Goda råd är dyra

Allmänna frågor om C2.
Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5474
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Goda råd är dyra

Inlägg av Anders H »

En C2 1.6I VTR (2003) 16kmil med ESG-låda, fick hämtas i skogen idag. När man lägger i växel för fram eller back och gasar låter det precis som om handbromsen vore dragen och bilen rör sig inte ur fläcken. Som väl var fungerade det att lägga i läge N så att bilen kunde rullas till en bättre plats. Någon som råkat ut för detta och har en aning om vad som felar????
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

Användarvisningsbild
peterk
40 bar
40 bar
Inlägg: 429
Blev medlem: 14 jul 2005, 14:54
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: Goda råd är dyra

Inlägg av peterk »

Anders H skrev:
30 okt 2015, 22:35
En C2 1.6I VTR (2003) 16kmil med ESG-låda, fick hämtas i skogen idag. När man lägger i växel för fram eller back och gasar låter det precis som om handbromsen vore dragen och bilen rör sig inte ur fläcken. Som väl var fungerade det att lägga i läge N så att bilen kunde rullas till en bättre plats. Någon som råkat ut för detta och har en aning om vad som felar????
Har samma problem i bemärkelsen att min bil inte driver alls (samma årsmodell men lite mindre mil). Läge N går att lägga i och på displayen ser det ut som om 1 är i men absolut inget händer.

Detta inträffade för första gången i morse under mycket trög kökörning i tunneln Hundra knutars backe. Blev alltså stående och bärgades från platsen. Fick snabb service på verkstad där en bromsljuskontakt byttes. Allt frid och fröjd när jag körde därifrån. Något senare under eftermiddagen (då verkstaden förstås stängt) händer exakt samma sak i samband med kökörning och vid ett flertal tillfällen. Efter ett längre stopp vid sidan av vägen funkade det en längre stund men eftersom jag fastnade i kö uppträdde samma fel igen (Klarastrandsleden). Verkar värmerelaterat tycker jag som dock i övrigt saknar erfarenhet av denna växellådetyp.

Övriga noteringar: Hörs ett antal ganska lågmälda pip straxt innan - en varningssignal men oklart för vad. Ovanför ordet AUTO (ovanför vald växel) i displayen syns när detta inträffar samma symbol som finns på AC:n när den kyler, dessutom blinkar ordet Auto.

Vid vanlig körning utan kö inga som helst problem. Kortare stopp/kö inga problem. Långsamgående kö med många stopp - då händer det.

Kan lägga till att det ibland verkligen rycker till då drivningen går i efter dessa händelser.
"http://peter.karlberg.org Ägare till Xantia Break 2,0i -97, C5 V6 -05

Användarvisningsbild
peterk
40 bar
40 bar
Inlägg: 429
Blev medlem: 14 jul 2005, 14:54
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: Goda råd är dyra

Inlägg av peterk »

PS såg just att detta hamnat under C3 men alltså rör C2 men det är väl samma SensoDrive?
"http://peter.karlberg.org Ägare till Xantia Break 2,0i -97, C5 V6 -05

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Goda råd är dyra

Inlägg av Göran W »

Tråden flyttad.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Skriv svar

Återgå till "C2 - Allmänna frågor"