Oljefilter och bensinslang V6.24 -92

Inlägg angående motor, koppling, drivaxlar etc.
Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Oljefilter och bensinslang V6.24 -92

Inlägg av Gelgamesh »

Var det inte så att typ alla motorerna hade samma oljefilter? Passar Biltemas?

Bensinslangarna som går över från kaross till motor. Dimension och kvalitet? Känns ju som alla slangar har kort bäst-före nuförtiden.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5207
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Oljefilter och bensinslang V6.24 -92

Inlägg av Rover_Micke »

Oljefiltret heter 1109 AK
Detta är origiaaal Purflux-filter https://www.trodo.se/oljefilter-purflux-ls880a.

Slangen verkar vara 7 mm om det är de på bilden du menar.
bensinslang.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Mikael Almfeldt
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2057
Blev medlem: 26 apr 2003, 14:20
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Oljefilter och bensinslang V6.24 -92

Inlägg av Mikael Almfeldt »

De 2 slangarna i motorrummet har olika dimension för resp. tryck och sugslang.
Om jag minns rätt så är det en 6mm och en 8mm som passar bra. Kan dubbelkolla vad jag köpte.
Köpte Trelleborgs-slang bär jag bytte härom veckan.
Mvh Mikael
Citroën C4 e-HDi EGS Exclusive -14, XM V6.24 -91, DS 23 Pallas IE 5vxl -73, DS 21 Pallas 5vxl -71, CX 25 GTi Turbo2 -89, 2CV -71

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: Oljefilter och bensinslang V6.24 -92

Inlägg av Gelgamesh »

Ljuva nostalgi. Jag hade faktiskt lyckats glömma hur tajt det är att få in ett verktyg på oljefiltret. Och kanske sitter där ett lite för stort oljefilter. Och jajamän, det är åtdraget av någon som verkligen menade allvar.

Har ni några erfarenheter av vettigt verktyg som funkar på 24v? Med tanke på hur snävt det är så vill jag inte riskera att deformera det.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6429
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Oljefilter och bensinslang V6.24 -92

Inlägg av LeifHj »

Ska du inte återanvända filtret så kör en skruvmejsel rakt igenom och vrid runt.
Allt enl. devisen "Går det inte med våld så går det med mera våld"
Funkar naturligtvis inte om filtret sitter i en "burk".
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Mikael Almfeldt
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2057
Blev medlem: 26 apr 2003, 14:20
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Oljefilter och bensinslang V6.24 -92

Inlägg av Mikael Almfeldt »

Mikael Almfeldt skrev:
16 mar 2022, 10:10
De 2 slangarna i motorrummet har olika dimension för resp. tryck och sugslang.
Om jag minns rätt så är det en 6mm och en 8mm som passar bra. Kan dubbelkolla vad jag köpte.
Köpte Trelleborgs-slang bär jag bytte härom veckan.
En liten rättelse.
Jag köpte Semperits TU-10 8mm bensinslang till både tryck och sugslang. Funkar fint.
Mvh Mikael
Citroën C4 e-HDi EGS Exclusive -14, XM V6.24 -91, DS 23 Pallas IE 5vxl -73, DS 21 Pallas 5vxl -71, CX 25 GTi Turbo2 -89, 2CV -71

Skriv svar

Återgå till "XM - Motor och drivning"