Styrningen har blivit trögare...?
-
- 40 bar
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 09 jun 2011, 14:19
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Eskilstuna
Styrningen har blivit trögare...?
Vad kan det vara,annars fungerar det som vanligt...knorret startar var 50 sec så det är ju normalt.
CX 20 TRE -87
CX 20 TRE -87
Mysbilar
Ford Thunderbird 428 Aut. -66
Chevrolet Corvette LT1 Aut. -92
Citroën CX 2400 Prestige Aut. - 84
Volvo 164E Aut. -71
Bruksbil
Volvo 945 Aut. - 96
Ford Thunderbird 428 Aut. -66
Chevrolet Corvette LT1 Aut. -92
Citroën CX 2400 Prestige Aut. - 84
Volvo 164E Aut. -71
Bruksbil
Volvo 945 Aut. - 96
- soso
- Guru
- Inlägg: 7381
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Styrningen har blivit trögare...?
Antar att du kollat läckor och LHM-nivå med vagnen i högsta läget?
Kan ju vara någon luft i systemet annars. Prova att gympa.
Kan ju vara någon luft i systemet annars. Prova att gympa.
-
- LHS
- Inlägg: 17297
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Styrningen har blivit trögare...?
Finns även ett "inlinefilter" i DIRAVI som kan bli tätt.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- Guru
- Inlägg: 7774
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Styrningen har blivit trögare...?
Börja med det enklaste: Rengör sugfiltret i LHM-burken. Ja, en gång till!
Har du nyligen bytt LHM och rengjort LHM-burken? Ända ner i botten? Och båda filterinsatserna?
Och din huvudacc borde ju vara bra, när du har så långt mellan regulatorns tillslag. Annars är ju den "bov" nummer ett när styrningen är trög - jag fick byta min acc förra månaden när jag inte hann styra vid backning runt hörn . Sen blev det bra igen.
Frågan är om tom bromsacc kan ge liknande symptom. Den lär kunna orsaka spök som man inte kan tro. Lika bra att byta till en nyfylld sådan - det ska du ju ändå ha.
Om inte byte/kontroll av trycket i båda accarna hjälper, så skulle jag prova med en hydrorincage-kur. Den löser upp mikroskopiska gummipartiklar som kan ha farit runt och fastnat på trånga ställen i systemet. Kuren tar 6 månader eller 500 mil.
Och hjälper inte det skulle jag skruva loss och rengöra Diravi-filtret.
Har du nyligen bytt LHM och rengjort LHM-burken? Ända ner i botten? Och båda filterinsatserna?
Och din huvudacc borde ju vara bra, när du har så långt mellan regulatorns tillslag. Annars är ju den "bov" nummer ett när styrningen är trög - jag fick byta min acc förra månaden när jag inte hann styra vid backning runt hörn . Sen blev det bra igen.
Frågan är om tom bromsacc kan ge liknande symptom. Den lär kunna orsaka spök som man inte kan tro. Lika bra att byta till en nyfylld sådan - det ska du ju ändå ha.
Om inte byte/kontroll av trycket i båda accarna hjälper, så skulle jag prova med en hydrorincage-kur. Den löser upp mikroskopiska gummipartiklar som kan ha farit runt och fastnat på trånga ställen i systemet. Kuren tar 6 månader eller 500 mil.
Och hjälper inte det skulle jag skruva loss och rengöra Diravi-filtret.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel
-
- Guru
- Inlägg: 7774
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Styrningen har blivit trögare...?
Är den alltid trög? Eller bara ibland?
Är den lika trög hela tiden? Eller går den lätt en liten bit och sen plötsligt blir trög?
Är den lika trög hela tiden? Eller går den lätt en liten bit och sen plötsligt blir trög?
Mickel
- soso
- Guru
- Inlägg: 7381
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Styrningen har blivit trögare...?
Första gången jag ser det där mytomspunna filtret! Var sitter det monterad förresten?
-
- Guru
- Inlägg: 7774
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Styrningen har blivit trögare...?
År 2009 hittade Jarre var det sitter på XM : Klockor XM V6-24 och DIRAVI
Senast redigerad av Mickel den 18 mar 2020, 01:36, redigerad totalt 1 gånger.
Mickel
-
- Guru
- Inlägg: 7774
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Styrningen har blivit trögare...?
På CX sitter Diravi-filtret under reservhjulet, fastskruvat på torpedväggen bredvid kupéfläkten.
Vi har alla sett det, men trott att det bara var ett lodrätt hängande skarvstycke för hydraulrör.
Vi har alla sett det, men trott att det bara var ett lodrätt hängande skarvstycke för hydraulrör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Mickel den 23 mar 2020, 23:47, redigerad totalt 1 gånger.
Mickel
-
- 40 bar
- Inlägg: 516
- Blev medlem: 02 sep 2008, 11:47
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Oslo / Kongsberg, Nårge
- Kontakt:
Re: Styrningen har blivit trögare...?
CX break har et tilsvarende filter bak omtrent under baksetet. Nettingen eller filteret her er så grovt sammenlignet med de som er i LHM-tanken at jeg lurer på om disse på servo og bak på break har en annen funksjon. Men noe er det, da jeg var liten hadde vår break en tendens til å heve seg bak under kjøring og da var løsningen å rense filteret bak. Eller bytte det, den gang solgte leverandøren deler til bilene de laget..
Tilbake til treg servo: Så lenge anlegget ikke har vært åpnet eller endret på annen måte ville jeg ventet med å skru på for mye. Treg diravi pleier å være på grunn av flate kuler som Mickel(?) var inne på. Begge akkumulatorer og 3-veis ventilen må fungere. Ventilen er det lite inni og jeg vet ikke om den egentlig kan bli defekt så lenge den ikke er ødelagt (arr eller grad i kule eller sete). Og filter i tanken må være rene. Er det motstand på suge-side så fungerer ikke pumpen.
Så: rett trykk i begge kuler foran til venstre, rene filter i tanken (pass fingrene, flensen i hullet på tanken er skarp som en velholdt Mora-kniv) før du fortsetter. Og helt rett, CX med slapp servo er triste greier!
Tilbake til treg servo: Så lenge anlegget ikke har vært åpnet eller endret på annen måte ville jeg ventet med å skru på for mye. Treg diravi pleier å være på grunn av flate kuler som Mickel(?) var inne på. Begge akkumulatorer og 3-veis ventilen må fungere. Ventilen er det lite inni og jeg vet ikke om den egentlig kan bli defekt så lenge den ikke er ødelagt (arr eller grad i kule eller sete). Og filter i tanken må være rene. Er det motstand på suge-side så fungerer ikke pumpen.
Så: rett trykk i begge kuler foran til venstre, rene filter i tanken (pass fingrene, flensen i hullet på tanken er skarp som en velholdt Mora-kniv) før du fortsetter. Og helt rett, CX med slapp servo er triste greier!