Blir lite intresserad av att provtrycka samt trol. fylla mina C5-klockor. Istället för att byta.
Vad är det för ventil som behövs? Ersätter man "pluggen" på toppen av klockan?
Och det är väl samma gänga på grå och grönklockorna?
Fylla C5-klockor, vad behövs?
- Rover_Micke
- Activa
- Inlägg: 5169
- Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Fylla C5-klockor, vad behövs?
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2596
- Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Nyköping
Re: Fylla C5-klockor, vad behövs?
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin
- alfp
- Activa
- Inlägg: 5878
- Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Killebäckstorp Båstad
Re: Fylla C5-klockor, vad behövs?
Hej Micke! Gängan är den samma så det går att provtrycka den på samma vis som de gröna men dom håller oftast trycket ända tills dom punkterar Däremot verkar det som dämpfunktionen försämras Jag har upplev det på några st att byter du klockor efter ca 20-25000 mil blir det en helt annan bil trots att trycket är ok
Det finns några som fyller även dessa klockor men erfordras tydligen lite annan utrustning.
Det finns några som fyller även dessa klockor men erfordras tydligen lite annan utrustning.
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........
- steel
- 10 bar
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 09 feb 2004, 19:02
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Silverkusten Portugal
Re: Fylla C5-klockor, vad behövs?
Kolla denna tråd.
viewtopic.php?f=142&t=77550
Gäller visserligen utbytessystem för C6, men Johnny fyller tydligen en och annan C5 också.
viewtopic.php?f=142&t=77550
Gäller visserligen utbytessystem för C6, men Johnny fyller tydligen en och annan C5 också.
XM inj 122 hk -93, C5 break 2,0 HDi -06, Xantia 2,0 HDi Activa -99
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Fylla C5-klockor, vad behövs?
Byt inte bort originalklockorna om möjlighet att fylla finns! Eftermarknadsklockorna verkar inte ha trelagers multicouche-membran så de håller inte trycket lika länge. Sedan är det inte alltid så att eftermarknadstillverkarna fått till dämpningen på klockorna så de inte känns lika "rätt" som original.
Att dämpventilerna skulle bli sämre över tid tror jag inte på. Om man sett hur en sådan ser ut så framgår det att det är brickor i dämppaketet som stryper flödeshastigheten grnom ett antal passager. Att dessa eller bypasshålet i mitten skulle slitas har jag aldrig hört talas om. Om något skulle hända med dämpventilen skulle det, i så fall, vara att en dämpbricka havererar helt, men då skulle klockan upplevas som helstum. Men även det scenariot är i princip unheard of.
Att dämpventilerna skulle bli sämre över tid tror jag inte på. Om man sett hur en sådan ser ut så framgår det att det är brickor i dämppaketet som stryper flödeshastigheten grnom ett antal passager. Att dessa eller bypasshålet i mitten skulle slitas har jag aldrig hört talas om. Om något skulle hända med dämpventilen skulle det, i så fall, vara att en dämpbricka havererar helt, men då skulle klockan upplevas som helstum. Men även det scenariot är i princip unheard of.
-
- 10 bar
- Inlägg: 194
- Blev medlem: 13 nov 2002, 22:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Borensberg, Motala
Re: Fylla C5-klockor, vad behövs?
Jag har ju utrustning men det kan va lite väl dyrt att investera i detta bara för enstaka fyllningar. Jag har denna utrustning mest till Mgf-bilar. Hydragasfjädringen behöver också ny nitrogen. Jag har även den traditionella cittrafyllutrustningen och jag kan inte se Anna än att den ska funka. Man tar dessa ventiler och kapar av en bit på gängan, c:a3_5mm. Slipar ner knoppen. Borrar igenom klockmetallen, kåpan under och även plasten. Så ser man till att ytan blir riktigt slät. Så i med ventilen och fyller som vanligt. Alla gamla klockfyllare kan träna upp detta, det gäller bara att få ut skräpet ur klockan. Magneter funkar. Mvh Johnny