En ny läckage

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Pridbor
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Utah, USA
Kontakt:

En ny läckage

Inlägg av Pridbor »

Jag upptäckte en ny läckage djupt under reservhjulet :( :( :(

Lyckligtvis är det inte bläckfisken (ännu)!! men lite längre ner hvor där finns en gummiblock med 5-vägs-anslutningar!

Det hände antagligen efter att jag trasslat med de hydrauliska slangarna i ett försök att rensa returledningerne till "Höjdkorrigatorerne" (som begge er nya dvs renoverede fra CxBasis). Pilarna indikerar vilka "slangar" som är defekta.

Gammalt gummi härdar och kräks, även om det är "nytt" saa vad gör du för att fixa en sådan ??? :( :( :(

Jag funderar på att använda pneumatiska delar men vet inte om de är hållbara mot LHM eller läckor i samlingarna???

Vad tycker ni??
Cit 5 way rubber connector Arrows 2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3736
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: En ny läckage

Inlägg av MAN »

Jag har delen på hyllan men kanske inte så lätt att skicka till dig . Jag skulle ta förgreningar till vindrutespolare och gummislangar och bygga en egen förgrening så länge . du hade problem med höjdregulatorn bak eller ? Går utmärkt att plocka bort och plocka isär och göra rent , brukar inte vara några problem . Om något är trasigt så finns det reservdelar . / Michael
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7774
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: En ny läckage

Inlägg av Mickel »

Vill du bygga något eget kan du få mycket inspiration här: Bläckfiskalternativ?.
Mickel

Användarvisningsbild
Pridbor
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Utah, USA
Kontakt:

Re: En ny läckage

Inlägg av Pridbor »

Mickel skrev:
15 jun 2020, 15:08
Vill du bygga något eget kan du få mycket inspiration här: Bläckfiskalternativ?.
Tack for linket! Jag ser att min Citroen-vän Lionel Gilbert också nämns här! Han gör alltid professionellt arbete!

Om jag har tur var det bara en retur slanga som var defekt.

Jag kan ha fixat det genom att borra ett större hål och sätta i ett rör med mycket tunna väggar, 3mm ID hobby mässingsrör.

Vi får se om det fungerar de närmaste dagarna

Preben
Cit 5 way rubber connector 1 a.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8

Användarvisningsbild
Pridbor
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Utah, USA
Kontakt:

Re: En ny läckage

Inlägg av Pridbor »

MAN skrev:
15 jun 2020, 08:07
du hade problem med höjdregulatorn bak eller ?
Ja, men jag vet inte om det är ett symptom eller orsaken ännu. Jag måste vänta tills jag har fixat den här 5-stjärniga "returgummienheten" och efter att jag har rengjort retur-röret.

Båda höjdregulatorne är "nya", endast körda 900 respektive 300 km för bakre och främre, så jag tror att de är OK

Preben
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7774
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: En ny läckage

Inlägg av Mickel »

Har du nyss bytt till ny LHM-olja, rengjort filtren i LHM-tanken och rengjort botten i LHM-tanken - även under den vita slamsamlingsskivan i botten av tanken?

Enda orsaken till att höjdregulatorer kärvar eller behöver rengöras eller bytas är att LHM-oljan inte är tillräckligt ren.

Bakre höjdregleringen kan också kärva om mekanismen utanpå inte är tillräckligt smord i alla leder. Spraya massor av 5-56, WD40 eller liknande på alltihop och kör upp karossen till högsta läge och den sjunka till lägsta läge flera gånger. Det brukar hjälpa.
Mickel

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3736
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: En ny läckage

Inlägg av MAN »

5-56 / WD40 odyl. är bara en tillfällig åtgärd ( gör mest nytta för den som säljer burkarna ... Allting går att säja med mördande reklam ... ) Jag använder beg. LHM olja att smörja med , det löser lika bra om inte bättre ! Men sedan kommer det viktiga och det är att smörja med något som ligger kvar , jag brukar använda vanligt fett på alla leder och glidytor , då fungerar det längre , 5-56 odyl. är borta innan du hunnit släppa ned bilen från domkraften ... Troligen har du en kärvning på länkaget men det kan också vara skit som har kommit in i höjdregulatorn också och om den är ny är det bara å plocka isär , göra rent och plocka ihop igen , kolla och ev. justera vagnshöjden Lycka till !
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: En ny läckage

Inlägg av Triad »

Den bästa rostlösande jag har stött på är vedeic rostlösande.

Ruggigt effektiv där man tydligt ser avrinnande brunfärgad sörja.

Men, som MAN skriver. Eftersmörj med mineralolja. Kapsla gärna med ett lågtemperatursfett. Så håller det läääääänge....

Användarvisningsbild
Pridbor
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Utah, USA
Kontakt:

Re: En ny läckage

Inlägg av Pridbor »

Jag har läst alle er inlägg och kommer tillbaka om et par dagar efter att ha gjort några av de saker ni har föreslagit!

Tack til alle!!

Preben
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8

Användarvisningsbild
Pridbor
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Utah, USA
Kontakt:

Re: En ny läckage

Inlägg av Pridbor »

Då är alla mina läckor över!!!!

För att avsluta detta inlägg tror (synes) jag bara att jag skulle berätta för er alla att rengöringen av returslangarna gjorde det är OK nu !!!

Tack till er alla för era idéer, utan vilka jag knaske fortfarande letar efter en lösning !! och kanske viktigare, det var defor inget fel med mina delar!!! :D :D :D

Istället fick jag rengöra / måla och byta ut alla packningar / tätningar i bakre bromsar och hydraulcylindrar, liksom nya damasker.

Och nu är det tillbaka att räkna ut mitt verkliga problem, nämligen min Kangeroo-körning!!! :( :( :(

Jag startar ett nytt inlägg för det ändamålet.

Tack igen alle

Preben
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8

Skriv svar

Återgå till "CX - Hydraulik"