvmattan då, som det blir blött i höger bakre hörn.

Det kan ju naturligtvis vara så att det rinner utmed insidan av klädseln så pass fort att den liksom inte hinner bli rejält blöt, utan det är först där det liksom stannar som problemet syns.

Jag kan inte se att det ska vara något stopp där regnvattnet ska dräneras ner vid sidan av lucköppningen, och riva ner hela inredningen känns inte som något jag har någon större lust att ge mig på. ( För ovig för att vika mig tredubbel i ett bagageutrymme :) )

Frågan är alltså, finns det något känt och vanligt ställe där C6:an blir otät därbak, eller kan det vara just vartsomhelst?

Mvh/ Thomas H
C6 2,2 HDi Lignage -07, C5 Corvette convertible -00

spasovski
10 bar
10 bar
Inlägg: 153
Blev medlem: 12 jan 2003, 15:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ludvika

Re: Regnvatten in i bagagerum.

Inlägg av spasovski »

Tyvärr inget jag läst något om. Hittar du problemet får du gärna uppdatera oss andra om det.
C6 3,0 HDi-2010, XM V6 24V-91, CX GTI Turbo II -88, CX GTI Turbo II -88 Prestige, CX GTI II -87 Prestige, D-Special -74

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7384
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Regnvatten in i bagagerum.

Inlägg av soso »

En gissning med tanke på lyktornas utformning, kanske det är otätt där? Kolla först gummilisten runt bakluckan, sedan baklyktorna.

Användarvisningsbild
Poffe
40 bar
40 bar
Inlägg: 452
Blev medlem: 23 maj 2013, 20:24
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad

Re: Regnvatten in i bagagerum.

Inlägg av Poffe »

Har för mig att den rörliga "vingen" på bakluckan är ett vanligt ställe för läckage in i bagaget.
2CV Charleston -88.

SCK 9711

Användarvisningsbild
henriksson
40 bar
40 bar
Inlägg: 555
Blev medlem: 23 nov 2002, 00:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Iggesund

Re: Regnvatten in i bagagerum.

Inlägg av henriksson »

Poffe skrev:
12 aug 2023, 11:37
Har för mig att den rörliga "vingen" på bakluckan är ett vanligt ställe för läckage in i bagaget.
På min ( en "snikvariant" ) så är inte vingen rörlig, den är fast.
Dessutom så är bakluckan helt torr på insidan, så jag tror inte felet ligger där.

Jag misstänker starkt att felkällan är höger baklykta, men att skruva loss den är inget jag ger mig på, så verkstan får leta felet när jag ska in på höstservice om nån vecka.

Mvh / Thomas H.
C6 2,2 HDi Lignage -07, C5 Corvette convertible -00

David K
40 bar
40 bar
Inlägg: 618
Blev medlem: 25 feb 2003, 11:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Röstånga och ibland Mainz, Tyskland

Re: Regnvatten in i bagagerum.

Inlägg av David K »

Att skruva loss baklyktan kan knappt vara enklare. Den sitter fast med två vingmuttrar som du når från bagageutrymmet. På höger sida är det två små luckor som man öppnar för att nå dom, och på vänster sida når man dom i batteriutrymmet. Sen lyfter man bara upp baklyktorna.
Men jag är tveksam till att det är därifrån som det läcker in. Oftast är det dräneringshålen i bakluckan som täpps till. Utgångshålen är i nederkant av bakluckan och ingångshålen är under vingen (trots att den är fast på din så finns det ändå dräneringshål).
Mvh.
David

Användarvisningsbild
henriksson
40 bar
40 bar
Inlägg: 555
Blev medlem: 23 nov 2002, 00:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Iggesund

Re: Regnvatten in i bagagerum.

Inlägg av henriksson »

David K skrev:
24 aug 2023, 21:00
Att skruva loss baklyktan kan knappt vara enklare. Den sitter fast med två vingmuttrar som du når från bagageutrymmet. På höger sida är det två små luckor som man öppnar för att nå dom, och på vänster sida når man dom i batteriutrymmet. Sen lyfter man bara upp baklyktorna.
Men jag är tveksam till att det är därifrån som det läcker in. Oftast är det dräneringshålen i bakluckan som täpps till. Utgångshålen är i nederkant av bakluckan och ingångshålen är under vingen (trots att den är fast på din så finns det ändå dräneringshål).
Jaha, tackar för svaret, kanske man ska prova att ta bort dem själv då. Tror fortfarande ( även om jag naturligtvis ska kolla dräneringen på bakluckan ) att det kommer via höger baklykta.
Anledningen till att jag tror det, är att jag nu har en trasa och en uppskuren spolardunk ståendes för vattenuppsamling. Trasan har jag stuckit upp där i bakre av de små luckorna som nämns, och lagt ner i dunken ( för att vattnet ska följa trasan ner i dunken ) . Sedan jag gjorde det, så verkar det inte som om det kommer in vatten på något annat ställe än den vägen ( om nu det där blev begripligt :) )
Klädseln på bakluckan har dessutom varit helt torr hela tiden.

Mvh / Thomas H.
C6 2,2 HDi Lignage -07, C5 Corvette convertible -00

Användarvisningsbild
henriksson
40 bar
40 bar
Inlägg: 555
Blev medlem: 23 nov 2002, 00:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Iggesund

Re: Regnvatten in i bagagerum.

Inlägg av henriksson »

Uppdatering, och förhoppningsvis avslutning, vad gäller mitt problem med vatteninträngning i bagageutrymme.

Det verkar vara höger baklykta som var felorsaken. Tätningen vid/runt lyktan var i trasor enligt verkstan, så de har tätat runt den med sån där gukka som används vid ex.vis vindrutetätning.

Nu har vi inte haft något riktigt rejält regn sedan rep, bara en kraftig men kortare skur. En sådan skur borde resulterat i vatten i bagaget som det varit senaste tiden, men denna gång var det torrt och fint :)

Återstår väl att se hur det ser ut efter ett längre ihållande regn, jag får väl hålla tummarna och hoppas.
Skriver en notis här efter nästa rejäla regn hur utfallet blir då.

Mvh/ Thomas H.
C6 2,2 HDi Lignage -07, C5 Corvette convertible -00

Användarvisningsbild
henriksson
40 bar
40 bar
Inlägg: 555
Blev medlem: 23 nov 2002, 00:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Iggesund

Re: Regnvatten in i bagagerum.

Inlägg av henriksson »

Nu har vi haft ett rejält regnväder, och inget vatten in i bagageutrymmet :) ......tydligen är problemet löst nu, bara att hoppas att det håller i sig.
Mvh/ Thomas H.
C6 2,2 HDi Lignage -07, C5 Corvette convertible -00

Skriv svar

Återgå till "C6 - Allmänna frågor"