Klockor

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring på C6.
Skriv svar
Panhardist
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 aug 2015, 07:01
Medlem i SCK?: Ja

Klockor

Inlägg av Panhardist »

Hej därute, jag har bytt klockor fram och bak, det blev som sagt mycket bättre med gungigheten.

Nu får någon förklara för mig vilka klockor som är vilka, i bak bytte jag de två mittre, men visst finns det 2 ytterligare klockor bak och i fram? Hydractiveklockor har det sagts mig. Bytte jag fel klockor som tog de mittre? Är det vits att byta dom också och vilket tryck ska det vara i dessa?

Mycket frågor men jag är ju omgiven av experter.

G.Linder,C6 2012.
C6-12(tillverkad 28/11) Panhard PL 17 Tigre,Bobcat 334,Ami 8 -72

Användarvisningsbild
Poffe
40 bar
40 bar
Inlägg: 452
Blev medlem: 23 maj 2013, 20:24
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad

Re: Klockor

Inlägg av Poffe »

De mittre klockorna baktill är hydractiveklockor. Det sitter ytterligare 2 klockor baktill på bilen, en vid varje fjäderben. Alla 4 klockorna bak har samma tryck, 40 bar. Framtill sitter det 2 klockor åtkomliga från motorrummet, de har 50 bars tryck. Sedan sitter 1 klocka inne i höger hjulhus, åtkomlig efter att du demonterat främre delen av innerskärmen. Det är en hydractiveklocka, och ska ha 70 bars tryck. Sammanlagt 7 klockor, alltså.
2CV Charleston -88.

SCK 9711

Panhardist
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 aug 2015, 07:01
Medlem i SCK?: Ja

Re: Klockor

Inlägg av Panhardist »

Tack!
C6-12(tillverkad 28/11) Panhard PL 17 Tigre,Bobcat 334,Ami 8 -72

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17297
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Klockor

Inlägg av Göran W »

Hänger på här. Är det någon som har schematiska bilder och gärna tabeller över klockor på de senare modellerna (C6 och C5 I+II+III)?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7378
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Klockor

Inlägg av soso »

Det är dock viktigt att skilja på modeller och dess olika klockor när det handlar om C6.

2.2 HDi har samma grundprincip som C5 III där hjulklockorna har inbyggda dämpventiler men mittklockorna är utan (där de sitter i hydraulblocken).

6:orna har däremot AMVAR som innebär att dämpventilerna även på hjulklockorna sitter i hydrauldonet istället för i klockan, och har en datorstyrd dämpningsgrad!

Så kolla att det blir rätt till rätt bil. 2012, som trådskaparens bil verkar vara ifrån, fanns väl dock inte 2.2HDi kvar i utbudet.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7378
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Klockor

Inlägg av soso »

Göran W skrev:Hänger på här. Är det någon som har schematiska bilder och gärna tabeller över klockor på de senare modellerna (C6 och C5 I+II+III)?
För C5 I och II s.300 ff. i den här manualen.

För C6 med AMVAR s. 199 ff. här.

Om någon har för C6 2.2 och C5 III är det bara att fylla på.

frenchie
Activa
Activa
Inlägg: 6271
Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Orust
Kontakt:

Re: Klockor

Inlägg av frenchie »

Det som är lite "spännande" på 2.2 är att service.citroen.com har följande i sin lista
2 st Front hjul, 5276 29, AV-385 CM3-54 BARS
2 st Bak hjul, 5272 85, AR-385 CM3-50 BARS
1 st Front fjädring, 5276 28, AV-385 CM3-70 BARS
2 st Bak fjädring, 5272 86, AR-385 CM3-37 BARS


Medan alla som säljer kulor, t.ex. mister-auto kör med

Lizarte enligt följande
SUSPENSION SPHERE 20.00.0130 SPHERE TYPE: SHOCKABSORBER
SPHERE PRESSURE [BAR]: 54
FITTING POSITION: FRONT AXLE

SUSPENSION SPHERE 20.00.0131 SPHERE TYPE: SHOCKABSORBER
SPHERE PRESSURE [BAR]: 40
FITTING POSITION: REAR AXLE

SUSPENSION SPHERE 20.00.0132 SPHERE TYPE: REGULATOR
SPHERE PRESSURE [BAR]: 70
FITTING POSITION: FRONT AXLE

SUSPENSION SPHERE 20.00.0133 SPHERE TYPE: REGULATOR
SPHERE PRESSURE [BAR]: 37
FITTING POSITION: REAR AXLE


Jag blir lite fundersam när Citroën har 10 bar mer i sin lista...
Bild

datmbn
40 bar
40 bar
Inlägg: 440
Blev medlem: 30 aug 2004, 10:49
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Motala

Re: Klockor

Inlägg av datmbn »

Undrar just om det är feltryck hos citroen eller om dom ändrat efter tidens gång (kanske för att få bukt med gungighet)

min bil hade 40 bar stämplat på bakklockorna men är hur som helst fyllda till 54 bar nu

mvh Mats
Bilar Hyundai Ioniq electrik 2018, Hyundai Santa Fe 2,4 2002
https://bossbilbat.se

frenchie
Activa
Activa
Inlägg: 6271
Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Orust
Kontakt:

Re: Klockor

Inlägg av frenchie »

frenchie skrev:Det som är lite "spännande" på 2.2 är att service.citroen.com har följande i sin lista
2 st Bak hjul, 5272 85, AR-385 CM3-50 BARS


SUSPENSION SPHERE 20.00.0131 SPHERE TYPE: SHOCKABSORBER
SPHERE PRESSURE [BAR]: 40
FITTING POSITION: REAR AXLE


Från service.citroen.com
2 st Bak hjul C6 2.7 och 3.0 (både diesel och bensin), 5272 81, AR 385 CM3-40 BARS


Alltså, 40 bar ute vid hjulen baktill är V6'or. Men på 2.2 ska man ha en annan klocka med 50 bar och gissningsvis ett annat dämphål...
Bild

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7378
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Klockor

Inlägg av soso »

frenchie skrev:
frenchie skrev:Det som är lite "spännande" på 2.2 är att service.citroen.com har följande i sin lista
2 st Bak hjul, 5272 85, AR-385 CM3-50 BARS


SUSPENSION SPHERE 20.00.0131 SPHERE TYPE: SHOCKABSORBER
SPHERE PRESSURE [BAR]: 40
FITTING POSITION: REAR AXLE


Från service.citroen.com
2 st Bak hjul C6 2.7 och 3.0 (både Diesel och bensin), 5272 81, AR 385 CM3-40 BARS


Alltså, 40 bar ute vid hjulen baktill är V6'or. Men på 2.2 ska man ha en annan klocka med 50 bar och gissningsvis ett annat dämphål...
Det ska vara heeelt olika klockor eftersom V6:orna har ackar även ute i hjulen då dämpenheten (AMVAR) sitter i hydrauldonet!

Är det någon oinsatt firma som listar 40 bar till en 2.2:a riskerar de alltså att sälja klockor utan dämppaket till vedebörande som får lite sjögång, minst sagt...

Omvänt blir det heller inte så bra om någon köper 50-bararna med dämppaket till sin V6:a i tron att de ger mer flyt. Inte sjögång i det fallet, men den variabla dämpningen kommer inte att fungera som tänkt. :roll:

frenchie
Activa
Activa
Inlägg: 6271
Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Orust
Kontakt:

Re: Klockor

Inlägg av frenchie »

Nej, så är det ju. Den lilla haken är bara att Citroën original tar 1650kr/st :shock: för sina klockor till 2.2'an och att dessa dessutom är restnoterade. Alltså typ knappt går att få tag på. Så jag börjar fundera på om Berver klarar att fylla grå klockor.
Bild

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7378
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Klockor

Inlägg av soso »

Restnoterade efter så få år. :roll:

Kanske Autofrance kan få fram rätt klocka? Annars finns det ju åtminstone någon/några här som kan fylla de grå. En annan tanke, undrar hur mycket specifikationerna skiljer på bakre hjulklockorna från C5 III Berline? Har aldrig sett någon faktablad över dämpventiler till gråklockorna, endast tryck...

frenchie
Activa
Activa
Inlägg: 6271
Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Orust
Kontakt:

Re: Klockor

Inlägg av frenchie »

Försöker kolla med Dag, han är ju mig närmast. Lirar det för honom och jag bankar av mina 4 bak, då mäter jag dämphålen med trådtolk...
Senast redigerad av frenchie den 19 jun 2016, 08:09, redigerad totalt 1 gånger.
Bild

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17297
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Klockor

Inlägg av Göran W »

soso skrev: Har aldrig sett någon faktablad över dämpventiler till gråklockorna, endast tryck...
Nej, det är ju en av anledningarna till att jag efterlyser tabeller.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Skriv svar

Återgå till "C6 - Hydraulik"