Förgasartabbe

Inlägg angående GS och GSA.
tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Förgasartabbe

Inlägg av tomasojohansson »

Jag gjorde bort mig vad gäller tomgångsjustering, jag skruvade på stoppskruven för gasreglaget.
Sen såg jag i Haynes att det var förbjudet. Fabriksinställt.
Vad göra nu?
Vem kan justera en Solexförgasasre 72a 1015?
Senast redigerad av tomasojohansson den 18 mar 2017, 18:13, redigerad totalt 1 gånger.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6415
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Förgasartabbe

Inlägg av LeifHj »

Skruva tillbaka och se hur det blir. Ändra tills det blir bra.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Förgasartabbe

Inlägg av Triad »

Tumregel brukar väl vara att skruva dessa tills de tar i armen och sedan backa 1 varv?

Skickat från min LG-D335 via Tapatalk

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Förgasartabbe

Inlägg av tomasojohansson »

Enligt Haynes ska förgasaren justeras med en CO-mätare.
Var ska man göra det, på bilprovningen?
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6415
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Förgasartabbe

Inlägg av LeifHj »

I bland kanske det är läge att lägga bort Haynes?
Justera så bilen går bra, börja som Triad säger och se hur det blir, kvittot får du när du besiktar.
//Leif
Edit:
Jag såg det här på ett forum, kanske är du hjälpt av det:
Dom har ju inte så mycket justeringar
Du har 3 skruvar:
En på länkaget till gasspjället vi kallar den Z
En på den undre förgasarfoten, blandningsskruven =W1
En till lite högre upp, tomgångsluftskruv =W2

Ställ tomgången med varm motor.
1 stäng W2.
2 ställ in Z till ca 700rpm.
3 vrid W1 in och ut för att erhålla högsta möjliga varvtal.
4 öppna W2 tills varvet blir 830-880rpm.
5 Justera W1 ånyo till högsta varvtal
Anslut sedan en Co-mätare och justera W1 till 1,5-2,5volym%
varvtalet ska då sjunka något.

Det är visserligen en Ascona det handlar om ,men Solex som solex.
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3175
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Re: RE: Re: Förgasartabbe

Inlägg av Ford Prefect »

tomasojohansson skrev:Enligt Haynes ska förgasaren justeras med en CO-mätare.
Var ska man göra det, på bilprovningen?
Finns på Verktygsboden för 1800 pesetas...

https://m.verktygsboden.se/specialverkt ... gasmaetare

*******************
Kör oftast C4 Picasso, XM pick-up och VW Karmann Gipsy (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

Skriv svar

Återgå till "GS"