Diravi styrningens returer...

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring.
Skriv svar
dj-rogga
40 bar
40 bar
Inlägg: 477
Blev medlem: 09 jun 2011, 14:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Eskilstuna

Diravi styrningens returer...

Inlägg av dj-rogga »

Hur mycket ska komma ur returerna,fick se att det var 3 st. Den till vänster tog jag bort och ersatte med en annan slang som gick ner i en tom flaska.
Startade och det rann så fint ur slangen, ca en halv liter på 1,5 minut. Returslangen i mitten ( lite åt höger ) rann ingenting inte ens en droppe. Den till höger såg jag inte först så den har jag inte provat. Provade detta för att min pump rapar var 5-10 sekund och accen är testad.
Mysbilar
Ford Thunderbird 428 Aut. -66
Chevrolet Corvette LT1 Aut. -92
Citroën CX 2400 Prestige Aut. - 84
Volvo 164E Aut. -71
Bruksbil
Volvo 945 Aut. - 96

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7380
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Diravi styrningens returer...

Inlägg av soso »

Spontant låter det fel. Om ratten är i viloläge.

Klickar regulatorn vansinnigt mycket om du vrider på ratten?

dj-rogga
40 bar
40 bar
Inlägg: 477
Blev medlem: 09 jun 2011, 14:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Eskilstuna

Re: Diravi styrningens returer...

Inlägg av dj-rogga »

Ja,den klickar hela tiden om man rör ratten.
Mysbilar
Ford Thunderbird 428 Aut. -66
Chevrolet Corvette LT1 Aut. -92
Citroën CX 2400 Prestige Aut. - 84
Volvo 164E Aut. -71
Bruksbil
Volvo 945 Aut. - 96

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7774
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Diravi styrningens returer...

Inlägg av Mickel »

Det ska inte rinna ur returerna. Det är fel.

Jag frågade min mek om hur man gör, om man renoverar i detta läge. Han sa: Man byter! Hela Diravi-paketet!

Det låter ju rimligt - det finns ju många fler bortrostade CX:ar :roll: än trasiga Diravi-paket.


MEN, VIKTIGT:

Innan man demonterar ett Diravi-paket ur kupén, eller ens lossar det från styrningen, MÅSTE man lyfta på en liten svart plastplupp och stoppa in en lång tolk som håller fast ventilerna inne i enheten. Annars ramlar alla ventilerna omkring därinne och man får aldrig ordning på det!

Läs servicemeddelande 12/83 (fil g4-83 12)

Stången och hålet syns vid B på denna bild, tagen från förarplatsen:

CX Diravi hål för stång för att hålla fast ventiler vid demontering.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7380
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Diravi styrningens returer...

Inlägg av soso »

Är internläckage i DIRAVI något som kan åtgärdas med Omega 917?

Jag har bara haft anledning att täta, med framgång, när det runnit ut på marken från styrningen genom att tillsätta Omega. Men beror även internläckaget på gamla gummipackningar kan det kanske vara värt ett försök?

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7774
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Diravi styrningens returer...

Inlägg av Mickel »

soso skrev:
21 feb 2020, 13:18
kan det kanske vara värt ett försök?

Absolut! Omega 917 förbättrar läget överallt där det finns gummipackningar i systemet.

Byte av LHM och rengöring av filter gör man förstås innan man slår i den ädla vätskan Omega 917.
Mickel

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3873
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Diravi styrningens returer...

Inlägg av astro »

Internläckage i DIRAVI beror på en sliten slid och säte, det finns liksom inget gummi som kan repareras av omega

tjipp, astro

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7380
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Diravi styrningens returer...

Inlägg av soso »

Attans då.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7774
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Diravi styrningens returer...

Inlägg av Mickel »

Attans då. Misstänkte nästan det (det var därför jag skrev påpekandet om gummi).
Mickel

mads.lomholt
40 bar
40 bar
Inlägg: 516
Blev medlem: 02 sep 2008, 11:47
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Oslo / Kongsberg, Nårge
Kontakt:

Re: Diravi styrningens returer...

Inlägg av mads.lomholt »

917 er sikkert ok. Fra en mekaniker på traktor fikk jeg tips om at de bruker "styrservotätning" fra feks Biltema når det er snakk om å redusere lekkasje og utsette en reparasjon. Hjelper det på traktor hjelper det også på bil :) Over noen år ser det ut til å fungere på en XM med den vanlige lekkasjen på høyre side av diravi-stanga.

mads.lomholt
40 bar
40 bar
Inlägg: 516
Blev medlem: 02 sep 2008, 11:47
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Oslo / Kongsberg, Nårge
Kontakt:

Re: Diravi styrningens returer...

Inlägg av mads.lomholt »

Mickel skrev:
21 feb 2020, 13:13
Innan man demonterar ett Diravi-paket ur kupén, eller ens lossar det från styrningen, MÅSTE man lyfta på en liten svart plastplupp och stoppa in en lång tolk som håller fast ventilerna inne i enheten. Annars ramlar alla ventilerna omkring därinne och man får aldrig ordning på det!

Läs servicemeddelande 12/83 (fil g4-83 12)
Ojda.. Jeg trodde det først var hvis selve diravi-enheten skulle åpnes det var nødvendig med pinnen for sentrering. Det er bytta flere diravi på CX her i landet med utmerket resultat, uten pinne det jeg vet. Ved montering er det nødvendig at enheten er sentrert riktig (mekanisk) siden hydraulikken tar seg av "selv-sentreringen".

Jaja, artig sak. XM 2.0 16v er fin å kjøre, men har en tendens til å dra på skogstur på egenhånd når man spiser karameller 8)

Skriv svar

Återgå till "CX - Hydraulik"