Har installerat ny kylare och ny fläkt i min Citroen ZX 1.6i -92.
Fläkten vill dock ej starta automatiskt när den kommer upp i temperatur.
Har en bekant som är mer erfaren än mig. som säger att jag behöver byta relä och termokontakt.
Vad han gjort för att jag ska kunna använda bilen under tiden är att ha dragit en extern kabel från + på batteriet direkt till kabel som går till termokontakt. (Se ritning). Ej gjort med någon skarv/sockerbit el. dylik utan tillfälligt "tvinnad".
Slår jag på batteriströmbrytaren går ström direkt till kabel som leder till termokontakt och fläkten är i gång utan problem tills jag byter strömmen.
Jag har ännu inte köpt en ny Termokontakt ( Exempelvis: https://www.autodoc.se/eps/8744719 ). Har lite funderingar om det kommer att fungera med att använda den befintliga kontakt-Hona, tycker den ser sliten ut, jag hittar ingen ny att köpa. Har fått ett tips om att kapa den befintliga Honan, sätta på flatstifthylsor och trycka in i Termokontakten, fylla på med silikon. Jag har inte gjort detta tidigare och undrar om det kommer att fungera.
Tacksam om tips och råd hur man på ett säkert sätt kan få funktion i detta.
Finns det andra lösningar?
Termokontakt
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 29 mar 2017, 22:28
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Göteborg
Termokontakt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ZX 1.6 Aura -92
-
- Activa
- Inlägg: 3740
- Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm
Re: Termokontakt
Varför byta honan ?? ta en liten skruvmejsel och tryck tillbaka kontaktblecken så bruka det fungera , spraya gärna med typ 5.56 . Jag antar att du redan har skrapat av ev oxsid på hankontakterna , annars gör det .
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor
-
- 70 bar
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skellefteå
Re: Termokontakt
Man kan ju prova termokontakten genom att plocka lös den och mäta motståndet.
Lägga den i panna på spisen och låta vattnet bli varmt.
Vid en temperatur nånstans tunt åttio ska motståndet i den gå från mycket högt till noll.
Då har man uteslutit en felkälla.
Lägga den i panna på spisen och låta vattnet bli varmt.
Vid en temperatur nånstans tunt åttio ska motståndet i den gå från mycket högt till noll.
Då har man uteslutit en felkälla.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 29 mar 2017, 22:28
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Göteborg
Re: Termokontakt
Tack för svaren
Har iallafall fått en ny kontakt nu och hoppas få tid till att sätta dit den imorgon, sätta dit honan och se om fläkten vill gå igång.
Har iallafall fått en ny kontakt nu och hoppas få tid till att sätta dit den imorgon, sätta dit honan och se om fläkten vill gå igång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ZX 1.6 Aura -92
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1709
- Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Torpshammar
Re: Termokontakt
Annars är det ju bara bygla i kontakten så ser du väl om fläkten startar. Om den gör det så vet du ju att termokontakten är trasig.
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 29 mar 2017, 22:28
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Göteborg
Re: Termokontakt
Liten uppdatering!
Bytte termokontakten som var allt som behövdes. Fläkten går nu igång automatiskt strax över 90 grader
Bytte termokontakten som var allt som behövdes. Fläkten går nu igång automatiskt strax över 90 grader
ZX 1.6 Aura -92
-
- 70 bar
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skellefteå
Re: Termokontakt
Slutet gott!
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.