Snabbare kupéfläkt

Inlägg angående CX el och elektronik.
Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Snabbare kupéfläkt

Inlägg av soso »

Jag har på senaste tiden tyckt att fläkten på min 2400 TRI inte snurrat snabbt nog, trots fullt ös på reglaget. Mer blås skulle behövas för att få bort imma på vindrutan, eller för att smälta snöfall vid lägre fart vid kallare än -7/8-grader exempelvis. Själva värmen är det inget fel på då den är brännhet som det ska vara på en CX med kurant värmepaktet och kylarskydd!

Lossade på det tämligen bökiga locket och mätte spänningen på fläktens anslutningar med motorn igång och fläkten i läge fullfart. Endast ca 10,4V! :o Mätte matningen vid reläet (som sedan tidigare är bytt med ny sockel) och där har vi laddspänningen 13,4V. Alltså, ett ganska rejält spänningsfall i vanlig CX-el-ordning.

Hur har ni gjort för att lösa strömmatningen?

Ny plusmatningskabel från fläktreläet framme vid batteriet till fläkten? Och ny jordkabel? Kom nu på att jag borde provat med ny jord till fläktens jordanslutning för att utesluta dålig jord.

Bytte även ytterligare en dum blå klämkoppling som den svenska AC-installatören satt dit i tidernas begynnelse. Förbättring uteblev så felet är nog på vägen dit från reläet. Sträckta gamla kabelstammar.

Och har förresten motståndet nederst i bild något med fläkten att göra?
AA98EF62-CFFF-467A-8DE0-B305E39FF4F2.jpeg
16811B34-037D-4C1C-A220-2A9BB55871EA.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Snabbare kupéfläkt

Inlägg av soso »

Jag fick anledning att öppna fläktkåpan igen då fläkten hade börjat yla. Det vanliga att man får smörja axeln och försöka lyfta fläkten och samtidigt trycka ned metallblecket som syns överst för att spänna upp fläkten och minska vobblet som jag tror är vad som orsakar oljudet.

I samma veva så passade jag på att dra en ny strömmatning från reläets utgående plus (andra reläet från höger i körriktningen ovanför batteriet på den här bilen) och direkt till fläktmotorn. Tyvärr hade jag multimetern i fel garage så jag kunde inte mäta vad jag nu hade för spänning vid fläkten men den snurrar lite snabbare i vart fall. :)

Skriv svar

Återgå till "CX - El"