Byta rullar i glidskenan till bakdörr

Allmänna frågor om C8.
andreas-carolina
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Medlem i SCK?: Nej

Byta rullar i glidskenan till bakdörr

Inlägg av andreas-carolina »

C8 dörrarm.jpg
Hej

Sedan jag köpte min C8 begagnad har vänster bakdörr varit svår att stänga (ej eldriven). Om man inte hjälpte till att trycka in bakkanten av dörren så studsade den bara ut igen eftersom låset och "låspinnen" inte var helt i fas. Detta gick att leva med ända tills en person stängde dörren med all kraft och styrhjulen till den bakre glidskenan (den som finns i springan i bakskärmen) hoppade ur hela skenan. För att kunna stänga dörren överhuvud taget har jag nu skruvat bort hela armen (se bild) och satt upp en stor skylt på dörren att den inte får öppnas...

Jag misstänker att man åtminstone behöver byta hjulen på armen. Är det någon som har erfarenhet av att montera dit armen igen: behöver man plocka ner halva bilen eller går det att få in den i glidskenan ändå? Finns hjulen att köpa lösa och i så fall vart. Har googlat lite men jag hittar inget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Leffe Karlsson
Inlägg: 27
Blev medlem: 01 dec 2013, 17:40
Medlem i SCK?: Nej

Re: Byta rullar i glidskenan till bakdörr

Inlägg av Leffe Karlsson »

Hej Andreas.
Har bytt vajer på min flera gånger. Om du öppnar dörren till bakre läget, kan du föra in fästet i spåret igen. Jag tycker att det är lustigt att hela fästet har hoppat ur. Är spåret typ upprostat...
Jag tror inte att nya hjul finns som reservdel, möjligen hela fästet. Kan finnas kullager som kan passa..

andreas-carolina
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Medlem i SCK?: Nej

Re: Byta rullar i glidskenan till bakdörr

Inlägg av andreas-carolina »

När jag kollar på mina rullar (frun hade bilen när jag skrev inlägget och delen låg i bagaget...) ser jag att de är nitade och mao inte går att byta. Jag får prova att få in rullarna i skenan igen. Ett av hjulen har dock fått en liten skada men inte värre än att det borde funka(?) - bild bifogas. Jag ser också när tittar närmare att det ena hjulet sitter snett i förhållande till det andra (syns på bilden). Det blir till att ta fram handsläggan ;)

Nej skenan är nog inte sönderrostad utan problemet är nog att låset inte ligger helt rätt i förhållande till pinnen den ska låsa i och när personen drämde igen dörren så blev det nog sådan kraft i studsen att det yttersta glidhjulet pressades förbi kanten och låste hela dörren i ett snett, halvstängt läge. Det var kanske då hjulet blev snett, eller så var det så innan och det var därför låset inte funkade riktigt.

Tack för hjälpen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Skriv svar

Återgå till "C8 - Allmänna frågor"