Rengöra partikelfilter

Allmänna frågor om C-Crosser.
C-crosserforever
Inlägg: 33
Blev medlem: 22 jul 2016, 21:36
Medlem i SCK?: Nej

Rengöra partikelfilter

Inlägg av C-crosserforever »

I veckan började en varningslampa lysa för låg eolysnivå. Bokade tid för byte av påsen hos citroën och dom grejade till det och informerade även att den gamla påsen va sprucken å att dom fick fixa till locket där påsen ska vara då den visst var sprucken. Nåväl när jag hämtade ut bilen lös varningslampan ännu och jag går in direkt o frågar om det ska vara så? Enligt den som skruvade med bilen skulle det räcka å köra en del på högt varv för att den ska göra rent sig själv men nu efter 2 dagars intensivt körande lyser lampan ännu. Funderade på om man kan spola rent partikelfiltret istället?

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17304
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Rengöra partikelfilter

Inlägg av Göran W »

Kolla om de har återställt (på två ställen) med Lexia. Måste göras!
Om du inte kört långt efter att lampan tändes bör det inte ha med filtret att göra.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

C-crosserforever
Inlägg: 33
Blev medlem: 22 jul 2016, 21:36
Medlem i SCK?: Nej

Re: Rengöra partikelfilter

Inlägg av C-crosserforever »

Körde en sväng på ca 10 mil på högt varvtal för å få upp tempen. Skulle återkomma om jag inte fick lampan te å slockna. Nu har jag sån tur att man har en god vän med bra mek o datavana som ska kolla lite innan å koppla upp sig å se vad felet kan vara så man får se vad som händer imorgon

pagge7
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 apr 2008, 06:29
Medlem i SCK?: Nej

Re: Rengöra partikelfilter

Inlägg av pagge7 »

Jag demonterade, ställde upp det vertikalt och spolade filteret (baklänges) med högtryckstvätt och kallvatten i ca 5 minuter. Har fungerat i nästan år nu.

Skriv svar

Återgå till "C-Crosser - Allmänna frågor"