Styrningen har blivit trögare...?

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring.
dj-rogga
40 bar
40 bar
Inlägg: 477
Blev medlem: 09 jun 2011, 14:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Eskilstuna

Styrningen har blivit trögare...?

Inlägg av dj-rogga »

Vad kan det vara,annars fungerar det som vanligt...knorret startar var 50 sec så det är ju normalt.
CX 20 TRE -87
Mysbilar
Ford Thunderbird 428 Aut. -66
Chevrolet Corvette LT1 Aut. -92
Citroën CX 2400 Prestige Aut. - 84
Volvo 164E Aut. -71
Bruksbil
Volvo 945 Aut. - 96

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7381
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Styrningen har blivit trögare...?

Inlägg av soso »

Antar att du kollat läckor och LHM-nivå med vagnen i högsta läget?

Kan ju vara någon luft i systemet annars. Prova att gympa.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17297
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Styrningen har blivit trögare...?

Inlägg av Göran W »

Finns även ett "inlinefilter" i DIRAVI som kan bli tätt.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7774
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Styrningen har blivit trögare...?

Inlägg av Mickel »

Börja med det enklaste: Rengör sugfiltret i LHM-burken. Ja, en gång till!

Har du nyligen bytt LHM och rengjort LHM-burken? Ända ner i botten? Och båda filterinsatserna?

Och din huvudacc borde ju vara bra, när du har så långt mellan regulatorns tillslag. Annars är ju den "bov" nummer ett när styrningen är trög - jag fick byta min acc förra månaden när jag inte hann styra vid backning runt hörn :( . Sen blev det bra igen.

Frågan är om tom bromsacc kan ge liknande symptom. Den lär kunna orsaka spök som man inte kan tro. Lika bra att byta till en nyfylld sådan - det ska du ju ändå ha.

Om inte byte/kontroll av trycket i båda accarna hjälper, så skulle jag prova med en hydrorincage-kur. Den löser upp mikroskopiska gummipartiklar som kan ha farit runt och fastnat på trånga ställen i systemet. Kuren tar 6 månader eller 500 mil.

Och hjälper inte det skulle jag skruva loss och rengöra Diravi-filtret.

CX Diravi filter.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7774
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Styrningen har blivit trögare...?

Inlägg av Mickel »

Är den alltid trög? Eller bara ibland?

Är den lika trög hela tiden? Eller går den lätt en liten bit och sen plötsligt blir trög?
Mickel

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7381
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Styrningen har blivit trögare...?

Inlägg av soso »

Första gången jag ser det där mytomspunna filtret! Var sitter det monterad förresten?

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7774
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Styrningen har blivit trögare...?

Inlägg av Mickel »

År 2009 hittade Jarre var det sitter på XM : Klockor XM V6-24 och DIRAVI
Senast redigerad av Mickel den 18 mar 2020, 01:36, redigerad totalt 1 gånger.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7774
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Styrningen har blivit trögare...?

Inlägg av Mickel »

På CX sitter Diravi-filtret under reservhjulet, fastskruvat på torpedväggen bredvid kupéfläkten.

Vi har alla sett det, men trott att det bara var ett lodrätt hängande skarvstycke :shock: för hydraulrör.

CX Diravi filter placering 2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Mickel den 23 mar 2020, 23:47, redigerad totalt 1 gånger.
Mickel

mads.lomholt
40 bar
40 bar
Inlägg: 516
Blev medlem: 02 sep 2008, 11:47
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Oslo / Kongsberg, Nårge
Kontakt:

Re: Styrningen har blivit trögare...?

Inlägg av mads.lomholt »

CX break har et tilsvarende filter bak omtrent under baksetet. Nettingen eller filteret her er så grovt sammenlignet med de som er i LHM-tanken at jeg lurer på om disse på servo og bak på break har en annen funksjon. Men noe er det, da jeg var liten hadde vår break en tendens til å heve seg bak under kjøring og da var løsningen å rense filteret bak. Eller bytte det, den gang solgte leverandøren deler til bilene de laget..

Tilbake til treg servo: Så lenge anlegget ikke har vært åpnet eller endret på annen måte ville jeg ventet med å skru på for mye. Treg diravi pleier å være på grunn av flate kuler som Mickel(?) var inne på. Begge akkumulatorer og 3-veis ventilen må fungere. Ventilen er det lite inni og jeg vet ikke om den egentlig kan bli defekt så lenge den ikke er ødelagt (arr eller grad i kule eller sete). Og filter i tanken må være rene. Er det motstand på suge-side så fungerer ikke pumpen.

Så: rett trykk i begge kuler foran til venstre, rene filter i tanken (pass fingrene, flensen i hullet på tanken er skarp som en velholdt Mora-kniv) før du fortsetter. Og helt rett, CX med slapp servo er triste greier! :)

Skriv svar

Återgå till "CX - Hydraulik"