Batteriet

Frågor som rör endast 2CV
Skriv svar
Ceres
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 maj 2015, 21:50
Medlem i SCK?: Ja

Batteriet

Inlägg av Ceres »

Hej,

När min 2CV6 Club från 1980 kördes för några veckor sedan dog plötsligt batteriet. Batteriet laddades och när jag i helgen tog en kort provtur gick bilen galant men batterispänningen var i bottenläge. Vi har mätt spänningen och med motorn avstängd är spänningen cirka 12,57, medan den med motorn på är cirka 12,4.

Batteriet är inte mer än två år gammalt. Dock kördes bilen knappt något alls förra året.

Nu är frågan hur jag kan gå vidare med det här. Kan batteriet i princip redan vara dåligt eller är det mer troligt att det handlar om regulatorn, att den behöver bytas ut (har sett att franzose.de har), eller kanske generatorn (eller både och)? Har försökt läsa mig till olika ledtrådar här på forumet ...

När jag ändå är på tråden undrar jag om regulatorn kan/ska sitta så här(se bifogad bild)? Det är så den sitter sedan jag m h a verkstad bytte ut batterihållaren.

Kort sagt, vad skulle ni göra i mitt ställe, för att gå metodiskt tillväga med problemlösningen? Vi klarar av enklare manövrar men blir det fråga om mer finlir måste jag hitta hjälp någonstans.
IMG_3025.jpg
IMG_3026.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: Batteriet

Inlägg av attraction »

Om det nu är batteriet - lämnar inte ALLA batterisäljare 3 års garanti?
I alla fal Autoexperten, JULA, Mekonomen, Biltema med flera - vad jag känner till.

Med ny-/fulladdat batteri bör spänningen vara cirka 12.7 volt.

När du startar motorn bör spänningen uppgå till runt 14,5 volt.

Mycket högre spänning än 14,5 volt är inte bra för batteriet, som då kan börja "koka" = ångor leds ut och angriper bilen.
Mycket högre spänning än runt 14,5 volt kan bl a orsakas av spänningsfall till laddningsregulatorn.
Men det verkar din bil inte ha drabbats av.

Återstår laddningsregulatorn, som du har separat, eller generatorn.

Har du möjlighet att låna en annan laddningsregulator och prova?

Innan du byter generator, lämna in den för kontroll hos någon bilelektrisk verkstad - tag med laddningsregulatorn.

En original "mekanisk" laddningsregulator går att justera(putsa kontaktytorna på) och ställa in till-/och frånslag på.

Jag har gjort det ett flertal gånger, efter den eminente Per Westins anvisningar.
Tyvärr hittar jag dem inte just nu.
Om Pelle läser den här tråden kanske han är villig att dela med sig av sina kunskaper?

Lycka till berätta hur det gått.

Ps. Om det skulle vara generatorn så har 3 begagnade liggande i olika prisklasser.
Den jag skulle rekommendera är en nästan ny, några hundra mil, från en Charleston av 1987 års modell som jag skrotat.
Den har visserligen legat några år på hyllan, men i varmgarage.
Kostade DÅÅ 3.700:-.
Vidare diskutioner om min generator tar vi på PM! Ds.

Ps 2. Om du fortfarande vill ha laddningsregulatorn på batteriet. Demontera fästet med ett stämjärn och limma fast det på det nya batteriet. Ds2!
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: Batteriet

Inlägg av nyktercitropat »

Det har ingenting med batteriet att göra. Du har ingen laddning.

cx janne
Guru
Guru
Inlägg: 8310
Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vartofta

Re: Batteriet

Inlägg av cx janne »

Va måste man ha laddning :shock: 2cv laddar man väl hemma :lol:
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84

Ceres
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 maj 2015, 21:50
Medlem i SCK?: Ja

Re: Batteriet

Inlägg av Ceres »

Tusen tack för svar, attraction och nyktercitropat! :D

Jag har tyvärr ingen möjlighet att låna en annan laddningsregulator.

Det där med att justera laddningsregulatorn låter intressant, så om nämnde Westin eller någon annan har möjlighet att dela med sig anvisningar om hur man gör det (och om hur man öppnar själva regulatorn ...) skulle det vara väldigt vänligt och välkommet.

Medan jag med spänning väntar på justeringstips har jag, för att vinna tid, beställt en ny laddningsregulator, men det tar nog ett litet tag innan den kommer. Jag hoppas innerligt att det ska lösa problemet, annars får väl då generatorn kollas upp.

Tack igen! Det är ovärderligt att kunna få råd här i forumet.

Ceres
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 maj 2015, 21:50
Medlem i SCK?: Ja

Re: Batteriet

Inlägg av Ceres »

Hej igen!

Jag har en fråga till i väntan på den beställda regulatorn. OM det är regulatorn som är den felande länken, kommer spänningen att gå upp till rätt läge direkt efter att jag har bytt ut till den nya eller är det något mer jag ska göra efter bytet, t ex vänta eller köra en kort sväng, för att kunna avgöra om det var regulatorn det handlade om?

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: Batteriet

Inlägg av attraction »

Ja, det kommer att fungera direkt, utan andra insatser.
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

2cvChrille
Inlägg: 42
Blev medlem: 23 aug 2016, 12:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Täby

Re: Batteriet

Inlägg av 2cvChrille »

Med motorn igång skall du ha ca 14-14,5 volt på generatorn när du varvar motorn lite lätt. Om du har ca 12 volt är det batterispänningen
och då har du ingen laddning från generatorn. Då kan kolen vara slut och dom går att köpa nya och byta så kommer det att funka.

Har du 14-1,5 volt på generatorn och batteriet laddar ur ändå är det laddningsregulatorn. Förutsätter att batteriet är relativt friskt.
Gamla elektromekaniska är inte tillförlitliga jämfört med nyare elektroniska. Hoppas att du har köpt ett elektroniskt. Kanske
inte går att köpa elektromekaniska i dagens läge ?

Bor du i Stockholms området kan jag hjälpa till.

Åke W
10 bar
10 bar
Inlägg: 109
Blev medlem: 16 nov 2002, 17:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sandviken

Re: Batteriet

Inlägg av Åke W »

hade exakt samma fel det var ena kolet i generatorn som var helt utslitet

Ceres
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 maj 2015, 21:50
Medlem i SCK?: Ja

Re: Batteriet

Inlägg av Ceres »

Tack så mycket, attraction, 2cvChrille och Åke W! Nu har jag m h a verkstad fått både ny generator och regulator monterat. 2cvChrille, så synd och typiskt att jag såg ditt vänliga erbjudande för sent, först efter verkstadsbesöket. Stort tack för erbjudandet! Nu får vi se vad som händer nästa år. :)

11811
40 bar
40 bar
Inlägg: 427
Blev medlem: 15 mar 2009, 20:22
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Frövi

Re: Batteriet

Inlägg av 11811 »

Denna plåt för att låsa fast batteriet kan rekommenderas :D . Laddningsrelät fäster man snyggt på framsidan :wink:

https://www.burton2cvparts.com/electra/ ... less-steel
/Hans 2CV Club 652cc -87

Skriv svar

Återgå till "2CV"