En ny läckage!

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring.
Användarvisningsbild
Pridbor
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Utah, USA
Kontakt:

Re: En ny läckage!

Inlägg av Pridbor »

Det har tagit lång tid att isolera denna läcka, men Jag kan nu bekräfta att läckan kommer från en koppling till hastighetsregulatoren, men inte från ett returrör utan från högtrycksröret till Diravi styrningen. Exakt som på bilden ovan.

Till min förvåning upptäckte jag att röret inte är ett 3,5mm utan, jag antar, ett 4,5mm rör! Gängorna är inte de bästa och jag skulle vilja laga dem

Frågan är därför om der är någon som vet om gängorna på skruvan (Pipe fitting) är 9mm istället för de vanliga 8mm??


En annan fråga är om någon har ett diagram över de hydrauliska rörstorlekarna i hela hydraulsystemet, eller för de som inte är 3,5 mm??

Preben
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3736
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: En ny läckage!

Inlägg av MAN »

3,5 mm rör har M8 gänga på nipplarna .
4,5 mm rör har M9 gänga på nipplarna .
De flesta rör på en CX är 3,5 mm men det förekommer några 4,5 mm rör.
På DS är det bara 4,5 mm rör .
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7774
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: En ny läckage!

Inlägg av Mickel »

Pridbor skrev:
26 apr 2022, 23:28
läckan kommer från en koppling till hastighetsregulatoren, men inte från ett returrör utan från högtrycksröret till Diravi styrningen. Exakt som på bilden ovan.
Till min förvåning upptäckte jag att röret inte är ett 3,5mm utan, jag antar, ett 4,5mm rör!

Skruva loss, byt till en ny gummitätning, dra åt (måttligt - inte hårt!). Gummitätningarna för högtrycksrören brukar torka och hårdna nu efter 35 år.

Kostar en dollar: Gummitätning för 4,5 mm hydraulrör hos cx-basis.
Mickel

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3736
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: En ny läckage!

Inlägg av MAN »

Mickel skrev:
27 apr 2022, 11:45
Pridbor skrev:
26 apr 2022, 23:28
läckan kommer från en koppling till hastighetsregulatoren, men inte från ett returrör utan från högtrycksröret till Diravi styrningen. Exakt som på bilden ovan.
Till min förvåning upptäckte jag att röret inte är ett 3,5mm utan, jag antar, ett 4,5mm rör!

Skruva loss, byt till en ny gummitätning, dra åt (måttligt - inte hårt!). Gummitätningarna för högtrycksrören brukar torka och hårdna nu efter 35 år.

Kostar en dollar: Gummitätning för 4,5 mm hydraulrör hos cx-basis.
Kan räcka med att dra åt
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3176
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Re: En ny läckage!

Inlägg av Ford Prefect »

Mickel skrev:
27 apr 2022, 11:45
Pridbor skrev:
26 apr 2022, 23:28
läckan kommer från en koppling till hastighetsregulatoren, men inte från ett returrör utan från högtrycksröret till Diravi styrningen. Exakt som på bilden ovan.
Till min förvåning upptäckte jag att röret inte är ett 3,5mm utan, jag antar, ett 4,5mm rör!

Skruva loss, byt till en ny gummitätning, dra åt (måttligt - inte hårt!). Gummitätningarna för högtrycksrören brukar torka och hårdna nu efter 35 år.

Kostar en dollar: Gummitätning för 4,5 mm hydraulrör hos cx-basis.
Varför gå över ån efter vatten :wink:
https://www.stalnackes.com/id-ds/hydrau ... rortatning
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7380
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: En ny läckage!

Inlägg av soso »

Ibland kan det räcka om man drar åt den lite till. Obs, bara måttligt.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7774
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: En ny läckage!

Inlägg av Mickel »

soso skrev:
27 apr 2022, 13:09
Ibland kan det räcka om man drar åt den lite till. Obs, bara måttligt.

Håller med.

Det är det enklaste alternativet, det som man provar först. Och det räcker oftast. När spänsten i gummit minskat med åren, drar man åt lite till. Då får gummit den presskraft som behövs och håller tätt i tio år till.

Men Pridbor verkar redan ha tagit loss rörkopplingen, om jag förstått rätt, eftersom han har kommenterat att gängorna borde förbättras. Om allt är loss (och Pridbor är en mycket ambitiös renoverare), så är det naturligt att sätta dit en ny gummitätning.
Mickel

Användarvisningsbild
Pridbor
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Utah, USA
Kontakt:

Re: En ny läckage!

Inlägg av Pridbor »

Bekännelse: Jag har varit riktigt, riktig dum!

Men först vill jag säga att jag dragit åt nipplarna lite men det hjälpte inte, det blev faktiskt värre!

Det var därför jag bestämde mig för att ta ut hastighetsregulatorn. Jag ville då byta ut gummitätningarna och då var läckan fixat tänkte jag. Som tur är, då har jag alle 3 typer gummitätningar.

Jag kan själv göra 3,5mm rör men bemärkte inte att detta var ett 4,5mm rör, riktigt dumt måste jag erkänna!!!

Så jag testade gängorna med en 3,5 nippel och det gick självklart inte bra. Jag trodde därför att gängorna var dåliga och köpte ett helicoil kit för 8 mm och installerade dessa.

Det var först när jag försökte skruva in 9mm nipplarna i 8mm helicoil att jag upptäckte att det var en 9mm nippel!
Jag var inte helt säker på de 9mm därför min fråga til er alla.

Jag har fått ut de 2 helicoilerna igen och funderar nu på att installera 9mm helicoils, då jag inte är säker på att det finns tillräckligt med material för att jag bara kan skruva in de 9mm nipplarna och vara säker på att de håller tillräckligt bra.

Tycker ni att jag ska försöka utan helicoils först? eller bara få dem installerade och sätta ihop allt igen?

Ni kan nog förstå att jag skäms lite grann.

Tack alla for era svar

Preben
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17297
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: En ny läckage!

Inlägg av Göran W »

SH (to all of us) :wink:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Pridbor
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Utah, USA
Kontakt:

Re: En ny läckage!

Inlägg av Pridbor »

Här är två ritningar, en på vilken jag lagt till rördimensioner efter bästa förmåga,
och den andra som jag skulle vilja fråga om någon har forklaring til numrene "The Legend".


Pipe size 3.jpg


Hydraulic pipe routing.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8

Användarvisningsbild
Pridbor
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Utah, USA
Kontakt:

Re: En ny läckage!

Inlägg av Pridbor »

“On the road again” eller tillbaka på vägen igen 

Jag installerade nya 9 mm heli-coils och nya tätningar i styrhastighetsregulatorn. En riktig upplevelse, som nu när jag är klar var riktigt bra.
Många små turer för att kontrollera att styrningen fungerar som den ska och allt ser bra ut.

Nu tre veckor senare ser jag inget LHM-läckage under bilen längre!

Men returslangen till Octopus sprack när jag försökte sätta tillbaka den till regulatorn, och jag var tvungen att skarva den med en ny gummislang.

Detta är förmodligen en indikation på att ersättningen av Octopus inte är så långt fram i tiden?

Nu går resan till Los Angeles och San Diego under de kommande tre veckorna, så jag har inte tid att leka med min Cx.

Tack igen för er hjälp.

Preben
1989 Citroen Cx GTI T2 .jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8

Snic
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2607
Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nyköping

Re: En ny läckage!

Inlägg av Snic »

En väldigt vacker bil! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Bra jobbat!
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3736
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: En ny läckage!

Inlägg av MAN »

Ja CX är väldigt vacker ! Bland de vackraste bilarna som tillverkats !
Men inget oljeläckage ! ? Måste vara något allvarligt fel ?
Jag brukar säga att om en Brittisk eller en Fransk bil inte läcker olja så är det Slut på olja ! :D
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7774
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: En ny läckage!

Inlägg av Mickel »

Grattis! Bra jobbat!
Mickel

Skriv svar

Återgå till "CX - Hydraulik"