Var tvungen att flytta på madame när gräsmattan skulle klippas och efter en liten extrasväng (för att få upp motortempen, inget annat) så fick hon väldigt bråttom hem kändes det som .. skrattade lite för mig själv "tänk vad dumt om gasen hade hängt sig" så jag tryckte till lite extra för att känna om motorn och automatlådan fortfarande var friska, och hon gick som ett skott!
När jag släppte på gasen så gick det lika fort.. gasen hade hängt sig Håll på att missa korsningen hem. Som tur var gick det att vrida av tändningen utan att något pajade. 4000 rpm på tomgång
Efter lite klurande hittade jag felet med gasvajern. Den hade trådar upp sig och fastnat på väldigt hög tomgång. Utsliten helt enkelt.
Kan man knåpa ihop en själv eller finns det att få tag i?
Livet med en Citroën CX GTi Automat -86
- hemisphere
- Hydraktiv
- Inlägg: 2033
- Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Tranås kommun, Jönköpings län
Re: Livet med en Citroën CX GTi Automat -86
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SCK9572
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
-
- Guru
- Inlägg: 6508
- Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: UMEÅ
Re: Livet med en Citroën CX GTi Automat -86
Det fanns en byggsats på citroen för 10 år sedan som jag köpte. Den var anpassad för att fixa alla möjliga äldre CX BX C25 m.m kanske finns den kvar.
Man återanvände lite plastbitar och dylikt.
Man återanvände lite plastbitar och dylikt.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13
-
- Activa
- Inlägg: 4011
- Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Holmsund
Re: Livet med en Citroën CX GTi Automat -86
Varje välsorterad MC-butik har vajer på metervara och olika ändnipplar, oftast skruvvarianten men även lödalternativ. Annars är det här oftast tillräckligt:
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-r ... 2000022953
Jag brukar utgå från cykelvajrar (Shimano, Clark's, SRAM m.fl. kvalitetsfabrikat) när jag bygger nya gasvajrar, kvaliteten är bättre än vanliga bilvajrar och ofta räcker det med att anpassa ena änden. Om originalutseende är viktigt är det bara att ställa sig vid svarven och tillverka nya ändnipplar: borra vajerdia igenom, förstora till 4-7 mm halvvägs och svetsa fast vajern med MIG, sen är det bara att fila till...
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-r ... 2000022953
Jag brukar utgå från cykelvajrar (Shimano, Clark's, SRAM m.fl. kvalitetsfabrikat) när jag bygger nya gasvajrar, kvaliteten är bättre än vanliga bilvajrar och ofta räcker det med att anpassa ena änden. Om originalutseende är viktigt är det bara att ställa sig vid svarven och tillverka nya ändnipplar: borra vajerdia igenom, förstora till 4-7 mm halvvägs och svetsa fast vajern med MIG, sen är det bara att fila till...
- hemisphere
- Hydraktiv
- Inlägg: 2033
- Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Tranås kommun, Jönköpings län
Re: Livet med en Citroën CX GTi Automat -86
Tack för tips!
Får ta en titt på det mellan regnskurarna.
Tur att det går går att laga själv
Får ta en titt på det mellan regnskurarna.
Tur att det går går att laga själv
SCK9572
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Livet med en Citroën CX GTi Automat -86
hemisphere skrev: ↑17 aug 2019, 23:16När jag släppte på gasen så gick det lika fort.. gasen hade hängt sig ... gasvajern hade trådar upp sig och fastnat.
Been there.
Vevaxeln på min CX 25 -86 gick ut genom blocket !!!
Men ska vara väldigt observant på tröga gasvajrar !
Mickel
- hemisphere
- Hydraktiv
- Inlägg: 2033
- Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Tranås kommun, Jönköpings län
Re: Livet med en Citroën CX GTi Automat -86
Nu var jag lite dum och för snabb att bedöma läget. Det var inte gasvajern utan den som går till "kick-down" saken vid närmare koll. Men visst, resultatet blir samma när den fastnar eller kärvar.
Det visade sig att A (skymd under plåten) är själva gasvajern vilket är ganska logiskt när man rör på grejorna
medan B går till automatlådan och således måste vara "kick-down" vajer.
Sett från bilens framsida.
Det visade sig att A (skymd under plåten) är själva gasvajern vilket är ganska logiskt när man rör på grejorna
medan B går till automatlådan och således måste vara "kick-down" vajer.
Sett från bilens framsida.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SCK9572
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP