Skarva returslang

Frågor rörande BX Hydraulik dvs. fjädring, bromsar och styrning
Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Skarva returslang

Inlägg av Mickel »

Optiroc skrev:
27 jun 2017, 16:09
ett hemmabygge av slang och t-kopplingar.

Snyggt bygge. Och bra metod med "dragsnören" :D !

Optiroc skrev:
27 jun 2017, 16:09
för även en NOS-bläckfisk kan väl vara rätt bräcklig vid det här laget?

Bläckfiskar nytillverkas. Den jag köpte i fjol var bara sex månader gammal.
Mickel

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4618
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Skarva returslang

Inlägg av senmathal »

Optiroc skrev:
27 jun 2017, 16:09

En grej jag noterade är att slangen som går in i locket på reservoaren på min BX ser ut att vara skalad efter någon decimeter, och kvar är bara en tunnare vit nylon(?)-slang. Ser lite ut som ett sugrör. Är det så returslangarna ser ut i original på insidan, dvs en inre kärna i något annat material med gummi gjutet runt?
(Redigerat länk och förtydligat att det sista stycket handlar om min bil)
Nej det är nog en kreativ reparation.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
Optiroc
10 bar
10 bar
Inlägg: 186
Blev medlem: 01 jun 2015, 11:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Skarva returslang

Inlägg av Optiroc »

Mickel skrev:
27 jun 2017, 22:26
Optiroc skrev:
27 jun 2017, 16:09
ett hemmabygge av slang och t-kopplingar.

Snyggt bygge. Och bra metod med "dragsnören" :D !

Optiroc skrev:
27 jun 2017, 16:09
för även en NOS-bläckfisk kan väl vara rätt bräcklig vid det här laget?

Bläckfiskar nytillverkas. Den jag köpte i fjol var bara sex månader gammal.
Wow, undrens tid är inte förbi!

Tricket med dragsnörena/vajrarna måste jag studera mer noggrant för att förstå precis vad som händer. För han en vajer genom varje slang innan han drar ut slangarna, för att sedan trä de nya slangarna på vajern och sedan dra fram tills den är på plats? Har nog missat nåt... (Samt att jag inte vet hur luriga slangdragningarna är.)

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Skarva returslang

Inlägg av Mickel »

senmathal skrev:
28 jun 2017, 04:22
Optiroc skrev:
27 jun 2017, 16:09

En grej jag noterade är att slangen som går in i locket på reservoaren på min BX ser ut att vara skalad efter någon decimeter, och kvar är bara en tunnare vit nylon(?)-slang. Ser lite ut som ett sugrör. Är det så returslangarna ser ut i original på insidan, dvs en inre kärna i något annat material med gummi gjutet runt?
(Redigerat länk och förtydligat att det sista stycket handlar om min bil)
Nej det är nog en kreativ reparation.

/Mats
Vanligt att det brister där. Båda mina BX:ar hade skarvning med rörstump en bit ner från tanken.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Skarva returslang

Inlägg av Mickel »

En sak att tänka på om man gör en egen "multipel T-korsningsersättning" för returslangarna:

Slangarean är tänkt att vara större närmare tanken, där flera slangar har gått ihop. Särskilt returen från höjdregulatorerna har höga flöden när man sänker bilen.

På en sliten BX, med slitna fjäderben, räcker inte ens originaldimensionerna till för det stora flöde som blir om man sänker från högsta till lägsta i ett steg; Karossen "ramlar" ner på en halv sekund med ett "fomp"-ljud och returslangen hoppar av med en stor pöl på golvet som resultat :( .

Alltså: Försök ha större area nära tanken.

Sänk alltid karossen i två steg: Hög till normal - vänta tills den sjunkit - normal till låg.

Så slipper du söl :roll: .
Mickel

klinga
20 bar
20 bar
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 dec 2002, 23:21
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Linghem

Re: Skarva returslang

Inlägg av klinga »

Hej läste med intresse denna tråd då jag precis beställt en ny bläckfisk,
Har skruvat en del bx, men varför skulle bläckfisken vara svår att byta??
Är det något jag missat/ inte förstår? Det är väl bara och ta bort en slang itaget. Och trä på den nya?

Anders klingan
Cx gti-83. Xantia break 1.8 16v-00, BX 14 TRE-89

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5477
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Skarva returslang

Inlägg av Anders H »

På din 14 är det hyfsat med plats men på en 19........
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

klinga
20 bar
20 bar
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 dec 2002, 23:21
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Linghem

Re: Skarva returslang

Inlägg av klinga »

okey då vet jag..
återkommer när jag fått min slang och bytt.

Anders Klinga
Cx gti-83. Xantia break 1.8 16v-00, BX 14 TRE-89

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Skarva returslang

Inlägg av Mickel »

Anders H skrev:
30 sep 2017, 21:40
På din 14 är det hyfsat med plats men på en 19........

Även på en 16 är det förb... trångt. Lossa höger drivaxel och motorfäste är det som gäller. Sen öppen garagedörr för att vädra ut svaveloset som kommer från mekarens mun ... :roll: !
Mickel

Skriv svar

Återgå till "BX - Hydraulik"