Klockor
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 12 aug 2015, 07:01
- Medlem i SCK?: Ja
Klockor
Hej därute, jag har bytt klockor fram och bak, det blev som sagt mycket bättre med gungigheten.
Nu får någon förklara för mig vilka klockor som är vilka, i bak bytte jag de två mittre, men visst finns det 2 ytterligare klockor bak och i fram? Hydractiveklockor har det sagts mig. Bytte jag fel klockor som tog de mittre? Är det vits att byta dom också och vilket tryck ska det vara i dessa?
Mycket frågor men jag är ju omgiven av experter.
G.Linder,C6 2012.
Nu får någon förklara för mig vilka klockor som är vilka, i bak bytte jag de två mittre, men visst finns det 2 ytterligare klockor bak och i fram? Hydractiveklockor har det sagts mig. Bytte jag fel klockor som tog de mittre? Är det vits att byta dom också och vilket tryck ska det vara i dessa?
Mycket frågor men jag är ju omgiven av experter.
G.Linder,C6 2012.
C6-12(tillverkad 28/11) Panhard PL 17 Tigre,Bobcat 334,Ami 8 -72
- Poffe
- 40 bar
- Inlägg: 452
- Blev medlem: 23 maj 2013, 20:24
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Halmstad
Re: Klockor
De mittre klockorna baktill är hydractiveklockor. Det sitter ytterligare 2 klockor baktill på bilen, en vid varje fjäderben. Alla 4 klockorna bak har samma tryck, 40 bar. Framtill sitter det 2 klockor åtkomliga från motorrummet, de har 50 bars tryck. Sedan sitter 1 klocka inne i höger hjulhus, åtkomlig efter att du demonterat främre delen av innerskärmen. Det är en hydractiveklocka, och ska ha 70 bars tryck. Sammanlagt 7 klockor, alltså.
2CV Charleston -88.
SCK 9711
SCK 9711
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 12 aug 2015, 07:01
- Medlem i SCK?: Ja
-
- LHS
- Inlägg: 17297
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Klockor
Hänger på här. Är det någon som har schematiska bilder och gärna tabeller över klockor på de senare modellerna (C6 och C5 I+II+III)?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7378
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Klockor
Det är dock viktigt att skilja på modeller och dess olika klockor när det handlar om C6.
2.2 HDi har samma grundprincip som C5 III där hjulklockorna har inbyggda dämpventiler men mittklockorna är utan (där de sitter i hydraulblocken).
6:orna har däremot AMVAR som innebär att dämpventilerna även på hjulklockorna sitter i hydrauldonet istället för i klockan, och har en datorstyrd dämpningsgrad!
Så kolla att det blir rätt till rätt bil. 2012, som trådskaparens bil verkar vara ifrån, fanns väl dock inte 2.2HDi kvar i utbudet.
2.2 HDi har samma grundprincip som C5 III där hjulklockorna har inbyggda dämpventiler men mittklockorna är utan (där de sitter i hydraulblocken).
6:orna har däremot AMVAR som innebär att dämpventilerna även på hjulklockorna sitter i hydrauldonet istället för i klockan, och har en datorstyrd dämpningsgrad!
Så kolla att det blir rätt till rätt bil. 2012, som trådskaparens bil verkar vara ifrån, fanns väl dock inte 2.2HDi kvar i utbudet.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7378
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
-
- Activa
- Inlägg: 6271
- Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Orust
- Kontakt:
Re: Klockor
Det som är lite "spännande" på 2.2 är att service.citroen.com har följande i sin lista
2 st Front hjul, 5276 29, AV-385 CM3-54 BARS
2 st Bak hjul, 5272 85, AR-385 CM3-50 BARS
1 st Front fjädring, 5276 28, AV-385 CM3-70 BARS
2 st Bak fjädring, 5272 86, AR-385 CM3-37 BARS
Medan alla som säljer kulor, t.ex. mister-auto kör med
Lizarte enligt följande
SUSPENSION SPHERE 20.00.0130 SPHERE TYPE: SHOCKABSORBER
SPHERE PRESSURE [BAR]: 54
FITTING POSITION: FRONT AXLE
SUSPENSION SPHERE 20.00.0131 SPHERE TYPE: SHOCKABSORBER
SPHERE PRESSURE [BAR]: 40
FITTING POSITION: REAR AXLE
SUSPENSION SPHERE 20.00.0132 SPHERE TYPE: REGULATOR
SPHERE PRESSURE [BAR]: 70
FITTING POSITION: FRONT AXLE
SUSPENSION SPHERE 20.00.0133 SPHERE TYPE: REGULATOR
SPHERE PRESSURE [BAR]: 37
FITTING POSITION: REAR AXLE
Jag blir lite fundersam när Citroën har 10 bar mer i sin lista...
2 st Front hjul, 5276 29, AV-385 CM3-54 BARS
2 st Bak hjul, 5272 85, AR-385 CM3-50 BARS
1 st Front fjädring, 5276 28, AV-385 CM3-70 BARS
2 st Bak fjädring, 5272 86, AR-385 CM3-37 BARS
Medan alla som säljer kulor, t.ex. mister-auto kör med
Lizarte enligt följande
SUSPENSION SPHERE 20.00.0130 SPHERE TYPE: SHOCKABSORBER
SPHERE PRESSURE [BAR]: 54
FITTING POSITION: FRONT AXLE
SUSPENSION SPHERE 20.00.0131 SPHERE TYPE: SHOCKABSORBER
SPHERE PRESSURE [BAR]: 40
FITTING POSITION: REAR AXLE
SUSPENSION SPHERE 20.00.0132 SPHERE TYPE: REGULATOR
SPHERE PRESSURE [BAR]: 70
FITTING POSITION: FRONT AXLE
SUSPENSION SPHERE 20.00.0133 SPHERE TYPE: REGULATOR
SPHERE PRESSURE [BAR]: 37
FITTING POSITION: REAR AXLE
Jag blir lite fundersam när Citroën har 10 bar mer i sin lista...
-
- 40 bar
- Inlägg: 440
- Blev medlem: 30 aug 2004, 10:49
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Motala
Re: Klockor
Undrar just om det är feltryck hos citroen eller om dom ändrat efter tidens gång (kanske för att få bukt med gungighet)
min bil hade 40 bar stämplat på bakklockorna men är hur som helst fyllda till 54 bar nu
mvh Mats
min bil hade 40 bar stämplat på bakklockorna men är hur som helst fyllda till 54 bar nu
mvh Mats
Bilar Hyundai Ioniq electrik 2018, Hyundai Santa Fe 2,4 2002
https://bossbilbat.se
https://bossbilbat.se
-
- Activa
- Inlägg: 6271
- Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Orust
- Kontakt:
Re: Klockor
frenchie skrev:Det som är lite "spännande" på 2.2 är att service.citroen.com har följande i sin lista
2 st Bak hjul, 5272 85, AR-385 CM3-50 BARS
SUSPENSION SPHERE 20.00.0131 SPHERE TYPE: SHOCKABSORBER
SPHERE PRESSURE [BAR]: 40
FITTING POSITION: REAR AXLE
Från service.citroen.com
2 st Bak hjul C6 2.7 och 3.0 (både diesel och bensin), 5272 81, AR 385 CM3-40 BARS
Alltså, 40 bar ute vid hjulen baktill är V6'or. Men på 2.2 ska man ha en annan klocka med 50 bar och gissningsvis ett annat dämphål...
- soso
- Guru
- Inlägg: 7378
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Klockor
Det ska vara heeelt olika klockor eftersom V6:orna har ackar även ute i hjulen då dämpenheten (AMVAR) sitter i hydrauldonet!frenchie skrev:frenchie skrev:Det som är lite "spännande" på 2.2 är att service.citroen.com har följande i sin lista
2 st Bak hjul, 5272 85, AR-385 CM3-50 BARS
SUSPENSION SPHERE 20.00.0131 SPHERE TYPE: SHOCKABSORBER
SPHERE PRESSURE [BAR]: 40
FITTING POSITION: REAR AXLE
Från service.citroen.com
2 st Bak hjul C6 2.7 och 3.0 (både Diesel och bensin), 5272 81, AR 385 CM3-40 BARS
Alltså, 40 bar ute vid hjulen baktill är V6'or. Men på 2.2 ska man ha en annan klocka med 50 bar och gissningsvis ett annat dämphål...
Är det någon oinsatt firma som listar 40 bar till en 2.2:a riskerar de alltså att sälja klockor utan dämppaket till vedebörande som får lite sjögång, minst sagt...
Omvänt blir det heller inte så bra om någon köper 50-bararna med dämppaket till sin V6:a i tron att de ger mer flyt. Inte sjögång i det fallet, men den variabla dämpningen kommer inte att fungera som tänkt.
-
- Activa
- Inlägg: 6271
- Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Orust
- Kontakt:
Re: Klockor
Nej, så är det ju. Den lilla haken är bara att Citroën original tar 1650kr/st för sina klockor till 2.2'an och att dessa dessutom är restnoterade. Alltså typ knappt går att få tag på. Så jag börjar fundera på om Berver klarar att fylla grå klockor.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7378
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Klockor
Restnoterade efter så få år.
Kanske Autofrance kan få fram rätt klocka? Annars finns det ju åtminstone någon/några här som kan fylla de grå. En annan tanke, undrar hur mycket specifikationerna skiljer på bakre hjulklockorna från C5 III Berline? Har aldrig sett någon faktablad över dämpventiler till gråklockorna, endast tryck...
Kanske Autofrance kan få fram rätt klocka? Annars finns det ju åtminstone någon/några här som kan fylla de grå. En annan tanke, undrar hur mycket specifikationerna skiljer på bakre hjulklockorna från C5 III Berline? Har aldrig sett någon faktablad över dämpventiler till gråklockorna, endast tryck...
-
- Activa
- Inlägg: 6271
- Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Orust
- Kontakt:
Re: Klockor
Försöker kolla med Dag, han är ju mig närmast. Lirar det för honom och jag bankar av mina 4 bak, då mäter jag dämphålen med trådtolk...
Senast redigerad av frenchie den 19 jun 2016, 08:09, redigerad totalt 1 gånger.
-
- LHS
- Inlägg: 17297
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Klockor
Nej, det är ju en av anledningarna till att jag efterlyser tabeller.soso skrev: Har aldrig sett någon faktablad över dämpventiler till gråklockorna, endast tryck...
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.