Bromsservice fram

Frågor rörande BX Hydraulik dvs. fjädring, bromsar och styrning
Skriv svar
Användarvisningsbild
LeRobert
20 bar
20 bar
Inlägg: 250
Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Älvsbyn

Bromsservice fram

Inlägg av LeRobert »

Hej!

Nytt jobb på gång. Nya bromsar fram.Vad är lämpliga åtgärder där? Det är nog länge sen de fick en översyn. Ny skiva och belägg monterade på ena sidan men tydligen blev det fel - pigg på bägge beläggen. Det inre glappade men det kanske är normalt - trycks fast av kolven sedan? Fjädrarna verkar sitta ganska löst, eller? Tycker inte jag får 1 mm avstånd mellan belägg och skiva som Haynes nämner. Det blir ny handbromsvajer.

Borde jag pilla loss bälgarna vid handbromsmekanism, glidbussningar och kolv för rengöring och återfettning? Pillar man också enkelt ut glidbussningarna?
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4623
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Bromsservice fram

Inlägg av senmathal »

Ju mer du rengör och smörjer desto bättre. Glidlagren är det aldrig dumt att rengöra men det är inga glidbussningar där som ramlar ut. Skruva bort glidskruvarna och rengör och smörj.

Var menar du att det glappar? Har aldrig sett något om 1 mm mellan belägg och skiva men det kanske ska vara så. Är det för lite så är kolven inte inskruvad helt i botten. Är mellanrummet större på ena sidan är det väl bara att skjuta över oket lite mer åt den sidan så det blir lika.

En bra idé är att innan man skruvar in kolven lyfta lite på damasken och försöka få lite olja (LHM) på kolven. Men var försiktig så du inte petar sönder damasken.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
LeRobert
20 bar
20 bar
Inlägg: 250
Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Älvsbyn

Re: Bromsservice fram

Inlägg av LeRobert »

senmathal skrev:
05 nov 2017, 13:34
Ju mer du rengör och smörjer desto bättre. Glidlagren är det aldrig dumt att rengöra men det är inga glidbussningar där som ramlar ut. Skruva bort glidskruvarna och rengör och smörj.

Var menar du att det glappar? Har aldrig sett något om 1 mm mellan belägg och skiva men det kanske ska vara så. Är det för lite så är kolven inte inskruvad helt i botten. Är mellanrummet större på ena sidan är det väl bara att skjuta över oket lite mer åt den sidan så det blir lika.

En bra idé är att innan man skruvar in kolven lyfta lite på damasken och försöka få lite olja (LHM) på kolven. Men var försiktig så du inte petar sönder damasken.

/Mats
Det är det inre belägget som inte är helt fixerat om man ruckar på det.

Är det en ändstopp på kolven? Jag tycker inte den går in nåt mer men skruven snurrar ändå. På XMen tog det helt stopp vill jag minnas men detta kanske är annorlunda gjort.

Haynes skrev nåt om att det skulle vara 1 mm distans för injustering av p-broms. Det märks väl om det inte går.
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4623
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Bromsservice fram

Inlägg av senmathal »

Lite glapp ska nog klossarna vara i oken så dom inte kärvar fast. Det är noga att man rengör klossarnas anliggningsytor i oket. Det är nog mycket möjligt att man kan fortsätta att snurra kolven fast den är helt inskruvad.

Något som är mycket viktigt för funktionen är hävarmen för handbromsen går tillbaka helt och hållet till stoppet. Det är inte ovanligt att den kärvar i axeln eller att wirarna kärvar.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
LeRobert
20 bar
20 bar
Inlägg: 250
Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Älvsbyn

Re: Bromsservice fram

Inlägg av LeRobert »

Vajrarna till handbromsen var helt slut och borde ha bytts tidigare men nu har jag fått dem på plats. Hur ska jag justera in dem? Enligt Haynes ska man dra handbromsspaken fyra snäpp och sen justera med justermuttern ute vid hjulet "turn the adjuster nut in the required direction to bring the lever into contact with the cam". Vad menas? Vilken "cam"? Ska kabeln justeras så hävarmen är fullt dragen i det läget?
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4623
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Bromsservice fram

Inlägg av senmathal »

Om jag inte minns helt fel finns ingen justering för wiren ute vid hjulet. Handbromsspaken ska vara helt nersläppt och wiren får absolut inte påverka hävarmen på bromsoket utan ska kännas en aning glapp. Justeringen för wiren sitter under mittkonsolen i bilen och behöver normalt bara justeras i samband med byte av wire. Om allt i oket fungerar ska spakvägen vara densamma oavsett om klossarna är nya eller helt slut.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4623
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Bromsservice fram

Inlägg av senmathal »

Jag ändrar mig. Det sitter ju justermuttrar på Wiren men jag vet knappt att jag justerat dessa någon gång.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
LeRobert
20 bar
20 bar
Inlägg: 250
Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Älvsbyn

Re: Bromsservice fram

Inlägg av LeRobert »

Jag tror jag prövar med att kopiera inställningen på de gamla kablarna i så fall. Totala längden verkar vara lika åtminstone mellan de gamla och nya vajrarna. Sedan ska detta justeras automatiskt verkar det som.
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)

Användarvisningsbild
LeRobert
20 bar
20 bar
Inlägg: 250
Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Älvsbyn

Re: Bromsservice fram

Inlägg av LeRobert »

Jag tänkte ta en genväg men det verkar inte som att det går så bra. Bromsen ligger på på ena sidan (gick ej tillbaka efter bromsning) och tar i ytterst litet på den andra sidan.

Kolven tyckte jag gick bra att skruva in men oket är ju litet tungt att flytta men jag vet inte hur lätt det ska gå. P-bromsmekanismen får jag nog undersöka närmare. Den beter sig litet märkligt med vajern på. Kanske är det den som spökar också.
senmathal skrev:
05 nov 2017, 13:34
Ju mer du rengör och smörjer desto bättre. Glidlagren är det aldrig dumt att rengöra men det är inga glidbussningar där som ramlar ut. Skruva bort glidskruvarna och rengör och smörj.

Var menar du att det glappar? Har aldrig sett något om 1 mm mellan belägg och skiva men det kanske ska vara så. Är det för lite så är kolven inte inskruvad helt i botten. Är mellanrummet större på ena sidan är det väl bara att skjuta över oket lite mer åt den sidan så det blir lika.

En bra idé är att innan man skruvar in kolven lyfta lite på damasken och försöka få lite olja (LHM) på kolven. Men var försiktig så du inte petar sönder damasken.

/Mats
Är det inget annat än ett par skruvar som ska tas loss för glidpinnarna? Jag behöver inte loss med nåt hydraulrör?
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)

Användarvisningsbild
LeRobert
20 bar
20 bar
Inlägg: 250
Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Älvsbyn

Re: Bromsservice fram

Inlägg av LeRobert »

Jag smörjde upp pinnarna och glidhylsorna, liksom anliggningsytorna mellan belägg och ok. Parkeringsbromsvajern slackade jag i princip så mycket som gick. De gamla vajrarna verkar ha varit mer spända faktiskt. Nu verkar det funka som det ska. Bromsarna går inte varma i -20 grader i alla fall. Besiktningsmannen på Bilprovningen hade ingenting att anmärka på bromsarna åtminstone :D
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4623
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Bromsservice fram

Inlägg av senmathal »

När det gäller wirarna är egentligen det enda viktiga att dom tillåter handbormahävarmen att gå tillbaka mot sitt stopp. I det läget ska det finnas några mm spel i wiren. Är det för mycket glapp kan spakvägsreserven som det heter bli för kort. Det ogillas av bilprovningen. BX har riktigt bra handbroms när allt är som det ska.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Skriv svar

Återgå till "BX - Hydraulik"