Det är så man önskade att alla tidigare ägare hade varit när man köper en CX !
Lufta bromsar efter LHM-byte
-
- Guru
- Inlägg: 7774
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Lufta bromsar efter LHM-byte
Det är så man önskade att alla tidigare ägare hade varit när man köper en CX !
Mickel
- soso
- Guru
- Inlägg: 7380
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Lufta bromsar efter LHM-byte
Och fyllt klockorna ibland, rostskyddat regelbundet (eller inte kört i salt), fettat in kontaktstycken etc. Eller för den delen bytt oljefilter... Jag hade köpt en bil av Pridbor i vart fall.
-
- Activa
- Inlägg: 3736
- Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm
Re: Lufta bromsar efter LHM-byte
Jag vet inte hur ni gör med bromspedalen när ni luftar men jag har en snabbtving som jag har vänt ut och in på så den trycker istället . Den sätter jag mellan bromspedalen och stolsdynan , sedan är det bara att gå runt och lufta , vad hydraulsystemet är lättjobbat till skillnad från ett konventionellt system. Och om MAN har klockor med bra tryck så behöver inte motorn vara igång vid luftning heller , möjligen behöver man starta den en stund för att bygga upp ett tryck om man luftar mycket, det märks när det inte kommer någon olja längre .
Den bakvända tvingen är även bra till att kolla bromslyset med om MAN är ensam .
Den bakvända tvingen är även bra till att kolla bromslyset med om MAN är ensam .
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor
-
- Guru
- Inlägg: 7774
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Lufta bromsar efter LHM-byte
Vissa tillverkar en pinne i rätt längd och sätter mot stolsdynans framkant. Sen skjuter man fram stolen tills det klämmer lagom.
Ännu enklare är att ta torkarbladet ! Det är rätt längd och det har man alltid med sig !
Mickel
-
- Guru
- Inlägg: 8307
- Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Vartofta
Re: Lufta bromsar efter LHM-byte
Jag har en pedaltrampa och den använder jag på alla bilar så inte bromsvätskan ska rinna ut.en sån där luftnippel med backventil har ingen funktion på cx men smart på andra bilar utan LHM.https://www.esska.se/shop/Justering-ver ... 0000-12760
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84
- Pridbor
- 20 bar
- Inlägg: 344
- Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Utah, USA
- Kontakt:
Re: Lufta bromsar efter LHM-byte
Jag har en “pedaltrampa” och den heter Annette billigare än verktyget du hänvisar till men cx Janne du har rätt, den bakventilen har kanske ingen nytta men jag trodde att om jag arbetade ensam kanske det skulle fungera?
Men med en fru som min finns det inga problem! Hon ger mig också verktyg när jag är nedan under bilen!
Två vanliga set klockor och en set "Comfort" för framhjulen.
Har väldigt lite rost eftersom min bil har kört i Kalifornien hela året förutom de första 6 åren där den körde i New York. Enligt den tidigare ägaren var den alltid parkerad i ett underjordiskt garage. Därför inget rostskydd utan rengöring med vatten.
Kom ihåg att vi nästan aldrig har regn här, och sol i kanske 11 månader av året eller mer. Så send bara lite regn för oss det skulle vara riktigt bra !!!
Kontaktstycken rengörs med “Deoxit D5” varje gång de tas från veran och ledande kopparfett för de stora kontaktstyckena.
Oljebyte typiskt varje år med full syntet sedan första gången ock (naturligtvis) filter varje gång, men vilken “pain in the A..” !!! Jag tror max 5k km mellan bytet under alla år som jag har ägt bilen. (Jag använder Amsoil 20-50 och kommer ihåg att det blir MYCKET varmt här upp till 44C under 3-4 månader av året)
Endnu engang tak till er alla för at hjaelpe mig igennem dessa jobb !!
Preben (Pridbor er mit namn I Vikinge tiden, ock mit artist namn)
P.S. nu er det dags för fram bromsoken! Nya tätningar
Men med en fru som min finns det inga problem! Hon ger mig också verktyg när jag är nedan under bilen!
Jag har nästan 3 klockor i toppskick. Jag kan kontrollera dem själv och min vän Steve Hammond har fyllt et set för 2 år sedan.Och fyllt klockorna ibland, rostskyddat regelbundet (eller inte kört i salt), fettat in kontaktstycken etc. Eller för den delen bytt oljefilter.
Två vanliga set klockor och en set "Comfort" för framhjulen.
Har väldigt lite rost eftersom min bil har kört i Kalifornien hela året förutom de första 6 åren där den körde i New York. Enligt den tidigare ägaren var den alltid parkerad i ett underjordiskt garage. Därför inget rostskydd utan rengöring med vatten.
Kom ihåg att vi nästan aldrig har regn här, och sol i kanske 11 månader av året eller mer. Så send bara lite regn för oss det skulle vara riktigt bra !!!
Kontaktstycken rengörs med “Deoxit D5” varje gång de tas från veran och ledande kopparfett för de stora kontaktstyckena.
Oljebyte typiskt varje år med full syntet sedan första gången ock (naturligtvis) filter varje gång, men vilken “pain in the A..” !!! Jag tror max 5k km mellan bytet under alla år som jag har ägt bilen. (Jag använder Amsoil 20-50 och kommer ihåg att det blir MYCKET varmt här upp till 44C under 3-4 månader av året)
Fin ide MAN idet “MAN” jo har fina klockor Och om MAN har klockor med bra tryck så behöver inte motorn vara igång vid luftning heller
Endnu engang tak till er alla för at hjaelpe mig igennem dessa jobb !!
Preben (Pridbor er mit namn I Vikinge tiden, ock mit artist namn)
P.S. nu er det dags för fram bromsoken! Nya tätningar
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8
-
- Guru
- Inlägg: 8307
- Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Vartofta
Re: Lufta bromsar efter LHM-byte
Man håller ju bara nere pedalen man pumpar ju inte när man luftar en Cx det är ju därför man han en stång som håller ner pedalen.
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84
-
- LHS
- Inlägg: 17297
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Lufta bromsar efter LHM-byte
Nja, du bör nog studera bromssystemets uppbyggnad på cx. Någon "huvudcylinder" existerar inte. Om pedalen sjunker har du en läcka (extern eller intern) någonstans.Valentin01 skrev: ↑27 jan 2021, 01:19Jag ska ta och dubbelkolla när jag är vid bilen igen, men jag tyckte nog att pedalen sjunker. Särskilt när bi
len är igång och servot hjälper till, då sjunker den väldigt lätt i bott. Det känns inte riktigt som att det går att pumpa upp något tryck så att det blir stummare när man pumpat några gånger.
Hmm, huvudcylindern. Är det krångligt/dyrt att byta tätningar, för man kan väl gissa att det är problemet i så fall?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7380
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Lufta bromsar efter LHM-byte
"Pumpa upp" något tryck med pedalen går inte på Citroëner med centralhydraulik där bromsarna ingår. Det tryck som finns lagras i de två klockorna framför motorn, huvudackumulatorklockan som sitter på tryckregulatorn och bromsackumulatorklockan nära kylaren.Valentin01 skrev: ↑27 jan 2021, 01:19Jag ska ta och dubbelkolla när jag är vid bilen igen, men jag tyckte nog att pedalen sjunker. Särskilt när bi
len är igång och servot hjälper till, då sjunker den väldigt lätt i bott. Det känns inte riktigt som att det går att pumpa upp något tryck så att det blir stummare när man pumpat några gånger.
Hmm, huvudcylindern. Är det krångligt/dyrt att byta tätningar, för man kan väl gissa att det är problemet i så fall?
Det du kallar för huvudcylindern är en bromsventil som direkt släpper på och doserar ca 150-175 bars systemtryck rakt ut till bromsarna.
Anledningen till att CX har två ackumulatorklockor (förutom de fyra fjädringsklockorna vid hjulen) är att DIRAVI-styrningen förbrukar ett stort flöde och kräver en extra tryckreserv.
Pedalen ska inte bli stummare (än den redan är) med motorn på tomgång. Med avstängd motor ska reservtryck finnas för flera nödbromsningar från hög fart med allt i ordning. Man ska känna att det är ett mottryck i pedalen och ibland ett hydrauliskt pys (individuellt på bilar). Även om du skulle ha dåligt tryck i ackarna så har du vid motorstopp tryck på bakbromsarna ända tills fjädringen bak är i botten då dessa tar sitt tryck från bakre fjädringskretsen. Kanske så känns pedalen lite annorlunda utan tryck till frambromsarna fram.
Börja med att kolla att du har gastryck i klockorna. Hur ofta klickar det i tryckregulatorn med motorn på tomgång i körhöjd?
För att kolla internläck i bromsventilen, lossa på returslangarna från bromsventilen vid trevägsskarven nedanför LHM-burken och se om det kommer mycket olja där medan motorn är på tomgång respektive när pedalen trycks ned.
Repsatsen med packningar kostar inte mycket.
Här en länk till en beskrivning över det mesta kring hydrauliken (och andra tekniska lösningar) på CX.
CX Teknisk Beskrivning