liten kula!
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 08 jun 2018, 10:08
- Medlem i SCK?: Ja
liten kula!
har läst att det sitter två filter i LHM burken som ska rengöras,
jag märker upp alla slangar som går in i locket och tar försiktigt
bort en och en, men då trillar en liten kula ur en av slangarna, och
jag ser inte ur vilken slang den faller ur! hjälp tack!
jag märker upp alla slangar som går in i locket och tar försiktigt
bort en och en, men då trillar en liten kula ur en av slangarna, och
jag ser inte ur vilken slang den faller ur! hjälp tack!
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4624
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: liten kula!
Den kulan fungerar som backventil och sitter på returslangen från fjäderbenen fram. Gissar att det är fler än en som kör omkring utan den kulan utan större problem. Det sitter en motsvarande kula i dom så kallade haröronen, den tvådelade reutrslangen som sitter på fjäderbenen. Tanken är väl att det ska cirkulera åt ett håll i slangarna. I ena slangen sugs luft in vid uppåtgående fjädringsrörelse och i den andra trycks luft och överflödig LHM ut vid nedåtgående fjädringsrörelse.
Nu blir jag mer osäker men jag tror att slangar från höger och vänster sida går ihop, möjligen vid bläckfisken. Om båda retur och luftningslangen går upp till behållaren är jag osäker på men tror det.
Jag ska kolla om jag hittar en bild där det framkommer var kulan ska sitta.
/Mats
Nu blir jag mer osäker men jag tror att slangar från höger och vänster sida går ihop, möjligen vid bläckfisken. Om båda retur och luftningslangen går upp till behållaren är jag osäker på men tror det.
Jag ska kolla om jag hittar en bild där det framkommer var kulan ska sitta.
/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4624
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: liten kula!
Kolla den här länken så finns både en schematisk bild och ett foto på burken. Kulan ska sitta i slang F i den böjda delen.
http://www.aussiefrogs.com/forum/citro% ... r-tap.html
OBS att slangarna inte behöver tas bort för att få bort burken därifrån. Med lite lirkande går det att få upp locket med alla slangar och och ta bort filtren. Man bruka behöva vicka lite på burken för att kunna dra ur filtren men inte så mycket att det rinner ur den. Viktigt att även ta därifrån och rengöra burken och ta bort plastskivan som ligger i botten som skit och vattenavskiljare. Men var EXTREMT förskiktig då kanten runt hålet är rakbladsvass. Jag antar att du även byter LHM.
/Mats
http://www.aussiefrogs.com/forum/citro% ... r-tap.html
OBS att slangarna inte behöver tas bort för att få bort burken därifrån. Med lite lirkande går det att få upp locket med alla slangar och och ta bort filtren. Man bruka behöva vicka lite på burken för att kunna dra ur filtren men inte så mycket att det rinner ur den. Viktigt att även ta därifrån och rengöra burken och ta bort plastskivan som ligger i botten som skit och vattenavskiljare. Men var EXTREMT förskiktig då kanten runt hålet är rakbladsvass. Jag antar att du även byter LHM.
/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 08 jun 2018, 10:08
- Medlem i SCK?: Ja
Re: liten kula!
man tackar och bugar för hjälpen! då byter jag LHM olja och rengör även behållaren.
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4624
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: liten kula!
Har du koll på 12 mm skruven när du ska starta efter bytet? En genomströmningsventil som kan behöva öppnas lite för att pumpen ska suga olja.
Det är även en fördel om du gör dig besväret att pressa tillbaka alla bromsklossar så du får bort oljan där också. Helst ska man efter bytet köra ut lite olja ur bromsoken så du får in frisk olja där. Då dröjer det längre innan kolvarna rostar fast. Jag har väl inte alltid gjort det men det är nog en inte så dumt.
/Mats
Det är även en fördel om du gör dig besväret att pressa tillbaka alla bromsklossar så du får bort oljan där också. Helst ska man efter bytet köra ut lite olja ur bromsoken så du får in frisk olja där. Då dröjer det längre innan kolvarna rostar fast. Jag har väl inte alltid gjort det men det är nog en inte så dumt.
/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
- LeRobert
- 20 bar
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Älvsbyn
Re: liten kula!
Haynes nämner tre filter, men jag har bara hittat två, "return" och "supply". "Overflow" har jag inte hittat. Det kanske sitter i gummilocket?sven gruva skrev: ↑03 apr 2019, 11:06har läst att det sitter två filter i LHM burken som ska rengöras,
Ska inte bromskolvarna skruvas in och ut? Det är kanske inte allmänt känt...
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4624
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: liten kula!
Jo fram ska kolvarna helt riktigt skruvas in men ut behöver man inte skruva dom utan det är bara att hålla ner pedalen. Helst en gång innan man backar ut ur garaget för att undvika en otrevlig fördröjning
Jag kan inte heller minnas att jag hittat mer än två filter i behållaren och hittar inte något tredje i reservdelslistan heller. Tror inte att det sitter något filter i locket.
/Mats
Jag kan inte heller minnas att jag hittat mer än två filter i behållaren och hittar inte något tredje i reservdelslistan heller. Tror inte att det sitter något filter i locket.
/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
-
- 10 bar
- Inlägg: 120
- Blev medlem: 27 okt 2006, 20:32
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: liten kula!
Jag drar igång den här tråden igen. Vid service av min BX så har jag antingen tappat bort, eller så satt det ingen där, den lilla kulan inuti returslangen. Ni pratade tidigare om att systemet fungerar bra utan kulan (vilket det gör på min bx) men om jag nu vill återställa funktionen, vilken storlek har den? Jag hittade en kula utanför garaget häromdagen som jag inte förstod var den kom ifrån, det kan ju vara den till returen. Har inte mätt upp den men gissningsvis ca 4 el. 5 mm i diameter
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4624
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: liten kula!
Kolla att den passar bra i slangen där den ska sitta. Varken för liten och glapp eller så stor att den fastnar.
/Mats
/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
- soso
- Guru
- Inlägg: 7389
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: liten kula!
Finns det någon ritning på var dom där kulorna satt från fabriken? Var dom i ett visst utrymme i returslangen med en annan diameter eller bara instoppade?