Köpråd: skulle vi göra bort oss? 2,7 v6?

Allmänna frågor om C5 Serie III (2008-).
Kahn-d
10 bar
10 bar
Inlägg: 106
Blev medlem: 18 dec 2010, 18:48
Medlem i SCK?: Nej

Köpråd: skulle vi göra bort oss? 2,7 v6?

Inlägg av Kahn-d »

Hej,

Mina erfarenheter av Citroën sträcker sig till en BX -92 som jag hade när jag var yngre. Kan sakna den fortfarande:)

I alla fall. Jag var och tittade på en C5 2,7 2008 med dryga 12 000 mil. Jag vet att skatten är sjukt hög. Jag förstår att den lär dra en del soppa. Jag vet att kamremmen ska bytas inom ett år, ringde Citroën som ville ha 11300 för bytet. Jag vet att det säkert kan krångla en del med alla härliga finesser. Bilen var inte en i klanderfritt skick utan normal skött med repor och lite skav här och var. Lite lacksläpp på framskärmarna där rosen börjat komma fram. Men, nu kommer det, jag gillade den. Jag gillade den så pass mkt att det jag borde tänka på (min plånbok) helt plötsligt blev sekundärt! Nu måste jag fråga er inbitna entusiaster, vad kan en sådan här bil tänkas vara värd? Vad ska jag titta närmare på? Tror ni jag bli galen av småfel, hög skatt, dyr service osv? Hjälp en villrådig person då det börjar verka kärlek banne mig...
Mvh C5 2,7 2008

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Köpråd: skulle vi göra bort oss? 2,7 v6?

Inlägg av gunnarw »

Skulle inte tro att det är kö av köpare på en sån oavsett vad handlaren försöker få dig att tro och om inte annat så finns det fler. Vad jag vill säga är att låt det svalna eller nyktra till en vecka. Det finns andra motoralternativ som du/ni kan ta en titt på och provtur med. Du har säkert läst här:
https://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=152&t=77519

där 163/200/240 hk (4/4/6 cyl resp) är med i leken.

En prisindikation kan du få här:
http://www.bilpriser.se

Känslorna kan visst vara med men ta det kallt och gör din hemläxa - och en del har du ju också gjort :-)

F.ö. har jag inga konkreta råd om modellen.
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Håkan_C5
10 bar
10 bar
Inlägg: 100
Blev medlem: 02 aug 2016, 20:42
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Skanör

Re: Köpråd: skulle vi göra bort oss? 2,7 v6?

Inlägg av Håkan_C5 »

Du har ju mer erfarenhet än vad jag har av Citroën. Jag har kört Ford och Volvo i alla år men ville prova något annat och slog till med en C5 2011 240 HDi som gått 14.000. Mina bekanta tyckte jag var konstig som ville ha en bil som var av dålig kvalité osv. Jag hade naturligtvis läst "allt" om denna bil på nätet och bildat mig en uppfattningen att det var ju en ganska bra bil. Så när en annons dök upp åkte jag och köpte bilen efter en ganska kort biltur.
Bilen var lysande. Finishen var högre än förväntat, komforten bättre än Volvos och kraften härlig(chippad). Nu har jag haft bilen ett år och kört drygt 2500 mil. Bytt en glödlampa på ett bakljus. Snittförbrukningen är 0.67 uppmätt med antal liter vid pumpen. Visst är skatten och försäkringen någon tusenlapp högre än Volvons men det tjänar jag lätt in på mindre bränslekostnad. Vet inte om servicen är så dyr, får väl se när det händer. Men det är en go bil. Köpråden är väl det samma som för vilken annan bil som helst, kan inte ge några speciella för C5.
Citroën C5 III 3.0 V6 HDi (240hk) Exclusive

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Köpråd: skulle vi göra bort oss? 2,7 v6?

Inlägg av Göran W »

Håkan_C5 skrev:
11 sep 2017, 22:40
Nu har jag haft bilen ett år och kört drygt 2500 mil. Vet inte om servicen är så dyr, får väl se när det händer.
Det borde redan ha hänt! :?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Kahn-d
10 bar
10 bar
Inlägg: 106
Blev medlem: 18 dec 2010, 18:48
Medlem i SCK?: Nej

Re: Köpråd: skulle vi göra bort oss? 2,7 v6?

Inlägg av Kahn-d »

Tack för alla era svar!

Såg i en annan tråd att byte av olja i automatlådan ska göras för att dessa ska hålla. Vet ni vad det är för låda i en 2,7 (tillverkare och modell) ?

Hur är 2,7 rent hållbarhetsmässigt? Har läst om egr som kan strula, vilka symtom?

Såg även att det i bagaget tpå bilen vi tittade på låg ett vad jag tror är kylarskydd. Har de svårt att få upp värmen på vintern?

Tack igen för svar!
Mvh C5 2,7 2008

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Köpråd: skulle vi göra bort oss? 2,7 v6?

Inlägg av Göran W »

Alla moderna dieselbilar har svårt att nå/hålla drifttemp under vinterkyla. På Citroen har det dessutom varit standard i "alla tider" att använda vinterskydd när kvicksilvret håller sig under 10+. Dessutom skyddar det kylare och AC från saltsprut.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Håkan_C5
10 bar
10 bar
Inlägg: 100
Blev medlem: 02 aug 2016, 20:42
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Skanör

Re: Köpråd: skulle vi göra bort oss? 2,7 v6?

Inlägg av Håkan_C5 »

Göran W skrev:
12 sep 2017, 03:00
Håkan_C5 skrev:
11 sep 2017, 22:40
Nu har jag haft bilen ett år och kört drygt 2500 mil. Vet inte om servicen är så dyr, får väl se när det händer.
Det borde redan ha hänt! :?
Mmm, håller med. Serviceintervallerna är långa.
Citroën C5 III 3.0 V6 HDi (240hk) Exclusive

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4593
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Köpråd: skulle vi göra bort oss? 2,7 v6?

Inlägg av senmathal »

Jag har aldrig testat en C5 med V6 men tror inte det är någon modell det talas så gott om av ägarna som 3,0 HDi. Och det kan jag gott förstå med 240 dieselhästar under huven. Den är väl snudd på att den skulle kunna köras utan växellåda.

Själv har jag en 163 HDi som jag inte är riktigt nöjd med motorgången på. Jag har märkbara vibrationer vid lite kraftigare gaspådrag men vet inte om det är just min bil som har det problemet eller om motorn är sådan. Och nej, det stämmer inte på de problem som dubbelmassesvänghjulet brukar ge upphov till.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Kahn-d
10 bar
10 bar
Inlägg: 106
Blev medlem: 18 dec 2010, 18:48
Medlem i SCK?: Nej

Re: Köpråd: skulle vi göra bort oss? 2,7 v6?

Inlägg av Kahn-d »

tack för ytterligare svar.

Jag har försökt hitta vettiga verkstäder i Östergötland. Företrädelsevis Norrköping eller Söderköping. Dök på trådar om en herre som ska hålla till i Kneippen i Norrköping men denne verkar ha gått i pension. Har ni några andra tips?
Mvh C5 2,7 2008

Användarvisningsbild
Bergakungen
10 bar
10 bar
Inlägg: 117
Blev medlem: 24 okt 2004, 15:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Köpråd: skulle vi göra bort oss? 2,7 v6?

Inlägg av Bergakungen »

Jag har nyss sålt min C6 med 2,7 HDi efter 7000 mil på 3 år, jag saknar redan bilen. Förra ägaren har bytt egr ventiler på den och jag har skruvat dit en trimbox och bara kört kört, mycket härlig motor, med tung högerfoten och mycket kortkörning och en del husvagns släpande (Adria 743) så snittade jag 0,95 milen. Kom Ner på 0,68 på långfärd i 110.
Den ger bra med värme för att vara en Diesel och jag har aldrig behövt frysa här i Kalix trots avsaknad av Diesel värmare.

Skickat från min G8141 via Tapatalk

Citorën C6 Exclusive 2.7 HDi 2008(såld), Suburban 2008, SAAB 96 2-takt -65

Kahn-d
10 bar
10 bar
Inlägg: 106
Blev medlem: 18 dec 2010, 18:48
Medlem i SCK?: Nej

Re: Köpråd: skulle vi göra bort oss? 2,7 v6?

Inlägg av Kahn-d »

Bergakungen: hur upplevde du 2,7 på tomgång tex. Tänker på vibrationer. Jag upplevde 2,7 i C5 som mer tydlig dieselgång än den BMW 520 vi har som har en fyrcylindrig diesel som inte är känd för kultiverad gång på tomgång.
Mvh C5 2,7 2008

Användarvisningsbild
Bergakungen
10 bar
10 bar
Inlägg: 117
Blev medlem: 24 okt 2004, 15:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Köpråd: skulle vi göra bort oss? 2,7 v6?

Inlägg av Bergakungen »

Den gick väldigt lent och fint på tomgång, du märker knappt att den är i gång,
men ibland så haltar motorn och då behöver spridarna en rengöring/smörjning och det räcker med en flaska med rengöring i tanken typ redline eller annan motsvarande, jag satte i det 2 ggr år vare det behövdes eller ej.
tror att det är det torra miljöbränslet i Sverige som är problemet.

Vi full gas så hörs motorn betydligt mer, en trevlig sång utan att få en för hög ljudninvå, i mototvägs fart hörs den inte alls.

Slutsats, när den går som den ska ska den inte vibrera i stort sett alls.
Citorën C6 Exclusive 2.7 HDi 2008(såld), Suburban 2008, SAAB 96 2-takt -65

Kahn-d
10 bar
10 bar
Inlägg: 106
Blev medlem: 18 dec 2010, 18:48
Medlem i SCK?: Nej

Re: Köpråd: skulle vi göra bort oss? 2,7 v6?

Inlägg av Kahn-d »

Det blev ett köp :) lite impulsköp faktiskt. Har aldrig tidigare köpt bil så snabbt utan att gå igenom allt ordentligt, får se hur mkt skit jag upptäcker. Jag tänker att jag fortsätter denna tråd med ett antal frågor om så är ok. Annars får det hojtas till så inlägget flyttar till bättre ställe.

1: tänkte passa på att byt olja direkt. Det är gjort senast för typ 400 mil sedan februari. Men känns skönt med ny. Jag har aral supertronic 0w-40 hemma. Funkar denna olja? Det verkar ok om jag tolkar serviceboken rätt, samtidigt som det pratas väldigt mkt om en viss Total olja.

2: Webasto verkar inte värma kupén. Bara motorn. Å andra sidan verkar batteriet på upphällning då det står economy mode i displayen titt som tätt. Bilen har stått still ett bra tag innan köp så jag misstänker att batteriet är slut mer eller mindre. Men hur ska Webasto funka, ska den gå igång automatisk när man kör när det är kallt för att stöta etc?

3: sidorutorna är laminerade, men kan det vara någon form av extra ljuddämpning i vindrutan? Den ska nämligen bytas och jag vill ha belägg om det är så kallad aukustik ruta?

4: Jag lyckas inte ställa in så att höger backspegel vinklas ner vid backning. Vänster vinklas ner så där funkar det. Funkade första dagen men sen höll jag på att fippla med knapparna och så slutade det funka. Vad kan det bero på?

5: mkt märkligt att inte lastnät finns. Såg att citroen säljer för typ 4500:- tillsammans med insynsskydd. Insynsskydd finns ju redan men tips på vart jag köper ett lastgaller som är ok. Vill kunna ha insynsskyddet kvar och vill inte ha nån slit som skramlar.

6: Såg att Citroen säljer en subwoofer för 4500:- som ska funka till rd4. Jag tror jag har rd4 men är inte säker, hur kollar jag? Nån som testat suben?

7: Rattens knappar på vänster sida är "trasiga" dvs slitna och spruckna. De på höger är felfria. Såg att skroten har knappsatser till rimliga pengar. Någon som har erfarenhet av att byta dessa?

Många frågor från en nybliven cittraägare. Hoppas det är ok:)
Mvh C5 2,7 2008

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Köpråd: skulle vi göra bort oss? 2,7 v6?

Inlägg av Lars H »

1.
Oljan måste ovillkorligen vara C2 eller C3 klassad.
2. Om utetemperaturen är under +6 så stöttar värmaren tills motorn nått 70grader ca.
Med dåligt batteri så brukar fläkten i bilen inte vara med.
Prova att ladda det fullt. Min bil hade stått ett tag när jag köpte den och jag hade samma problem. Nu ett år senare så sitter samma batteri kvar och funkar. Verkar vara bra att fulladda det med laddare emellanåt vintertid.
3. Vet ej vad som avses med akustikruta för framrutan. Den är ju alltid laminerad.

4. Knappen ska föras över till inställningsläget för höger spegel och lämnas där.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Mikael Almfeldt
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2056
Blev medlem: 26 apr 2003, 14:20
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Köpråd: skulle vi göra bort oss? 2,7 v6?

Inlägg av Mikael Almfeldt »

Kahn-d skrev:
12 sep 2017, 21:28
tack för ytterligare svar.

Jag har försökt hitta vettiga verkstäder i Östergötland. Företrädelsevis Norrköping eller Söderköping. Dök på trådar om en herre som ska hålla till i Kneippen i Norrköping men denne verkar ha gått i pension. Har ni några andra tips?
Hej
Firman i Kneippen drevs av Bertil Bergström, son till vargfar Arne Bergström.
Zetterbloms är bäst i området på orginalservice.
Annars finns det ju alternativa verkstäder. Bor du också i Söderköping? Vet inte om vi känner varandra sedan tidigare men kan ju vara kul att veta vad du heter. :)
Mvh Mikael
Citroën C4 e-HDi EGS Exclusive -14, XM V6.24 -91, DS 23 Pallas IE 5vxl -73, DS 21 Pallas 5vxl -71, CX 25 GTi Turbo2 -89, 2CV -71

Skriv svar

Återgå till "C5 III - Allmänna frågor"